دوری از قرآن و عترت؛ حلقه مفقوده سبک زندگی ایرانی­ اسلامی  است

این مدرس حوزه حلقه مفقوده سبک زندگی ایرانی اسلامی را دوری از قرآن و عترت دانست و گفت: رشد فرهنگ مصرف گرایی بر معنویت جامعه تاثیر گذاشته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، ترویج و تبلیغ سبک زندگی ایرانی اسلامی وظیفه نهادهای متولی امر فرهنگ و هنر است؛ اگرچه کارهای تبلیغی و ترویجی مرتبط با این سبک زندگی انجام شده اما این کافی نیست و نیازمند کار بیشتر است، مقام معظم رهبری بارها و بارها در سخنرانی هایشان بر سبک زندگی ایرانی اسلامی تاکید داشتند بر این اساس درباره نقش نهادهای فرهنگی و هنری در تبیین و جریان سازی سبک زندگی ایرانی اسلامی حجت الاسلام «محمد مقصودعلی»، مدرس حوزه به گفتگو نشستیم که در زیر می آید:

 

نهادهای فرهنگی و هنری چه نقشی در تبیین و جریان سازی سبک زندگی  ایرانی اسلامی دارند؟

 

به نظرم در زمینه سبک زندگی ایرانی اسلامی حلقه مفقوده ای در کشورمان داریم و آن هم دوری برخی متولیان فرهنگی و اجتماعی از قرآن و عترت است. متاسفانه به رغم اینکه غالب جامعه مذهبی هستند و مناسک دینی را انجام می دهند ولی در عمل ذهنیت سکولار دارند. چند تا از پایان نامه های دانشگاهی با محوریت قرآن و عترت نوشته می شود؟ حلقه مفقوده اینجاست. نکته دیگری که در سبک زندگی ایرانی اسلامی باید به آن توجه کرد این است که با توجه به تحولات اجتماعی در 20 – 30 سال اخیر فرهنگ مصرف گرایی بسیار غیر منطقی رشد کرده و جامعه به سوی مصرف گرایی سوق پیدا کرده است. وقتی به این پدیده نگاه می کنید، می بینید این موضوع در معنویت مردم هم اثر گذاشته است.

 

بطور موردی بفرمایید تحولات اجتماعی که بر سبک زندگی مردم اثر گذار بوده و آنها را از معنویت دور کرده؛ کدام است؟

 

در شرایط فعلی تحولات اجتماعی به این سمت پیش رفته است که "می خواهم در معرض دید دیگران قرار بگیرم" و موضوع را هم در رسانه های اجتماعی در معرض دید دیگران قرار بدهم؛ این مسئله به شکل افسار گسیخته ای در جامعه رشد کرده و در کنار آن فرهنگ مصرف گرایی رشد بسیاری در جامعه داشته است. این شیوه و سبک حتی متدینین را از آن سبک زندگی دینی دور کرده اند.

 

 

آیا در سبک زندگی ایرانی اسلامی به دغدغه های فرهنگی رهبری و مطالبات رهبری توجه شده است؟

 

آن طور که باید در سبک زندگی ایرانی و اسلامی و موارد دیگر به دغدغه های مقام معظم رهبری توجه نشده است. اینکه فرمایشات ایشان به صورت کلیشه ای دیده شود باعث می شود که این دغدغه ها ذبح شوند، متولیان امر به دنبال ارایه آمارهای کمی درباره دغدغه های رهبری  هستند، شما این ارایه آمار کمی را در نام گذاری سال ها از سوی رهبری، در سبک زندگی، جمعیت و فرزندآوری می بینید که مسئولان خلاف بیانات ایشان رفتار می کنند.

 

مساجد در ترویج ساحت های مختلف سبک زندگی ایرانی اسلامی چه جایگاهی دارد؟

 

مساجد قطعا در توسعه و ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی می توانند اثرگذار باشند، کارکردهای مساجد امروز با کارکردهای مساجد در گذشته متفاوت شده حتی در نوع اداره آنها هم تفکر غیر اصیل حاکم شده است. بعد از انقلاب به این موضوع گرفتار شده ایم که دین از دست متدینین خارج شد و به دست متولیان افتاد.

 

 

کد خبر 1255358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha