سادات در دنیا و آخرت مقام بسیار مهمی دارند

آیت‌الله فلاحتی گفت: سادات مقامی بسیار مهم دارند و همه به این مقام ارزشمند چه در دنیا و آخرت افتخار می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، آیت‌الله رسول فلاحتی -نماینده ولی فقیه در گیلان- در تفسیر قرآن کریم، بخش پایانی آیه ۳۳ سوره احزاب آیه تطهیر اظهار داشت: این آیه بحث‌های فراوانی را طلب می‌کند و حقیقتا برگزاری چند جلسه تفسیر برای آن کافی نیست.

 

وی عنوان کرد: ما تاکنون در جلسات مختلف در باب آیه تطهیر مواردی را مطرح و بررسی کردیم اما حال سوال اینجاست که اصلا پیامبر اکرم (ص) چرا خانواده خود را زیر عبای کسا قرار داد. 

 

آیت‌الله فلاحتی تصریح کرد: در تفاسیر به ویژه در تفاسیر گذشته زیاد به این مطلب پرداخته نشده اما از تفاسیر معاصر افرادی هستند که به این موضوع پرداخته که چرا پیامبر خدا (ص) از اهل بیت(ع) خود  سخن به میان آورد.

 

امام جمعه رشت افزود: پیامبر خدا (ص) در زمان حیات خویش بعضی از برنامه‌ها و اعمال را انجام داد که از این برنامه‌ها و اعمال می‌توان فهمید پیامبر اکرم (ص) اراده جدی داشت همه مسلمانان و مردم بدانند و بفهمند که آیه تطهیر درباره پنج نفر یعنی خودش، امیرالمومنین (ع)، فاطمه زهرا (س) امام حسن و امام حسین (ع) است.

 

وی اذعان کرد: ابتدای آیه تطهیر در مورد همسران پیامبر (ص) و انتهای آن هم در مورد همسران پیامبر (ص) است و در واقع آیه تطهیر در اینجا همچون یک جمله معترضه واقع شده که ارتباط به هیچ یک از دو طرف ندارد.

 

نماینده ولی فقیه در استان گیلان ابراز داشت: در تفسیر برهان جلد ششم صفحه ۲۸۵ حدیث شماره ۶۰ از کتاب خوارزمی روایتی نقل می کند که مشخص می‌شود آیه تطهیر تنها در مورد همین پنج تن آورده شده و اشاره دارد. 

 

آیت‌الله فلاحتی اضافه کرد:‌ در روایات تفسیر برهان آمده پیغمبر گرامی اسلام (ص) بعد از آیه تطهیر شش ماه و یا ۹ ماه هر روز وقت نماز به کنار خانه امام علی(ع) و فاطمه زهرا (س) می‌آمد و با صدای بلند السلام علیک یا اهل البیت و رحمت الله و برکاته را بر زبان خویش جاری می‌کرد.

 

امام جمعه رشت یادآور شد: در طول تاریخ نقل نشده که هیچ یک از زنان پیامبر خدا(ص) ادعا کنند که آنها هم جزو آیه تطهیر محسوب می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه سادات مقامی بسیار مهم دارند و همه به این مقام ارزشمند در دنیا و آخرت افتخار می کنند ابراز داشت: طبیعتاً بعد از نزول آیه تطهیر، همسران و دیگر خویشاوندان پیامبر اکرم(ص) باید تلاش می‌کردند که این آیه را متوجه خود کنند در حالیکه هرگز چنین اتفاقی نیفتاد.

 

نماینده ولی فقیه در استان گیلان خاطرنشان کرد: در تفسیر برهان جلد شش صفحه ۲۸۰ و ۲۸۱ آمده: ام سلمه و عایشه و زینب از همسران پیامبر اکرم (ص) هم خواستند به زیر کسا بروند اما پیامبر اکرم (ص) برای ایشان دعا کرد و فرمود که داخل نشوند، بنابراین آنهایی که می گویند آیه تطهیر همسران رسول خدا(ص) را هم شامل می‌شود باید به این شبهات پاسخ بدهند. 

 

 

کد خبر 1255038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha