مولفه های اندیشه ورزی و آینده پژوهی مورد توجه قرار گیرد/بنیاد مصطفی گام های ارزشمندی در حوزه اندیشه ورزی برداشته است

صالحی گفت: عمل گرایی،‌ سطحی سازی به جای ساده سازی، شناخت آینده در راستای کاهش ابهامات و داشتن آگاهی نسبت به داده ها، آینده پژوهی و افزایش مشارکت از جمله مولفه های موثر در فرایند اندیشه ورزی است.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، «علی اکبر صالحی» در سومین گردهمایی سالانه خادمان مصطفی(ص) که عصر سه شنبه ۲۵ بهمن برگزار شد،‌ گفت: گردهمایی امروز، محفل انس، تقوا، همکاری و همدلی است همانطور که خداوند در آیات قرآن بر همدلی، همنوایی و تقوا توصیه و تاکید کرده است.

 

قائم مقام فرهنگستان علوم با اشاره به معنانی اندیشه و مولفه های اندیشه ورزی افزود: امام علی (ع) می فرمایند:« علم قدرت است، کسی که آن را پیدا کند چیره می شود، کسی که از آن غافل باشد بر او چیره می شوند.» بنابراین باید دقت و توجه داشته باشیم.

 

وی اندیشه را جزئی ترین تلاش بی وقفه بشر برای حل مسائل و پاسخ به پرسش های جامعه معنا کرد و گفت: اگر اندیشه ورزی با نیت خیرخواهانه و دربرگیرنده چارچوب حکمت عملی و هدف خدمت به جامعه بشریت و کمک به تحقق پیشرفت باشد، فضیلت مندانه است و ما به دنبال چنین اندیشه ورزی هستیم.

 

صالحی با اشاره به مولفه های اندیشه ورزی، خاطرنشان کرد: عمل گرایی،‌ سطحی سازی به جای ساده سازی، شناخت آینده در راستای کاهش ابهامات و داشتن آگاهی نسبت به داده ها، آینده پژوهی و افزایش مشارکت از جمله مولفه های موثر در فرایند اندیشه ورزی است.

قائم مقام فرهنگستان علوم با بیان اینکه اسلام دین فردی نیست و همه چیز را براساس جماعت گذاشته است، گفت: امور مدنی و اجتماعی در اسلام در قالب جمع و براساس جمعیت پیش می رود و بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) این امر را در جایزه مصطفی و اندیشه ورزی لحاظ کرده است.

 

صالحی ادامه داد: علم معلوم بشری قلیل است اما قوه خیال و تخیل بشری بی انتها است بنابراین انیشتن و ابن سینا بودن در تک تک انسان ها به صورت بالقوه وجود دارد اما شرایط اجتماعی و تربیتی باعث می شود که این توانمندی شکوفا شود و بنیاد علم و فناوری مصطفی می تواند این ودیعه را در بین جامعه بشری محقق سازد و به میزانی که می تواند و توانایی و ظرفیت دارد، رشد دهد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: اقتصادی جهانی، هنر، امنیت انرژی، محیط زیست، غذا و کشاورزی، جامعه و سیاست، بهداشت، آموزش، فناوری، اشتغال از جمله حوزه های مهمی در آینده پژوهی است که باید به آنها توجه ویژه داشته باشیم.

کد خبر 1252788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha