نقش مساجد به عنوان مرکز فرماندهی در قرارگاه دینی و فرهنگی انکار ناپذیر است

حجت الاسلام اختر دانش با بیان اینکه نقش مساجد به عنوان مرکز فرماندهی در قرارگاه دینی و فرهنگی انکار ناپذیر است گفت: جوانان می توانند بهترین محصول مسجد باشند و عالی ترین بهره از مسجد رشد و تربیت جوانان مومن، صالح و انقلابی است.

حجت الاسلام اختردانش_ از روحانیون شاخص آستانه اشرفیه_ در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص نقش مساجد در ترویج فرهنگ انقلاب اظهار کرد: درجریان انقلاب اسلامی ایران، مساجد به عنوان یکی از عوامل مؤثر و مهم در ایجاد و شکل گیری نهضت اسلامی و زمینه ساز گسترش، تعمیق و تثبیت این جریانات و تحولات انسانی بوده است.

 

وی افزود: مساجد نه تنها در شکل دهی مبارزه علیه ظلم و استبداد نظام شاهنشاهی نقش مهمی را ایفاء نموده اند، بلکه اگر نگاهی موشکافانه و دقیق به دوران بیش از چهار دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی و به خصوص در پایداری جانانه دوران دفاع مقدس در هشت سال جنگ تحمیلی داشته باشیم در خواهیم یافت که مساجد همواره در رأس این هرم دفاعی قرار داشته اند.

 

حجت الاسلام اختردانش با اشاره به هجمه های فرهنگی غرب که به شکل ها و انحاء مختلف بروز میکند، گفت: نقش مساجد به عنوان مرکز فرماندهی در قرارگاه دینی و فرهنگی انکارناپذیر است.

 

*آثار و پیامدهای توجه ویژه به مسجد در دیگر کشورهای اسلامی نیز پدیدار گشته است
وی با تاکید به اینکه مساجد در عرصه های مختلف دفاع و صیانت از اسلام ناب محمدی(ص) و فرهنگ و اعتقادات دینی مردمان این مرزو بوم جایگاهی بسیار رفیع و بی بدیل داشته است ادامه داد: امروزه می توان آثار و پیامدهای توجه ویژه به این مکان مقدس که از اندیشه های تابناک حضرت امام خمینی(ره) و مشی انقلاب اسلامی در دیگر کشورهای اسلامی پدیدار گشته را، مشاهده کرد.

 

حجت الاسلام اختردانش اذعان کرد: ترویج فرهنگ استکبار ستیزی و تمسک به آموزه ها، داشته های دینی و اعتقادات مذهبی با حضور و تجمع گسترده مردم در مساجد و بهره مندی از آن به عنوان سنگر و خاکریز دفاع از آرمان های اسلامی در بسیاری از ملل هوشیار منطقه به وضوح قابل مشاهده است.

 

*مسجد مرکزی حرکت آفرین و هدایتگر جنبش های آزادیخواهی است
وی تصریح کرد: به همین خاطر است که در نگاه غربیان مسجد به عنوان مرکزی حرکت آفرین و هدایتگر جنبش های آزادیخواهی و عدالت طلبی و نیز چشمه جوشان استکبار ستیزی در آمده است.

 

حجت الاسلام اختردانش با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی از مساجد و منبرها آغاز شد و  نقش آن در تربیت اسلامی و انقلابی جوانان نقشی مستقیم و تاثیر گذار بوده است، گفت: امام خمینی(ره) بر تربیت جوانان به عنوان فتح‌ الفتوح انقلاب اسلامی تاکید داشتند.


وی اضافه کرد: جوانان می توانند بهترین محصول مسجد باشند و عالی ترین بهره از مسجد رشد و تربیت جوانان مومن، صالح و انقلابی است.

 

حجت الاسلام اختردانش خاطر نشان کرد: اگر مساجد در جذب جوانان موفق نباشند رسالت آنها ناتمام است.

 

وی نقش امامان جماعات و هیات امنای مساجد را  برای فضاسازی به جهت حضور جوانان مهم دانست و افزود: برای جذب جوانان باید متولیان مسجد به چند نکته توجه داشته باشند، یعنی ابتدا هیات امنای مساجد باید به زیبایی و پاکیزیگی مسجد رسیدگی کنند چرا که جوان در سنی است که برای او زیبایی ها و آراستگی ها موضوعیت دارد و اگر مسجدی از این جهت ضعیف باشد نمی تواند در جذب جوانان موفق باشد.

 

حجت الاسلام اختردانش در ادامه گفت: در مرحله دوم، شخص امام جماعت در جذب جوانان بسیار موثر است، وقتی امام جماعتی از جهت ظاهری آراسته، از جهت علمی مجهز، از جهت اخلاق و ارتباط عمومی موفق باشد می تواند جوانان را جذب کند، اما اگر امام جماعتی نسبت به این مسائل توجهی نکند در جذب جوانان موفق نخواهد بود.

 

*ضرورت اجرای برنامه های زیبا، جذاب و رشد دهنده برای جوانان در مساجد

وی به اجرای برنامه هایی برای جذب جوانان و مردم به مساجد تاکید کرد و در خصوص مورد سوم بیان کرد: برنامه های زیبا، جذاب و رشد دهنده لازم هستند، از جمله پرسش و پاسخ های علمی و جذاب در جذب جوانان موثر است چرا که جوان تشنه مطلب و رشد است و اگر در مسجد چیز خاصی نصیبش نشود به مسجد نخواهد آمد.

 

کد خبر 1251898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha