لزوم حل مشکلات فرهنگی محلات هدف بازآفرینی بیرجند

فاضلی فرد گفت: دستگاه‌های اجرایی باید برای حل معضلات فرهنگی و اجتماعی محلات هدف بازآفرینی شهرستان بیرجند ورود کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، علی فاضلی فرد -فرماندار بیرجند- امروز یک‌شنبه (7 اسفند) در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری با بیان اینکه باید دستگاه‌های اجرایی برای حل معضلات و مشکلات شهری ورود کنند، اظهار کرد: احیای بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری با هدف حل مشکلات فرهنگی، اجتماعی و ... مهم است.

 

فرماندار بیرجند با بیان اینکه از ۵۲ محله محروم استان ۱۴ محله در مرکز استان قرار دارد، افزود: با این وجود محله موسی ابن جعفر به عنوان محروم‌ترین محله استان در بیرجند است.

 

به گفته وی در این محله، اکثر بارگذاری‌ها مسکونی بوده و برای ارائه خدمات عمومی زمین نیست و با توجه به معابر کم عرض تردد برای شهروندان مشکلاتی ایجاد می‌کند.

 

وی با اشاره به این مهم که در این محلات شاهد مسائل و مشکلات فرهنگی هستیم، یادآور شد: محله موسی ابن جعفر با وجود ورود قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی(ع) به عنوان محله هدف پیش بینی شده و امید است اقدامات فرهنگی و اجتماعی مناسب در این محله انجام شود.

 

فرماندار بیرحند با بیان اینکه متاسفانه برخی دستگاه‌های اجرایی نسبت به موضوع بازآفرینی شهری نگاه لازم را ندارند، افزود: این دستگاههای اجرایی به دنبال ماموریت های سازمانی هستند در حالیکه اصل ستاد بازآفرینی مشارکت دستگاههای اجرایی برای اجرای پروژه ها است.

 

فاضلی فرد تأکید کرد: باید پروژه های مدنظر تعریف شده و با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان در راستای بهبود وضعیت محلات مورد هدف پیش رفت.

 

وی با اشاره به این مهم که در بیرجند بافت فرسوده از حد متعارف بیشتر است، گفت: با توجه یه اینکه بافت فرسوده و ناکارآمد به طور عموم مالک شخصی دارد این مهم بار مضاعفی بر دوش شهرداری تحمیل می کند.

 

 وی با بیان اینکه بخشی از بافت‌های فرسوده بیرجند تاریخی، اوقافی و میراثی است،‌ افزود: در مجموع در بیرجند۷۰۰ هکتار بافت ناکارآمد شهری وجود دارد که مناسب شهر فرهنگی و مرکز استان نیست.

 

در ادامه مسئولان و نمایندگان ادارات برنامه های پیشنهادی 1401 تا 1404 و طرح ها و پروژه های در حال اجرا را ارائه و به بیان مشکلات پیرامون پروژه ها پرداختند.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری بیرجند با بیان اینکه به دنبال برنامه و طرح های پیشنهادی ادارات و دستگاههای اجرایی برای اجرا در مناطق هدف و نقاط بازآفرینی شهری هستیم، از مدیران و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی خواست پیشنهادات خود برای بازه زمانی 1401 تا سال 1404 ارائه کنند.

 

حسینعلی بخشی قول تآمین اعتبار در کمیته برنامه ریزی شهرستان در سال آینده برای دستگاهای اجرایی که با مشکل اعتباری مواجه هستند را داد.

 

شهردار بیرجند هم با بیان اینکه برخی دستگاههای اجرایی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری را جدی نگرفته اند، از اعمال بسته های تشویقی خبر داد و گفت: برای اجرای بهتر کار باید از خود مردم در اجرای کار کمک گرفت.

 

مهدی بهترین از بسته های تشویقی در بافت فرسوده و ناکارآمد به اعطای اجرای دو طبقه نسبت به تراکم طرح مصوب، امکان تخصیص سطح اشغال به کاربری انتفاعی، امکان تخصیص 20 درصد فضای باز غیر مسقف برای تأمین پارکینگ و... اشاره کرد.

 

 

 

کد خبر 1254723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha