اراده خداوند در آیه تطهیر اراده‌ای تکوینی و تخلف ناپذیر است

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه اراده خداوند در آیه تطهیر اراده‌ای تکوینی و تخلف ناپذیر است گفت: خداوند جزای اعمال بندگانش را در این دنیا به آنها نمی‌دهد زیرا این دنیا ظرفیت این امر را ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، آیت‌الله رسول فلاحتی- نماینده ولی فقیه در استان گیلان - شامگاه سه‌شنبه(۲ اسفند) در تفسیر قرآن کریم، بخش پایانی آیه ۳۳ سوره احزاب آیه تطهیر اظهار داشت: این آیه از جمله آیه‌هایی است که مفسران ، علما و دانشمندان بسیار زیادی در مورد آن بحث کرده و کتابها نوشته‌اند. 

 

امام جمعه رشت عنوان کرد: یکی از احتمالاتی که برخی نسبت به این آیه شریفه و خطاب آن مطرح کرده‌اند این است که منظور آیه تطهیر از اهل بیت همان همسران پیغمبر اکرم (ص) و یا همه خانواده ایشان است.

 

آیت‌الله فلاحتی تصریح کرد: در آیه ۳۳ هم ضمائر مونث و هم ضمائر مذکر داریم به همین علت یکی از احتمالاتی که مطرح شده این است که خداوند متعال می‌خواسته‌ و اراده نموده تا تمام خانواده پیامبر اکرم (ص) را پاک و منزه کند. 

 

امام جمعه رشت ابراز داشت: اشکال این نظریه در اینجاست که تمام ضمائر بخش پایانی در آیه تطهیر تنها بخشی از آیه ۳۳ سوره احزاب است مذکر آمده است بنابراین نمیتوان در اینجا تمام خانواده و یا همسران پیامبر اکرم (ص) را داخل کرد.

 

وی با بیان اینکه طبق دیدگاه همه مفسران اراده خداوند در آیه تطهیر اراده‌ای تکوینی و تخلف ناپذیر است ابراز داشت: اگر خداوند متعال بخواهد کل خانواده پیامبر اکرم (ص) شامل زنان، دختران، مردان، عموزاده‌ها، برادرزاده‌ها و همه را پاک و منزه کند پس باید این امر اتفاق بیفتد و نباید خلاف آن رخ بدهد در حالیکه برخی از زنان و مردان خانواده پیامبر اکرم(ص) به بیراهه رفتند پس معلوم می شود در اینجا مراد همه خانواده نیست. 

 

نماینده ولی فقیه در استان گیلان افزود: خداوند متعال تمام عذاب ها و یا پاداش‌ها و چیزهای خوبی که برای بندگانش قرار داده است را نمی‌تواند در این دنیا به او بدهد زیرا این دنیا ظرفیت این امر را ندارد و خداوند حکیم است.

 

آیت‌الله فلاحتی خاطرنشان کرد: در روایات شیعه و سنی به صورت فراوان آمده که جریان آیه تطهیر از ام سلمه نقل شده و در خانه او اتفاق افتاده است و در تفسیر برهان شیعه، کتاب المسند احمد بن حنبل اهل تسنن جلد شش صفحه ۲۹۲ و یا کتاب مجمع البیان طبرسی آمده که پنج تن آل عبا به زیر کسا رفته و آیه تطهیر در همینجا نازل شد.   


 

کد خبر 1253912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha