عشایر بیش از ۱۱هزار شهید تقدیم انقلاب کرد|کمبود روحانی مشکل جامعه عشایری

سردار حزنی گفت: یکی از مشکلات جامعه عشایری کمبود روحانی است که با همکاری بسیج طلاب باید روحانیون برای بیان مسائل اعتقادی و احکام به مناطق عشایری اعزام شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، سردار سید ضیاالدین حزنی- معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه- امروز(۲۰بهمن) در همایش تجلیل از شبانان و گله داران عشایر استان مازندران در آستانه چهل و چهارمین بهار انقلاب اسلامی در سالن الغدیر سپاه کربلا با اشاره به فرمایش رهبر انقلاب، اظهار کرد: عشایر ایران از پشتوانه‌های بزرگ کشور هستند و نگهداران امنیت می باشند و در هر نقطه پاسدار ملیت، دین، طرفدار روحانیون و علاقه‌مند به سنتی بومی کشور بوده‌اند.

 

وی افزود: عشایر سربازان پرافتخار اسلام و قشر تولیدکننده و مایه برکت هستند مسئولان وظیفه دارند به عشایر رسیدگی دارند.

 

سردار حزنی اعلام کرد: در کشور عشایر در ۲۹ استان پراکنده هستند به‌جز استان کردستان و شهر تهران که گله‌دار و شبان داریم ولی عشایر نداریم، استان فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و کرمان بیشترین سهم را در عشایر دارند و قزوین و قم کمترین سهم در جمعیت عشایری کشور را دارند.

 

معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت زدایی سپاه گفت: تا به امروز موفق به برگزاری این همایش در سطح کشور شدیم و تاکنون حدود ۷ هزار و ۲۰۰ هزار نفر در این جلسات مورد تشویق قرار گرفتند. 

 

وی با بیان اینکه عشایر مازندران بسیار مظلوم هستند، گفت: ما به عنوان نمایندگان شما مسائل عشایر را پیگیری میکنیم که هدف اصلی این جلسه همین است.

 

سردار حزنی تاکید کرد: تصمیم گرفتیم پنج مشکل بزرگ عشایر را در هر استان حل کنیم تا قدم بزرگی در مسیر رونق تولید برداریم، همچنین در کشور اقلام تخصصی برای کار عشایر تهیه کردیم.

 

وی اعلام کرد:عشایر رکن اصلی تامین امنیت پایدار در مناطق مرزی و محروم هستند، باید امنیت غذایی کشور تقویت شود به این صورت که به حرف‌های عشایر توجه کنیم.

 

معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت زدايی سپاه تاکید کرد: حفظ اشتغال جامعه عشایری بزرگترین خدمت به نظام است، سپاه پاسداران با برگزاری همین جلسات به بررسی مشکلات عشایر میپردازیم که تاثیرگذار است.

 

سردار حزنی اعلام کرد: بیشترین دام سبک کشور در خراسان رضوی وجود دارد و کمترین آن در استان قم، اگر در کشور این آمارها را افزایش بدهیم تاثیر زیادی دارد.

 

وی یادآور شد: بیش از ۲۰۰ هزار نفر از عشایر عضو سامانه هستند، ۱۱ هزار و ۵۰۰ شهید از جامعه عشایری تقدیم انقلاب شده است، جمعیت عشایری کشور در حال پیر شدن است و عدم تمایل جوانان به شغل عشایری و هزینه بالای سوخت یکی از مشکلات این قشر است.

 

سردار حزنی تاکید کرد: ضعیف بودن زیرساخت عشایری و امکانات از مشکلات این قشر است، ضعف‌های فرهنگی، کمبود حضور روحانی در مناطق عشایری، مهاجرت بی رویه و بی دلیل عشایر به حاشیه شهرها از جمله مشکلاتی است که در کشور با آن مواجه هستیم.

 

معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت زدایی سپاه اعلام کرد: از محیط زیست استان انتظار داریم که نگاه ویژه ای به عشایر ما داشته باشد، منابع طبیعی، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و دامپزشکی، اداره برق، آب و فاضلاب، سازمان بیمه سلامت، اداره کل بهزیستی و صندوق بیمه عشایر و بانک‌های عامل از جمله نهادهای کمک کننده به جامعه عشایر هستند.

 

سردار حزنی یادآور شد: معتقدم هر وقت با هم کار می‌کنیم موفقیم عشایر هم از اقشاری هستند که کار کردن با آنها موفقیت را در پی دارد، امیدواریم شاهد حل مشکلات عشایر مازندران باشیم، از استاندار تقاضا دارم که شورای عشایری استان و شهرستان برگزار شود.

کد خبر 1251936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha