صلاح الزواوی؛ محب و دوستدار همه جنبش های فلسطینی/مخالفت  با هرگونه عادی سازی روابط با اسرائیل

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران و مدیرکل اداره سیاسی سازمان آزادیبخش فلسطین که در مراسم تشییع پیکر صلاح الزواوی حضور داشتند از وی به عنوان محب همه جنبش های فلسطینی یاد و بر مخالفت با هرگونه عادی سازی روابط با اسرائیل تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، مراسم تشییع پیکر صلاح الزواوی، سفیر سابق فلسطین در تهران امروز (چهارشنبه ۳ اسفند) با حضور سفیر فلسطین و سفیران مقیم تهران و سایر مقامات کشورمان در قطعه نام آوران بهشت زهرا برگزار شد.

 

بنابراین گزارش، ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران در حاشیه این مراسم با تسلیت درگذشت صلاح الزواوی گفت: ایشان از ابتدای زندگی و مبارزاتش به فلسطین اعتقاد داشت طوری که محب و دوستدار همه جنبش های فلسطینی بود و تا پایان عمرش به اعتقادش بر سر فلسطین پایبند بود و بر سر پیمان خود ایستاد.

 

همچنین انور عبدالهادی، مدیرکل اداره سیاسی سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) که در این مراسم حضور داشت درباره روند عادی سازی روابط کشورهای عربی منطقه با رژیم اسراییل گفت: ما مخالف هرگونه عادی سازی روابط رژیم اسراییل با کشورهای عربی هستیم.

 

وی با بیان اینکه طبق قطعنامه‌های صادر شده از جامعه عرب هیچ عادی سازی نباید انجام شود مگر وقتی که دولت فلسطین در خاک فلسطین به پایتختی قدس شریف تشکیل شود، ادامه داد: ما زیر سایه اشغال گری هستیم به وسیله‌های مختلف علیه دشمن مبارزه می کنیم اما مخالف هر گونه عادی سازی روابط هر کشور عربی با اسراییل هستیم.

 

شفیق دیوب، سفیر سوریه در تهران نیز در در حاشیه مراسم تشییع صلاح الزواوی درباره آشنایی خود با صلاح الزواوی گفت: سه سال پیش به عنوان سفیر در ایران منصوب شدم و از آن موقع با ایشان آشنا شدم اما همه ما در سوریه به لحاظ دولتی و مردمی او را می شناختیم. ایشان بیشتر عمرشان را در سوریه گذرانده بود.

 

وی با بیان اینکه راه او در پیشبرد آرمان فلسطین روشن است، گفت: او یک مجاهد و مبارز تمام عیار بود و نقش خوبی در پیشبرد مساله و صلح فلسطین و نیز در بهبود برخی روابط عربی ـ عربی داشت.

 

سلام الزواوی، سفیر فلسطین در تهران نیز درباره پدرش گفت: پدرم حتی زمانی که تلویزیون را نگاه می کرد و اخبار را گوش می داد می‌گفت که پیروزی فلسطین تنها مساله زمان است و به امید خدا ما پیروز خواهیم شد. همان‌گونه که محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین گفته است، ما حقوق خود را مطالبه می‌کنیم و حق ما ضایع نخواهد شد.

 

بنابراین گزارش، در این مراسم، پیام حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان به مناسبت درگذشت صلاح الزواوی توسط سخنگوی وزارت خارجه قرائت شد.

 

 

 

 

 

 

گفتنی است؛ خانواده صلاح الزواوی در سال 1948 میلادی و در حالی که تنها 11 سال داشت، به دلیل اشغال وطن از سوی صهیونیست ها که با قتل عام شهرها و روستاهای فلسطینی را اشغال می کردند، ناگزیر از فرار به سمت سوریه شد. خانواده وی در شهر حلب به امید آزادی وطن و بازگشت به خانه و کاشانه اسکان یافت . زیرا امیدوار بود که ارتش های عربی خیلی زود اشغالگران صهیونیست را بیرون کرده و آوارگی پایان یابد! امیدی که واهی بود زیرا ارتش های عرب کاری از پیش نبردند. زواوی از نوجوانی به عرصه مبارزه برای وطن گام گذاشت و خیلی زود با گروهی از جوانان عاشق وطن، مبارزه برای آزاد سازی وطن را برگزید که با تشکیل سازمان انقلابی فتح فلسطین این مبارزه سازمان یافت اما مبارزه از بیرون وطن بود و کشورهای میزبان فلسطینیان آواره به دلایل مختلف مشکلاتی را در مسیر مبارزات رهایی بخش فلسطینیان ایجاد می کردند، خصوصا که رفتار برخی از فلسطینیان در کشور میزبان، مشکلاتی را در ابعاد امنیتی و اجتماعی موجب شده بود. لذا مبارزات از بیرون موفقیتی در بر نداشت.

 

زواوی پس از تجربه کردن نمایندگی "سازمان آزادیبخش فلسطین"(ساف) در اجلاس ها و کشورهای مختلف، در سال 1361 شمسی( 1982 میلادی)  به عنوان سفیر فلسطین در تهران، جانشین "هانی الحسن" شد. مسئولیتی که  تا سال 1400میلادی ادامه داشت .وی ۴ دهه در ایران اسلامی بود و در این مدت همه فراز و فرودهای ایران را دید و با آنها زندگی کرد. وی در هر فرصتی، شیفتگی خود به ایران و مردمش را ابراز می کرد اما همچنان در فراق وطن بود. در سال های اخیر اندوه این فراق آشکارا در چهره همیشه خندانش و در سخنانش، دیده و شنیده و درک می شد.  اینکه علی رغم چهل سال زندگی در ایران با آنکه فارسی را می فهمید و اما نمی خواست فارسی صحبت نکند، خود این امر است که او می خواست همیشه با یاد وطن باشد و به دیگران نیز یادآوری کند که او یک فلسطینی است و یک آواره از وطن است که وطنش اشغال است.

 

 

کد خبر 1254054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha