آیه تطهیر و اراده خداوند بر پاک گردانیدن اهل بیت پیامبر (ص)

آیت‌الله فلاحتی گفت: در آیه تطهیر اراده خداوند بر پاک گردانیدن اهل بیت پیامبر (ص) از پلیدی و تطهیر آنان استوار شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، آیت‌الله رسول فلاحتی-نماینده ولی فقیه در گیلان- شامگاه دوشنبه( ۱سفند) در تفسیر قرآن کریم، سوره احزاب آیه تطهیر اظهار داشت: آیه تطهیر، به بخشی از آیه ۳۳ سوره احزاب اطلاق می‌شود که در آن به اراده خداوند بر پاک گردانیدن اهل بیت پیامبر (ص) از پلیدی (رجس) تصریح شده است.

 

وی ادامه داد: علمای شیعه برای اثبات عصمت امامان به آن استناد می‌کنند و طبق برخی از روایات این آیه در خانه ام سلمه همسر پیامبر، نازل شده و هنگام نزول آن علاوه بر پیامبر اکرم (ص)، امام علی(ع)، حضرت فاطمه زهرا، امام حسن و امام حسین(ع) هم حاضر بودند.

 

امام جمعه رشت ابراز داشت: آیه تطهیر در کنار آیاتی قرار دارد که آن آیات درباره همسران پیامبر اکرم (ص) است، یعنی خداوند قصد دارد عده‌ای را تطهیر کند و بفرماید که اینها مطهره بوده، گناه نمی‌کنند و از خطا مبرا هستند. 

 

نماینده ولی فقیه در استان گیلان عنوان کرد: بعضی از دانشمندان شیعه و اهل سنت درباره آیه تطهیر، کتاب‌ها نوشته‌اند و اگر ما این آیه را مخصوص خاندان پیامبر اکرم (ص) نکنیم و بگوییم آنچه را که بعضی از مفسران گفته‌اند، بعداً سوالاتی مطرح خواهد شد که ما در پاسخ به آن سوالات عاجز می‌شویم.

 

آیت‌الله فلاحتی تصریح کرد: در مقابل شیعه که معتقد به عصمت انبیاء الهی و امامان هستند، کسانی را هم داریم که خود را راحت کرده‌اند و عصمت را شرط پیغمبری و‌ امامت نمی‌دانند.

 

امام جمعه رشت افزود: اینکه پیامبر گرامی اسلام (ص) چه کسانی را به زیر آن کسا یمانی برد مطلبی است که شیعه و اهل سنت درباره آن حرفها دارند، حتی به تاکید بسیار زیادی از علما، روایات بسیار زیادی در این رابطه به شکل متواتر داریم که آن پنج نفر اهل بیت (ع) شامل حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه زهرا(س)، امام حسین و امام حسن(ع) و خود پیغمبر اسلام (ص)  هستند.

 

وی ضمن اشاره به برخی از روایات شیعی و اهل سنت که بر این امر صحت میگذارند یادآور شد: در کتاب شواهد التنزیل از اهل سنت آمده پیامبر خدا(ص) شش ماه برای رفتن به مسجد جهت اقامه نماز صبح از کنار خانه فاطمه زهرا (س) رد می‌شد و بعد صدا می‌زد الصلاة یا اهل البیت و سپس آیه تطهیر را قرائت می‌کرد.

 

نماینده ولی فقیه در استان گیلان اضافه کرد: از ابو سعید خدری نیز نقل شده پیامبر اکرم (ص) هشت یا ۹ ماه هر زمان میخواست از خانه به مسجد برود می آمد از کنار خانه فاطمه زهرا سلام الله علیه رد میشد و صدا می‌زد الصلاة یا اهل البیت و از همان کتاب شواهد التنزیل ۱۳۰ روایت نقل شده که اهل بیت (ع) پنج نفر شامل محمد (ص)، فاطمه زهرا (س)، امام حسن و امام حسین (ع)‌و امیرالمومنین (ع) هستند.

 

آیت‌الله فلاحتی ضمن اشاره به برخی روایات شیعی تصریح کرد: علی بن ابراهیم قمی در تفسیر خودش جلد دوم صفحه ۱۶۸ آورده و نقل میکند که امام باقر (ع) در مورد آیه تطهیر فرمودند این آیه درباره رسول خدا، امیرالمومنین، فاطمه زهرا، امام حسن و امام حسین(ع) نازل شده و در خانه ام سلمه بوده است.

 

امام جمعه رشت خاطرنشان کرد: روایت دیگر را قاضی نورالله شوشتری از علمای شهید شیعه نقل می‌کند‌ و از هفتاد منبع اهل سنت اسم می‌برد و می‌گوید کسانی که به زیر کسا یمانی رفتند همان پنج نفر اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هستند و به غیر از آنها هیچ کس دیگری نبوده است. 

کد خبر 1253748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha