توسعه و تحکیم روابط ایران و چین برای منافع آمریکا مناسب نیست

جلیلوند با بیان اینکه اساس سفر رییس جمهور به چین بر اساس گردش استراتژیک سیاست خارجی ایران با عنوان نگاه به شرق است، گفت: توسعه و تحکیم روابط ایران و چین برای منافع آمریکا مناسب نیست.

محسن جلیلوند در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد توسعه روابط ایران و چین گفت: اساس سفر رییس جمهور به چین بر مبنای گردش استراتژیک سیاست خارجی ایران با عنوان نگاه به شرق است و در جهت تقویت این نگاه این سفر صورت گرفته است.

 

استاد دانشگاه و کارشناس مسایل سیاست خارجی افزود: آنچه که رییس جمهور در گفت و گوی خود اعلام کرده؛ این بود که این سفر برای پیگیری قرارداد 25 ساله ایران و چین است تا زمینه های اجرایی آن فراهم شود.

 

عضو مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه با اشاره به اینکه یادداشت تفاهم هایی در این سفر به امضا می رسد، خاطرنشان کرد: یادداشت تفاهم برخلاف قرارداد الزام آور نیست و اگر این یادداشت ها به قرارداد تبدیل شود، الزام آور است و طرفین باید به آن عمل کنند اما در مجموع با توجه به سیاست نگاه به شرق طبیعی است که با توجه به گزینه های موجود برای ایران معتقدم با توجه به تحریم های بین المللی به سمت توسعه روابط با چین گرایش داشته باشیم.

 

جلیلوند با اشاره به فشارهای غرب به ایران تصریح کرد: این فشارها در مورد اوکراین، مسئله هسته ای و اوضاع داخلی ایران است که در این زمینه نیازمند توسعه روابط با کشورهای همسایه هستیم که یکی از این کشورها که می تواند در شرایط سخت به ایران کمک کند، چین است.

 

وی در مورد ابراز نگرانی از توسعه روابط ایران و چین یادآور شد: توسعه و تحکیم روابط ایران و چین برای منافع آمریکا مناسب نیست و اگر آمریکا ابراز نگرانی نکند، جای تعجب دارد و همیشه این نگرانی در آمریکا نسبت به ایران وجود داشته است.

کد خبر 1252757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha