برنامه ریزی برای تکریم و تعالی هویت «اسلامی ایرانی»

سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در راستای تکریم و تعالی هویت «اسلامی ایرانی» برنامه های فناورانه ای ارائه کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، تحقق سبک زندگی اسلامی یکی از ملزومات اساسی برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی است. بنابراین توجه به سبک زندگی اسلامی، برنامه ریزی و زمینه سازی برای اجرایی شدن سبک زندگی اسلامی در میان خانواده ها مهم است و باید در دستور کار خانواده ها، نهادهای فرهنگی و آموزشی قرار گیرد.

دوران کودکی، دوران طلایی شکل گیری شخصیت، تفکرات، جهان بینی و باورهای فرد است بنابراین باید برای ارتقا سبک زندگی افراد از همان کودکی برنامه ریزی نمود که خانواده در این امر نقش مهم و سازنده ای دارد. پیشرفت تکنولوژی و تاثیر آن بر سبک زندگی خانواده ها، شاغل بودن مادران و بسیاری عوامل باعث شده است تا عوامل متعدد دیگری نیز در کنار خانواده در تربیت و پرورش و شکل گیری شخصیت کودکان تاثیرگذار باشند.

 

یکی از مراکزی که در تربیت کودکان پیش از ورود به مدرسه، نقش مهمی ایفا می کند، مهدهای کودک می باشد. کودکان امروز علاوه بر اینکه در خانواده سبک زندگی و انتخاب روش و شیوه صحیح برای زندگی را می آموزند، مهدهای کودک نیز در این یادگیری و تربیت کودکان نقش مهمی ایفا می کنند.

وزارت آموزش و پرورش در اقدامی و برای تحقق سبک زندگی اسلامی، سازمانی با عنوان «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» ایجاد کرده است تا برای تکریم و تعالی هویت «اسلامی ایرانی» زمینه سازی نماید. این سازمان در نمایشگاه فناوری های محتوای فضای مجازی غرفه ای برپا کرده است تا اهداف و رویکردهای خود در این عرصه را تبیین کند.

 

سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک یکی از نهادهای نوپا و زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش است که بر مبنای اساسنامه جلسه 836 سال 1399شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز به کار کرد. حضور سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در نمایشگاه فناوری های محتوای فضای مجازی در راستای معرفی اهداف و برنامه های این سازمان می باشد.

 

ساماندهی و مدیریت یکپارچه امور تعلیم و تربیت دوره کودکی و توسعه کمی و کیفی آن، زمینه سازی برای تکریم و تعالی هویت «اسلامی ایرانی» و رشد همه جانبه در ابعاد شناختی، عاطفی، روانی، حرکتی، اجتماعی، معنوی و زیستی، آماده سازی کودکان برای ورود به نظام آموزش و پرورش، تعلیم عدالت در دسترسی به تعلیم و تربیت با کیفیت دوره کودکی با تاکید بر کودکان و خانواده های مناطق محروم و دارای نیازهای ویژه از جمله اهداف شکل گیری سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است.

این سازمان که برنامه های آن ویژه کودکان زیر هفت سال است، اهداف دیگری نظیر ارتقای شایستگی های تربیتی، توانمندسازی و حمایت از خانواده، تاکید بر دوره اول کودکی و نهادهای فعال در حوزه کودک، مهد کودک ها و پیش دبستانی ها، مشارکت در پایش و صیانت از بهداشت سلامت و حقوق تربیتی کودک را دنبال می کنند.

 

بر اساس این گزارش، به رسمیت شناخت حقوق و تکالیف تربیتی والدین و تاکید بر محیط خانواده به عنوان بستر اصلی تربیت کودک، عدالت محوری و فراهم آوردن زمینه دسترسی عادلانه به فرصت های تربیتی برای کودکان، حفظ یکپارچگی، همسویی و هماهنگی با نظام تعلیم و تربیت، به رسمیت شناختن مسئولیت اصلی و حقوق خانواده در نگهداری و فراهم کردن زمینه تربیت پذیری کودکان، تعلیم و تربیت دوره کودکی مبتنی بر آموزه های تعلیم و تربیت اسلامی و تعلیمات قرآنی مهمترین برنامه هایی است که در سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک دنبال می شود.

 

سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با حضور در نمایشگاه رسانه های دیجیتال و بازی های رایانه ای به معرفی اقدامات و برنامه های خود در حوزه کودک و تربیت بر اساس تعالیم اسلامی و قرآنی و در حوزه سبک زندگی کودک بر اساس سیره ائمه اطهار (ع) پرداخته است.

کد خبر 1251411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha