مکتب امام حسین(ع) مصداق بارز و گنجینه عملی جهاد تبیین بود

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به ایثار و فداکاری‌ حسین بن علی(ع) در تبیین و روشنگری حقایق و معارف دینی در طول سفر کربلا، گفت: قیام عاشورا و مکتب امام حسین مصداق بارز و گنجینه عملی جهاد تبیین بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، در همایش روحانیون و مداحان منطقه تهران که 4 اسفند ماه درسالن همایش‌های سازمان حج و زیارت برگزار شد، با اشاره به ایثار و فداکاری امام حسین (ع) در دفاع از حق و تبیین و روشنگری حقایق و معارف دین در طول سفر کربلا، گفت: قیام عاشورا و مکتب آن حضرت مصداق بارز و گنجینه عملی جهاد تبیین بود.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نواب در ابتدای این جلسه ضمن تبریک ولادت  امام حسین(ع) و روز پاسدار به اهمیت کار تربیتی در آیات و روایات و آثار آن در جامع اشاره کرد و گفت: در میان همه کارها و فعالیت‌های بشری که به تولید و یا خدمات منجر می‌شوند، کار تربیتی از همه ارزشمندتر است.

وی با بیان اینکه اساس عالم بر تربیت انسان است، اظهار داشت: در طول تاریخ هدف از ارسال رسل، انزال کتب و نصب امام معصوم، تربیت انسان و از قوه به فعل درآوردن توانایی‌ها و استعدادهای او برای کسب مقام خلیفه الهی بوده است.

 

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت اهمیت و فلسفه تعلیم و تربیت در نظام خلقت و مهندسی اجتماعی در نظام الهی را یادآور شد و افزود: خداوند متعال نه‌تنها در فرازهایی از سوره صافات با تعابیری نظیر سلام علی ابراهیم و سلام علی آل یاسین، به مربیان تربیتی سلام و درود می‌فرستند، بلکه شروطی را نیز برای مربیان تربیتی جامعه تعیین می‌کند. خداوند متعال هدايت و تربيت انسان‌ها را در نظام هستي به دست فردی مي‌سپارد كه بیش از دیگران طعم بندگي را چشید و مقدمات خودسازی را فراهم آورد.

 

سرپرست حجاج ایرانی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت شرایط زمان و مکان در تربیت و خودسازی اشاره کرد و گفت: ماه شعبان، ماه خودسازی، تهذیب و تزکیه نفس و پالایش است و پیامبر اکرم(ص) به‌عنوان اسوه حسنه و الگوی معرفتی و اخلاقی امت اسلام تا پایان عمر، همواره ماه شعبان را بزرگ می‌داشت. وی اظهار داشت: ما باید این فرصت ارزشمند را قدر بدانیم و در این ماه معظم هرچه بیشتر در جهت خودسازی و تهذیب و تزکیه و اجرای سنت پیغمبر بکوشیم.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نواب به نمونه هایی از رنج‌ها و مشقت‌های پیامبران در طول تاریخ در مسیر تبلیغ و تبیین حقایق و معارف الهی اشاره کرد و گفت: در هیچ زمانی به‌اندازه امروز بشریت و جامعه ظرفیت و آمادگی پذیرش معارف و حقایق الهی را نداشته است. در قرون و اعصار گذشته عدم رشد و تکامل و بلوغ بشریت، نه‌تنها مانع پذیرش پیامبران الهی می‌شده ، بلکه زمینه آزار و اذیت آن‌ها را نیز فراهم می‌کرده است، به‌طوری‌که حضرت نوح(ع) در طول عمر طولانی خویش، فقط 80 نفر را به راه راست هدایت کرد.

 

وی تاکید کرد: درجامعه امروز جوانان دلداده اسلام و اهل‌بیت (ع) هستند و ما باید این فرصت بی‌نظیر را قدر بدانیم و از آن برای تعالی و تربیت جامعه استفاده کنیم. سرپرست حجاج ایرانی در ادامه به شیوه تربیتی امام حسین (ع) به‌عنوان چراغ هدایت و کشتی نجات پرداخت و به حاضران توصیه کرد: شناخت روش‌های مطلوب تأثیرگذاری بر زائران و تربیت آنان، مهم‌ترین دغدغه خادمان فرهنگی عتبات عالیات باشد.

 

وی افزود: خادمان فرهنگی زائران حضرت سیدالشهدا (ع) باید با تأسی از آن امام همام که با تمام هستی و اهل‌بیت خود  در مسیر رهایی و هدایت بشریت گام برداشت؛ با شناخت ظرفیت و استعداد زائران و رعایت ظرافت‌های بیان معارف الهی، زمینه و جاذبه پذیرش معارف اهل‌بیت(ع) را در میان آنان فراهم نمایند.

 

سرپرست حجاج ایرانی افزود: امام حسین (ع) مصداق و الگوی واقعی تبلیغ عملی بود و سیره ، حسن خلق و رفتار ایشان با مردم، یکی بودن قول و فعل و منش و بزرگواری آن حضرت در برخورد با افراد لجوج نه‌تنها بهترین درس و شیوه آموزشی برای خادمان فرهنگی بلکه برای همه مؤمنان و حتی کل بشریت است.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نواب در فراز دیگری از سخنان خود، با اشاره به حدیثی از امام حسین (ع) گفت: آن حضرت اسوه واقعی معرفت افزایی و پرچمدار جهاد تبیین بود و در شرایطی که جنگ شناختی دشمنان و بدعت‌ها و وارونه جلوه دادن حقایق، ایمان مردم را نشانه رفته بود، در طول سفر کربلا و از زمان حرکت از مدینه تا لحظه شهادت، از هر فرصتی برای برملا کردن بدعت‌های دشمنان و تبیین و روشنگری معارف واقعی اسلام ناب محمدی بهره برد.

 

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در پایان به خادمان فرهنگی عتبات عالیات توصیه کرد که در سفرهای زیارتی فقط به اشک و روضه برای رشد معنوی و تربیت زائرین بسنده نکنند و در کنار گریستن، زمینه نگریستن و تدبر و تفکر در قیام و معارف عاشورا را برای زائرین فراهم نمایند و از این راه مسیر نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی و سیره اهل‌بیت (علیهم اسلام) نظیر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و کمک به ایتام و مساکین را در جامعه فراهم نمایند.

 

 

کد خبر 1254316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha