تشکیل کمیته گردشگری و مذهبی جهت معرفی پیشینه مذهبی یزد به گردشگران

آخوندی با اشاره به اهمیت معرفی فرهنگ دارالعباده یزد گفت: در این راستا کمیته گردشگری و مذهبی جهت معرفی پیشینه مذهبی یزد به گردشگران تشکیل داده ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در یزد، احمد آخوندی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد پیش از ظهر امروز در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه استان یزد در پاسخ به سوال خبرگزاری شبستان در خصوص چگونگی احیا و معرفی فرهنگ دارالعباده یزد به مردم کشور و جهان گفت: یزد، شهر دارالعباده به عنوان یکی از شهرهای مذهبی کشور است که از Hن به عنوان حسینیه ایران نیز یاد می شود.

 

 

وی افزود: استان یزد در ایام عزاداری محرم برای کشور به خوبی معرفی شده است به گونه ای که شاهد حضور گردشگران ایرانی و خارجی در مراسم های سنتی مردم دارالعباده در ایام محرم هستیم.

 

 

آخوندی بیان کرد: سعی کرده ایم با استفاده از ظرفیت طلاب و روحانیون یزدی در جهت معرفی این فرهنگ گام برداریم , در این راستا کمیته گردشگری و مذهبی جهت معرفی پیشینه مذهبی یزد به گردشگران تشکیل داده ایم.  

 

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد ادامه داد: در راستای معرفی جاذبه های گردشگری و صنایع دستی نیز اقدام به برگزاری جشنواره ملی جشنواره ملی تولیدات چند رسانه ای میراث فرهنگی کرده ایم که به میزبانی یزد برگزار می شود.

 

وی بیان کرد: این جشنواره به همت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با همکاری استانداری یزد از ۲۸ تا ۳۰ بهمن ماه برگزار  می شود.

 

وی با بیان این که این جشنواره در  بخشهای رادیویی، سینمایی، تلویزیونی و فضای مجازی برگزار می‌شود، گفت: سالیان است که تعداد زیادی تولید محتوی توسط هنرمندان و مردم تهیه می‌شود ولی هیچگاه این تولیدات مورد داوری و ارزشیابی قرار نگرفته است.

 

آخوندی با اشاره به استقبال خوب صورت گرفته و ارسال ۲۷۷۰ اثر به دبیرخانه این دوره از جشنواره، اعلام کرد: چهار کارگاه آموزشی برای علاقمندان و نشست استاندار با هنرمندان در رابطه با دغدغه‌های موجود در رابطه با حوزه میراث و گردشگری در حاشیه این جشنواره برگزار می شود.

 

وی از اکران آثار در محل سینما تک یزد به مدت دو روز خبر داد و بیان کرد: اختتامیه جشنواره نیز در باغ جهانی دولت آباد با حضور خبرگاران کشوری و استان برگزار می شود.

 

این مسئول به اهمیت ارتقای سواد میراثی در بین مردم تاکید کرد و گفت: مستندات و تولیدات این حوزه با افزایش این سواد میتواند در برنامه‌ها و رویکردهای مرمتی و حفاظتی از بافتها و بناهای تاریخی تاثیرگذار باشد.

 

 

وی همچنین با اشاره به فعالیت های حوزه گردشگری در استان یزد بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات موثر و بسیار مهم استان، ایجاد شرکت هواپیمایی « یزدایر » است که در روز عید مبعث با برگزاری جشنی از این اقدام رونمایی می شود.

 

 

آخوندی بیان کرد: تعداد 4 هواپیما برای این شرکت خریداری شده است که پروازهای بین المللی به کشورهای عراق، دبی، ترکیه، بمبئی  را نیز خواهیم داشت و به محض کامل شدن کادر این شرکت به صورت مستقل فعالیت می کند.

 

وی افزود: اقدام دیگر ما نیز حضور در نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی بود که با حضور 47 کشور و آزانس های گردشگری در تهران برگزار شد و جاذبه های گردشگری و صنایع دستی یزد نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد ادامه داد: یکی از رویکردهای بسیار مهم استان دراین نمایشگاه مشارکت همه شهرستان‌ها و فعالان بخش گردشگری بود که سعی کردیم علاوه بر معرفی جاذبه‌های استان در فضایی گسترده، داستان‌ها و روایت‌ها و قصه‌های یزد را در قالب اجرای گنبدی در محل نمایشگاه تهران برای بازدیدکنندگان منتقل کنیم.

 

 

آخوندی بیان کرد: جایگاه استان در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی در کشور بسیار خوب است.

 

وی افزود: در خصوص نوروز و اتفاقات اخیر و به ویژه عفاف و حجاب گفت: رویکرد اصلی ما اجرای قانون است و اگر یک نفر خلاف قانون عمل کرد نباید مکان پلمپ شود و باید با فرد خاطی برخورد شود و این قانون است ولی تذکر و ارشاد توسط اماکن صورت گیرد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری یزد ادامه داد: کسی که در قالب تور است بایستی از طریق اژانس و مسئول آن باید مورد بازخواست صورت گیرد .

 

وی گفت: هرجایی که خلاف قانون و شرع صورت گرفت قانون آن مشخص است که اعمال می شود.

 

آخوندی اضافه کرد: ما در ایام نوروز ویژه برنامه های داریم که سعی کرده ایم بر اساس فرهنگ یزد این برنامه ها اجرا شود.

 

وی گفت: ویزای فرودگاهی یکی از اقدامات است که هر فردی بدون ویزا می‌تواند نیم ساعت ویزا دریافت کند که گام اساسی برای پروازهای بین المللی است.

 

آخوندی بیان کرد : آمار و ارقام مختلفی در خصوص اتباع در بافت تاریخی وجود دارد و سعی داریم با ارائه طرحی در جهت شناسایی و آمارگیری بافت تاریخی گام برداریم.

 

 

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: با توجه پیشینه مذهبی که در یزد داریم، کمیته گردشگری مذهبی و معنوی را تشکیل دادیم که در ایام محرم این اقدامات را شاهد بودیم و امسال نیز در مسجد جامع از ظرفیت روحانیون و طلاب استفاده می کنیم.

 

وی گفت: میراث ناملموس مردم یزد در ماه مبارک رمضان نیز به عنوان گامی است که در این خصوص برنامه ریزی کرده ایم و آن را دنبال می‌کنیم.

کد خبر 1252702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha