رای الیوم: ایران به باشگاه کشورهای هسته‎‌ای پیوست

روزنامه رای الیوم در یادداشت امروز خود نوشت: ایران از مرحله کشورهای در آستانه هسته ای شدن عبور کرده و به باشگاه کشورهای هسته ای پیوسته است و عملا در توسعه برنامه های موشکی بالستیکی مافوق صوت و تولید پهبادهای پیشرفته موفق بوده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از رای الیوم، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مسایل سیاسی و سردبیر رای الیوم امروز(دوشنبه هشتم اسفند) در یاداشتی درباره وضعیت هسته ای ایران نوشت: «ویلیام برنز» رئیس سیا امروز گفته بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را تایید کرد که «ایران می تواند در طول چند هفته اورانیوم را تا 90 درصد غنی سازی کند.»

 

عطوان نوشت: برنز تاکید کرده است که توسعه برنامه‌های موشکی بالستیک این کشور به سرعت ادامه دارد. این مسئله نگرانی بین‌المللی را تشدید می کند.

 

رای الیوم نوشت: این پیش بینی تکان دهنده و نیمه دقیق که دو منبع مهم در غرب یعنی آژانس انرژی اتمی و سیا اعلام کردند، ما را غافلگیر نکرده است.

 

عبدالباری در یاداشت خود آورده است: ایران از مرحله کشورهای در آستانه هسته ای شدن عبور کرده و به باشگاه کشورهای هسته ای پیوسته است و عملا در توسعه برنامه های موشکی بالستیکی مافوق صوت و تولید  پهبادهایی که پیشرفته ترین در جهان به شمار می آید، موفق بوده است.

 

در این یاداشت آمده است که تردیدی وجود ندارد که ایران پیشرفت بزرگی در حوزه برنامه های موشکی بالستیک پیشرفته به دست آورده است.

 

رای الیوم نوشت: بیشتر اطلاعات ارایه شده درباره توانمندی ایران، برای سازمان های اطلاعاتی آمریکا و اروپا نیست، زیرا آنها به خوبی نسبت به این مسئله آگاهند، بلکه برای بیشتر ژنرال‌های عرب است که سینه‌شان مزین به مدال و نشان است، حتی یک جنگ هم انجام نداده اند و اگر جنگی هم انجام داده باشند، خروجی آن شکست بوده است. آنها کسانی هستند که نهادهای نظامی و ارتش های شان بیشترین بودجه کشورشان را می بلعند، اما حتی یک گلوله تولید نکردند چه برسد به موشک و پهبادهای پیشرفته.

 

این روزنامه نوشت: ما به عنوان عرب به رهبران ملی جوان جدید نیاز داریم که بیشتر سیاست های داخلی و خارجی منقضی را به سرعت دور بیندازند. ما امروزه در مرحله هوش مصنوعی و تغییرات ریشه ای در مراکز قدرت منطقه ای و بین الللی قرار داریم و هیچ جایگزینی برای کمک گرفتن از افراد خبره و ریشه کن کردن فساد وجود ندارد. نقشه راهی که ایران دنبال کرد، این کشور را به قدرت منطقه ای تبدیل کرده است که از پهپادها و موشک های خود به عنوان ابرقدرت استفاده می کند.

کد خبر 1254914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha