کتاب تصحیح نسخۀ خطی کشف الغطاء عما فی الزوراء منتشر می شود

کتاب تصحیح نسخۀ خطی «کشف الغطاء عما فی الزوراء» اثر عبدالله قطب بن محیی منتشر می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان فارس، نسخۀ خطی رسالۀ «کشف الغطاء عما فی الزوراء» از عبدالله قطب­بن­محیی، عارف و عالم بزرگ قرن نهم و دهم هجری و صاحب مکاتیب، توسط محمدجواد ناسک جهرمی، دانشجوی دکتری ادیان و عرفان دانشگاه فردوسی مشهد و حسین پورشریف، استادیار دانشگاه قرآن و حدیث، در حال تحقیق و تصحیح است.

 

عبدالله قطب­بن­محیی از عارفان بزرگي است که در پایان قرن نهم هجری و همزمان با ظهور صفویه، با نامه نوشتن به دوستان و پیروانش و نیز بنای شهرکی به نام «قطب‌آباد» در چند فرسخی جهرم، مکتب عرفانی خود را نظم می‌بخشد.

 

عبدالله قطب­بن­محیی به جز مکاتیب، تألیف دیگری به نام «کشف الغطاء عما فی الزورا» نیز دارد. وی، رسالۀ «کشف الغطاء عما فی الزوراء» را به زبان عربی و در شرح رسالۀ «الزوراء» از نفیس‌ترین آثار فلسفی و عرفانی علامه جلال الدین محمد دوانی (متوفای قرن دهم هجری) نگاشته است.

 

این رساله درباره «وجود و وجود ذهنی و وجود خارجی و دیگر مباحث فلسفی و عرفانی» بحث می‌کند.

 

در فهرستگان نسخه‌های خطی ایران (فنخا) ذیل عنوان «کشف الغطاء فی الزورا»، شش نسخۀ موجود از این رساله، ذكر شده است که عبارت‌اند از: 1. نسخۀ شمارۀ 212 مرکز احیای میراث علوم اسلامی قم؛ 2. نسخۀ شمارۀ 2506 کتابخانۀ ملک تهران؛ 3. نسخۀ شمارۀ 12/804  مرکز مطالعات و تحقیقات قم وابسته به حوزه علمیه؛ 4. نسخۀ شمارۀ 20/225 کتابخانۀ ملی ایران؛ 5. نسخۀ ديگري از مرکز احیای میراث علوم اسلامی قم به شمارۀ 1/4248؛ 6. نسخۀ ديگري از کتابخانۀ ملک تهران به شمارۀ 13/4658.

 

مصحّحان با تهيۀ نسخه‌ها و بررسي آنها نسخۀ شماره يك را به عنوان اصحّ نسخ انتخاب كردند و «تصحيح بر مبناي نسخۀ اساس» انجام شد. ديگر نسخه‌ها نيز به عنوان نسخه‌بدل به كار گرفته شدند.

 

به گفتۀ مصحّحان، به زودی این اثر ارزشمند، پس از بازبینی نهایی، منتشر خواهد شد.

 

 

کد خبر 1255172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha