اگر در فضای مجازی سرمایه گذاری نکنیم، آینده را از دست می دهیم/غرب فرهنگ خود را در قالب انیمیشن به جامعه ما انتقال می دهد

حجت الاسلام سلطانی با بیان اینکه با بیان اینکه در حال حاضر جهان غرب تمام فرهنگ خود را در قالب انیمیشن به جامعه ما انتقال داده است گفت: مسئولان به این نتیجه رسیدند که اگر در فضای مجازی سرمایه گذاری نکنند، آینده را از دست خواهند داد.

حجت الاسلام والمسلمین «محمد ابراهیم سلطانی»، مسئول مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ و رسانه حوزه های علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به برنامه های خود گفت: بعد از اینکه آیت الله اعرافی مدیریت حوزه های علمیه را پذیرفتند، جهت به روز کردن حوزه های علمیه، رشته گرایش های جدیدی را با همکاری دوستان تنظیم و تدوین نمودند که حوزه «تبلیغ و رسانه» هم از جمله رشته هایی شد که اکنون با چهار گرایش فضای مجازی، گرایش نوشتاری، گرایش دیداری و شنیداری و گرایش نمایشی مصوب شده است. آموزش گرایش «فضای مجازی» آغاز شده است ضمن اینکه گرایش های بعدی هم در حال تنظیم عناوین و سرفصل های مورد نیازاست که دروه آموزشی آنها هم بعد از تصویب شورای گسترش حوزه های علمیه از سال آینده شروع می شود.

 

وی با اشاره به رویکردهای این مجموعه در فضاسازی دینی اظهار کرد: ما در حال حاضر اولین دوره آموزشی خود را آغاز کردیم. هدف ما فعلا تربیت استاد فضای مجازی برای رشته های فوق است. چون رشته هایی که تاکنون در حوزه  رسانه و فضای مجازی تدریس می شده بر مبنای علوم اسلامی نبوده لذا در حال حاضراساتید مربوطه با راه اندازی یک گروه علمی سعی کردند این رشته ها را بر اساس موارد استخراجی از قرآن، احادیث، روایات و مبانی  دینی، اسلامی سازی کنند. لذا تلاش این اساتید تدوین مبانی علمی و مهارتی رشته های نامبرده است. این گروه با توجه به مطالعاتی که انجام دادند، مبنای کار خود را استخراج مبانی دینی از قرآن، روایات و احادیث قرار داده و با علوم جامعه شناختی امروز تطبیق می دهند.

 

حجت الاسلام سلطانی در ادامه تصریح کرد: هدف ما از آموزش این دوره ها (فضای مجازی) تربیت استاد فضای مجازی و تدریس در حوزه های علمیه و مدارس علمیه سطح کشور است، دیگری تربیت مدیران فرهنگی و تربیت پژوهشگرانی است که بتوانند محتوای دینی را با توجه به نیاز روز جامعه و ابزارهای روز تدوین و به جامعه ارایه دهند ضمن اینکه ما هنوز در آغاز راهیم  و تا رسیدن به نتیجه مطلوب فاصله زیادی داریم.

 

70 و 80 درصد وقت مفید نوجوانان و جوانان در فضای مجازی صرف می شود

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای تقویت باورهای دینی و پاسخ به شبهات در جامعه اظهار کرد: مساله فضای مجازی امروز برای همه مردم جامعه روشن است. گاهی 70 و 80 درصد وقت مفید  نوجوانان و جوانان در فضای مجازی صرف می شود منتهی بحث این است که فضای مجازی زمانی می تواند موفق عمل کند که مدیریت این فضا هم در اختیار نظام و حاکمیت باشد، مانند مدیریت برق، مدیریت فضای مجازی را هم در اختیار داشته باشند. این طور نباشد که اگر محتوایی براساس ذوق و سلیقه حاکمان اصلی این فضا بود در فضای مجازی منتشر شود ولی غیر از آن حذف شود کما اینکه تاکنون  شاهد چنین اتفاقاتی در فضای مجازی بودیم. جوانان ما در

 

حجت الاسلام سلطانی در ادامه افزود: ما دنبال تثبیت و رفع این مسئله در جامعه هستیم. این کار نیازمند همکاری و مساعدت متولیان و مسئولان مربوطه در این زمینه است. در حال حاضر جوانان کشور ما در حوزه فناوری نوین در سطح دنیا حرف زیادی برای گفتن دارند. در صورتی که جوانان ما دست به دست دهند، می توانند فضایی را ایجاد کنند که بتوانند فعالیت های مفیدی در این فضا داشته باشند و با مدیریت این حوزه بتوانیم هم به نیازهای جامعه پاسخگو باشیم و هم آنچه که به رشد و تعالی جامعه و جوانان منجر می شود را به فعلیت تبدیل کنیم.

 

ساخت انیمیشن های دینی در تقویت باورهای دینی تاثیرگذار است

مسئول مجتمع  آموزشی پژوهشی تبلیغ و رسانه حوزه های علمیه با اشاره به ساخت انیمیشن های دینی برای کودکان و جوانان گفت: تولید و ساخت انیمیشن های دینی نقش بسیار خوبی در تقویت باورهای دینی کودکان، نوجوانان و جوانان دارد. شاید اگر یک انیمیشن محتوای دینی داشته باشد و با تکنیک های لازم  و زیبای خود ساخته شود به اندازه ده ها سخنرانی و کتاب برای جوانان و کودکان جذاب بوده و اثرگذاراست.

 

وی در ادامه گفت: در حال حاضر هم بسیاری از طلبه های ما ساخت انیمیشن های دینی را آغاز کردند. بعضی از همکاران ما در ساخت انیمیشن اقدامات خوبی را ارایه دادند اما بسیار کم است و نباید به این مقدار بسنده کرد و خوشبختانه امید برای رشد و توسعه در این زمینه بسیار زیاد است، چرا که همه مسئولان به این نتیجه رسیدند که اگر در این زمینه (فضای مجازی) سرمایه گذاری نکنند، آینده را از دست خواهند داد.

 

حجت الاسلام سلطانی با اشاره به محتوای انیمیشن های ساخته شده توسط حوزه علمیه گفت: بیشتر محتوای این انیمیشن ها داستان های قرآنی، شاهنامه، بوستان و گلستان سعدی است. اگر ما بتوانیم همین شاهنامه سعدی را به صورت فیلم، سریال و انیمیشن بسازیم، بسیاری از مسایل فرهنگی ما را هم تصحیح می کند.

 

جهان غرب فرهنگ خود را در قالب انیمیشن به جامعه ما انتقال دادند

وی در ادامه افزود: در حال حاضر جهان غرب تمام فرهنگ خود را در قالب انیمیشن به جامعه ما انتقال داده است. تمام آنها حتی نوع لباس پوشیدن، نوع خوراک، ظاهر و سبک زندگی ما را مدیریت می کنند؛ بنابراین خواهشمندیم افرادی که دستی بر آتش دارند، دست به دست هم دهند و با همکاری یکدیگر این داستان های سنتی و دینی ما را در قالب فیلم و انیمیشن درآورده و در اختیار جامعه قرار دهند.

 

 

 

 

 

کد خبر 1255305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha