تجلیل دبیر جشنواره ملی زرشک از خبرگزاری شبستان خراسان جنوبی

طی مراسمی از مدیر خبرگزاری شبستان خراسان جنوبی و خبرنگاران این رسانه به دلیل تولید محتوای کمی و کیفی در جشنواره ملی زرشک تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، مهدی جعفری-رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی- امروز پنجشنبه (۱۱ اسفند) در مراسم تقدیر از اعضای ستاد خبری جشنواره ملی زرشک اظهار کرد: در این جشنواره ملی همه حول یکی از هویت‌های خراسان‌ جنوبی و محصول زرشکی که معیشت ۲۵۰ هزار نفر در استان را تأمین ‌کند جمع شدند تا در نهایت شرایط به نفع معیشت مردم به ویژه بهره‌برداران بخش کشاورزی استان رقم بخورد.

 

وی با اشاره به افزایش قیمت شاخه زرشک از هفت – هشت هزار تومان به میانگین ۱۷ هزار تومان در ایام برگزاری جشنواره زرشک، تصریح کرد: ارزش زرشک تولید شده در خراسان جنوبی حدود چهار هزار میلیارد تومان است که حال باید بررسی شود که با افزایش قیمت زرشک به واسطه تبلیغات در جشنواره، ارزش این محصول در استان به چه میزان خواهد رسید.

 

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: بر اثر برگزاری جشنواره زرشک ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اتفاق افتاد و پروژه‌ای که آن زمان شروع شد اکنون حدود ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

جعفری با اشاره به آغاز ساخت ۲ سردخانه و یک واحد فرآوری زرشک در شهر مود، عنوان کرد: پس از جشنواره زرشک یک سرمایه‌گذار اماراتی برای پیگیری و اجرای طرح ۸۰۰ میلیاردی فرآوری محصول زرشک ورود پیدا کرد و به زودی قرارداد با او منعقد می‌شود.

 

وی ادامه داد: بیماری زنگ زرشک در هزار و ۲۰۰ هکتار از باغ‌های زرشک خراسان جنوبی در حال پیشرفت بود که در قالب جشنواره زرشک به تفاهم واحدی با وزارتخانه برای هرس و سم‌پاشی این باغات رسیدیم.

 

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه جشنواره زرشک در سال ۱۴۰۲ با همکاری اتاق تعاون ایران در سطح بین‌المللی برگزار خواهد شد، افزود: به برکت برگزاری این جشنواره، در حال حاضر شیوه‌نامه احداث بارگاه‌های زرشک اصلاح و ابلاغ شده و زرشک‌کاران ما با سهولت بیشتری می‌توانند در این زمینه اقدام کنند.

 

جعفری تصریح کرد: کوتاه کردن دست دلالان خرد، ثبت اختراع سه محصول زرشک، تبدیل شدن محصول زرشک به گفتمان وزارت جهاد کشاورزی و فروش همه محصول زرشک باقی‌مانده از سالیان گذشته در سردخانه‌های استان از دیگر نتایج تبلیغات انجام شده در جشنواره ملی زرشک بود.

 

وی با اشاره به اینکه ورود بنیاد علوی به عنوان راهبر زرشک با سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد تومانی از دیگر نتایج جشنواره بود، گفت: البته مشکلات و مسائل مرتبط با محصول زرشک یکدفعه به پایان نمی‌رسد و کم‌کم به نتایج مطلوب خواهیم رسید البته به شرط اینکه در این مسیر بی‌انگیزه و خسته نشویم.

 

جشنواره ملی زرشک با شعار «زرشک خراسان جنوبی، برای همه مردم ایران» از ۲۱ تا ۲۷ مهر امسال در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی شامل زیرکوه، قاینات، درمیان، سربیشه و بیرجند برگزار شد.

 

خراسان جنوبی پایتخت انحصاری زرشک بی‌دانه جهان به شمار می‌رود که با قدمت ۲۵۰ ساله به عنوان یکی از محصولات شاخص و مزیت‌دار این استان محسوب می‌شود و علاوه بر آورده اقتصادی، بخشی از هویت منطقه است.

 

سطح زیر کشت زرشک خراسان جنوبی که از آن به عنوان «یاقوت سرخ کویر» نیز یاد می‌شود بیش از ۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار است که از این میزان ۵۱۲ هکتار به‌صورت دیم کشت شده و سالانه در مجموع بیش از ۲۲ هزار تن زرشک خشک حاصل می‌شود.

 

برداشت زرشک از اواسط شهریور در خراسان جنوبی آغاز می‌شود که تا اواخر مهر ماه ادامه دارد و پنج شهرستان این استان شامل قاینات، زیرکوه، درمیان، سربیشه و بیرجند بیشترین سطح زیر کشت زرشک را دارند.

 

 

گفتنی است در پایان این مراسم از مدیر خبرگزاری شبستان و خبرنگاران خبرگزاری شبستان برای تولید محتوا و همکاری با ستاد خبری جشنواره ملی زرشک تجلیل شد.

 

 

 

کد خبر 1255545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha