مراسم بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی در اهواز برگزار شد

مراسم بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی شاعر و داستان سرای پارسی گوی ایرانی در سالن شهید مطهری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان خوزستان، مراسم بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی شاعر و داستان سرای پارسی گوی ایرانی قرن ششم هجری قمری به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد.

 

این مراسم با حضور حجت‌الاسلام کلاه کج مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهیختگان و صاحبان ادب و شعر امروز پنجشنبه (۴ اسفند) در سالن شهید مطهری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز برگزار شد.

 

 

در این مراسم محمود شالویی، در خصوص نقش شعر و ادب فارسی در فرهنگ و تمدن ایران سخن گفت و اظهار کرد: حکیم نظامی گنجوی یکی از شاعران برجسته ایرانی و صاحب سبک و پیشوای داستان‌سرایی در ادبیات پارسی است، از این رو باید شعر و اندیشه او در سطح وسیع‌تری معرفی شود.

 

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، با بیان اینکه متاسفانه آنطور که باید به این شاعر پارسی‌گوی پرداخته نشده و کشورهای دیگر در تلاش هستند این شاعر را به نام خود ثبت کنند، افزود: کشورهایی نظیر ایتالیا چندین سال است مجسمه نظامی را طراحی و نصب و به عنوان شاعری غیرایرانی معرفی کردند ولی ما تازه در فکر ساخت مجسمه این شاعر در کشور افتادیم و به خاطر همین کوتاهی‌ها دیگر کشورها گوی سبقت را در معرفی و شناساندن این شاعر از ما ربودند.

 

وی با اشاره به اینکه برخی از کشورهای دنیا به دنبال آن هستند که هویت حکیم نظامی گنجوی را تغییر دهند به همین دلیل در ۲ سال اخیر برنامه های گرامیداشت این شاعر برجسته را جدی تر دنبال می‌کنیم، ادامه داد: در بسیاری از کشورهای دنیا بنیادی با نام نظامی گنجوی تاسیس شده و ما نیز نسبت به راه‌اندازی این بنیاد در کشور اقدام کردیم تا در ایران و جهان او را بهتر بشناسیم.

 

 

 

قدرت قاسمی پور، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و نظامی پژوه، نیز در خصوص نقش و جایگاه نظامی و اشعار وی در حوزه تمدن و فرهنگی ایرانی سخنانی را ایراد کرد.

 

 

شعرخوانی، نقالی خوانی و موسیقی سنتی با اقتباس از اشعار نظامی از دیگر بخش‌های این همایش فرهنگی و ادبی بود.

 

کد خبر 1254230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha