عماد مغنیه، اسطوره جهاد و پیروزی

عماد مغنیه معروف به مرد سایه و مغز متفکر حزب الله لبنان بود, در چنین روزی در سال ۲۰۰۸ میلادی در دمشق به شهادت رسید.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: امروز یکشنبه (23 بهمن ماه) مصادف یا سالروز شهادت عماد مغنیه، بنیانگذار یگان نظامی حزب الله لبنان است که به «حاج رضوان»، «مرد سایه» و مغز متفکر حزب الله لبنان شهرت دارد.

 

عماد مغنیه،  ۷ دسامبر ۱۹۶۲میلادی در شهر صور واقع در جنوب لبنان به دنیا آمد. پدرش فایز مغنیه است و برادرانش جهاد و فؤاد بودند که به شهادت رسیدند.

 

خانواده مغنیه پس از مدتی از صور به ضاحیه جنوبی بیروت نقل مکان کردند و وی در این منطقه تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را گذراند و پس از آن وارد دانشگاه آمریکایی بیروت (AUB) شد.

 

بنا بر گزارش ویکی شیعه، عماد مغنیه در اوایل دهه ۸۰ میلادی به «نیروی ۱۷» شاخه نظامی جنبش آزادی‌ بخش فلسطین پیوست. این نیرو به منظور محافظت از مبارزانی مانند ابوعمار، ابوجهاد و ابودایاد تشکیل شده بود.

 

وی در عملیات انتقال سلاح از جنبش آزادیبخش فلسطین برای مقاومت اسلامی لبنان (که عبارت بود از حزب ‌الله و جنبش امل)، نقش اساسی داشت. به دنبال اشغال لبنان در سال ۱۹۸۲میلادی از سوی رژیم صهیونیستی، مبارزان جنبش آزادی‌ بخش فلسطین مجبور به ترک لبنان شدند. و با خروج آنان از لبنان، عماد مغنیه به جنبش امل پیوست. اما با انتقال سید حسن نصرالله به حزب الله او نیز به این حزب منتقل شد و پس از اجرای موفق چند عملیات،‌ به عنوان فرمانده گارد حفاظت مقامات بلندپایه حزب‌الله انتخاب شد.

 

سید حسن نصرالله عماد مغنیه را متفکر و مخترع عملیات‌های نظامی می‌دانست. به همین خاطر، دولت آمریکا برای دریافت هر اطلاعاتی از او جایزه تعیین کرده بود. عماد مغنیه در سال ۲۰۰۸ میلادی در دمشق ترور شد.

 

بر اساس گزارش ها، تا لحظه شهادت او، سازمان های امنیتی دشمن هیچ عکس جدیدی از وی نداشتند و به حدی در کارشان شکست خورده بودند که می گفتند عمل جراحی کرده و صورتش را عوض کرده. علتش این بود که هیچ گاه اجازه نمی داد عکسی از وی گرفته شود و در بسیاری جلسات فکر می کردند محافظ یا راننده است.

 

اگر چه اسرائیل این اتهام را رد می ‌کند، اما سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد) مدت‌ها به دنبال کشتن او بوده و بیش از دو دهه در صدر فهرست تحت تعقیب‌های آمریکا قرار داشته است.

کد خبر 1252393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha