بیان مباحث اقتصادی در قالب دعا از ویژگی‌های مهم صحیفه سجادیه است

حجت الاسلام والسلمین دکتر فراهانی فرد با اشاره به اینکه سیره امام سجاد(ع)، منظومه ای از درس های اخلاقی است؛ گفت: یکی از ویژگی‌های مهم صحیفه سجادیه، بیان مباحث اقتصادی در قالب دعا توسط امام سجاد(ع) است.

حجت الاسلام والسلمین دکترسعید ‌‌فراهانی فرد در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با گرامیداشت میلاد امام سجاد(ع) گفت: علی بن حسین بن علی علیه السلام مشهور به زین‌العابدین(ع) و امام سجاد(ع)، هستند و فرزند امام حسین (ع) و چهارمین امام شیعیان اند که در حدود ۳۴ سال امامت کردند.

 

وی تصریح کرد: ایشان دارای صفات و فضیلت های بیشماری همچون عبادت، نیایش، بردباری، دستگیری از نیازمندان و انفاق به فقیران و ...هستند و به واسطه دعاها و عبادات، زین‌العابدین به معنای زینت عبادت‌کنندگان نام گرفته اند؛ ایشان بسیار سجده کننده بودند و این قدر درعبادت و طاعات مطرح بودند که افرادی که حتی ایشان را نمی شناختند شیفته روحیات ایشان می شدند.

 

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه قم بیان کرد: امام سجاد(ع) در پنجم شعبان سال ۳۸ هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود و 40 سال پس از واقعه کربلا در روز ۱۲ یا ۲۵ محرم سال ۹۴ یا ۹۵ هجری قمری به دستور ولید بن عبدالملک در شهر مدینه به شهادت رسیدند.

 

سیره امام سجاد(ع)، منظومه ای از درس های اخلاقی

حجت الاسلام والسلمین فراهانی فرد با بیان اینکه سیره امام سجاد(ع)، منظومه ای از درس های اخلاقی است عنوان کرد: سخنان و احادیث فراوانی از امام سجاد (ع) برجای مانده است، صحیفه سجادیه که شامل دعاها و مناجات امام سجاد(ع) است مسیر روشنی از هدایت را فراروی شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) قرار می دهد.

 

وی گفت: رساله حقوق ایشان نیز حاوی نکات تربیتی و اخلاقی فراوان در رعایت حقوق دیگران و وظایف انسان در قابل خداوند است. از ویژگی های خاص امام سجاد(ع) این بود که بسیاری از مباحث را در قالب دعا مطرح کردند. در خصوص صحیفه سجادیه شاید تصور این باشد که تنها یک کتاب برای دعاست ولی در واقع یک درس نامه زندگی در حوزه های مختلف از جمله اقتصاد، حقوق، سلامت، بهداشت، خانواده و بحث های دفاعی و نظامی و یک رساله جامع و کامل برای زندگی است.

 

حجت الاسلام والسلمین فراهانی فرد بیان کرد: با توجه به اینکه ایشان در شرایطی به سر می بردند که ناچار به تقیه بودند بسیاری از معارف و آموزه های دینی و اخلاقی را در قالب دعا برای جامعه مطرح کردند. هر یک از دعاهای صحیفه سجادیه را اگر با نگاهی ژرف مرور نماییم می بینیم مباحث مهمی در آن مطرح شده که به عنوان الگو مطرح است.

 

مشاور وزیر اقتصاد در امور اقتصاد اسلامی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های مهم صحیفه سجادیه، بیان مباحث اقتصادی بسیار ارزشمند در قالب دعا توسط امام سجاد(ع) پیرامون کسب رزق حلال و امرار معاش و حاجات دنیوی و مصرف صحیح است و نظام اقتصادی مناسبی را برای معاش تبیین می کند.

کد خبر 1254813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha