مسجد جامع ولی عصر(عج) کرج پویا در جریان سازی انقلاب اسلامی

مسجد جامع ولی عصر(عج) حصارک کرج در جریان سازی انقلاب اسلامی پویا و فعال بود آنچنان که روایت تاریخی از قول امام مسجد حجت الاسلام سیدسجاد موسی که امروز متولی هدایت و تربیت نسل امروز در نهاد مسجد است، گویای این مطلب است.

خبرگزاری شبستان – البرز: مسجد جامع ولی عصر(عج) واقع در حصارک کرج قدمتی بیش از یک سده دارد. مردمان مومن و ولایتمدار محله حصارک کرج به خوبی مسجد به ویژه حجت الاسلام سیدسجاد موسوی را می شناسند.

 

این مسجد در مساحتی بالغ بر 500 متر که از کانون فرهنگی هنری و پایگاه بسیج برخوردار است و در میان اذهان عمومی مردم یادآور دوران مبارزه و مجاهدت فعالان مسجدی است که در جریان سازی انقلاب اسلامی با مدیریت امام مسجد یعنی حجت الاسلام سیدسجاد موسوی نقش آفرینی کردند.

 

اهالی محل از کسبه تا بانوان پیشکسوت خانه دار، همگی ارادت و محبت خود را به امام مسجد ابراز می کنند و نقش او را در این جریان سازی انقلاب مهم می دانند به همین منظور پای میز گفت و گو با امام مسجد جامع ولی عصر(عج) می نشینیم.

 

حجت الاسلام موسوی از ابتدای انقلاب و نقش روحانیت در پیشبرد جریان سازی انقلاب مردمی ایران برایمان می گوید: روحانیان نقش شاخصی در جریان مبارزه به شاه داشتند، آنان سرکردگی و مدیریت جریان تظاهرات و هدایت مردم را برعهده گرفته بودند.

 

وی ادامه داد: این ایام یعنی دورانی که بار دیگر پیروزی انقلاب اسلامی ایران جشن گرفته می شود، فرصتی است تا با توجه به جهاد تبیین، ارزش ها و رشادت هایی که در آن زمان از طرف مبارزان انقلابی انجام شد مورد بازخوانی و توجه قرار گیرد.

 

به عنوان یکی از مبارزان دوران انقلاب اسلامی بفرمایید که فعالیت شما در شهر کرج از چه زمانی و به چه عنوانی آغاز شد؟

 

 سال 51 بود که از تهران به صورت ثابت به کرج آمدم. آن زمان پاساژ آریا روبه روی مسجد جامع بود. با کمک چند تن از دوستان مبارز انقلابی، 2 دهنه مغازه در آن پاساژ خریدیم که بستر فعالیت های انقلابی مان شد. کار دوم این بود که نام پاساژ را از آریا به توحید تغییر دهیم.

 

نگرانی و دلواپسی از واکنش مأموران ساواک برای تغییر نام پاساژ وجود داشت ولی با شهامت این کار را کردیم و تا امروز این پاساژ نامش « توحید» است. اهالی محل به ویژه کسبه و اصناف نقش ویژه ای در احیاء مسجد با توجه به این نام گذاری از آن سال ها تا به امروز دارند. 

 

 

جوان بودم و سرشار از نشاط و سرزندگی. علاقه شدید به امام داشتم و هر بهانه ای برای خدمت به امام را کنار می گذاشتم و در صحنه می آمدم.

 

 برای تهیه و توزیع نوارهای امام باید به تهران پاساژ حاج نائب در شمس العماره می رفتم. سخنان امام را در نوارها ضبط می کردم و آن ها را به کرج می آوردم. خیلی زود با کمک نیروهای انقلابی کرج توانستیم یک دستگاه کپی بخریم.

 

شهید حجت الاسلام ملک زاده از دوستان همرزمم بود که همان زمان شهید شد. همین طور حجت الاسلام حسین متولی که از روحانیان پیشکسوت استان البرز در جریان شکل گیری انقلاب است.

 

در بخش دیگر سوالات از این روحانی مبارز می پرسیم که جایگاه و نقش مردم در دوران انقلاب چگونه بود؟

 

مردم کرج برای انقلاب سنگ تمام گذاشتند. برپایی تظاهرات علیه رژیم شاه در زمانه ای که جمعیت کرج به 700 تا 800 نفر نمی رسید تا 500 هزار نفر می شد. همین نشان می داد که بخش عمده مردم پای کار انقلاب هستند.

 

بفرمایید، مسیر این تظاهرات های انقلابی از کجا تا کجا بود؟

 

تظاهرات های انقلابی را از مسجد جامع حصارک تا آستان امامزاده حسن (ع) کرج ادامه می دادیم و گاهی بالعکس. همین در دل مأموران و حکومت ترس و نگرانی می انداخت. مردم کرج پای کار بودند. هر زمان که اطلاع رسانی عمومی برای حضور در صحنه تظاهرات می دادیم آن ها از زن و مرد و پیر و جوان می آمدند.

 

از همرزم شهیدتان حجت الاسلام ملک زاده برایمان بفرمایید؟

 

سال ۵۷ و اوج جریان سازی انقلاب بود. گروهان ژاندرمی کرج در حصارک نزدیک به مسجد مستقر بود. چیزی به ۲۲ بهمن نمانده بود. می دانستیم که لشکر زرهی قزوین به سمت کرج راه افتاده تا انقلاب را در تهران زمین بزند. به همراه حجت الاسلام حسین متولی و شهید ملک زاده به دفتر ژآندارمری رفتیم. آن زمان سروان پناهی مسئولیت دفتر را داشت. خالصانه رفتیم و گفتیم آمدیم تا اسلحه و مهمات ها را به ما تحویل دهید و خودتان بروید چون نمی خواهیم این اسلحه دست افراد معاند افتد. 

 

سروان پناهی حرفمان را قبول کرد. سپس عکس شاه را از دیوار برداشت و زیر پایش انداخت. صورتجلسه مهمات اسلحه خانه را امضاء کرد و آن ها را به ما واگذار کرد. پس از آن هرشب هر یک از ما سه روحانی کشیک مهمات خانه را می دادیم تا اینکه با استقرار کامل مأموران بسیج و سپاه این مسئولیت از ما رفع تکلیف شد. 

 

به عنوان سوال پایانی بفرمایید، نقش نسل امروز را در پاسداری از ارزش های انقلاب چگونه می بینید؟

 

نسل امروز باید خود را وامدار پدران و مادران فداکار خود بدانند که مردانه در برابر رژیم ظالم و ستمشاهی شاه ایستاد. رژیمی که استبداد و ستم اساس و پایه اش بود. آن زمان اجازه خواندن کتابهای دینی و فرائض دینی داده نمی شد. دین ستیزی رواج داشت. فحشا رواج داشت. 

 

نسل امروز باید برای حفظ ارزش های انقلاب اسلامی در صحنه حضور داشته باشد و اجازه ندهد ایادی استکبار با حیله و تزویر این نظام و انقلاب را مورد هجمه قرار دهند. 

 

 

 

کد خبر 1250803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha