تخصیص ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبارات سفر رییس جمهوری به حوزه آبخیزداری

تخصیص ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبارات سفر رییس جمهوری به حوزه آبخیزداری و واگذاری ۲۲ مورد زمین منابع طبیعی به وسعت ۱۲۶ هکتار به بنیاد مسکن برای ساخت مسکن جوانان از مهم‌ترین مباحثی بود که در نشست خبری سرپرست منابع طبیعی عنوان شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی؛ علی اسدی -سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی- امروز یک‌شنبه (۱۴ اسفند) در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شده بود، گفت: ایران در جهان رتبه هفتم در تولید کربن را دارد و برای پایین آوردن این مقدار کربن در سطح ملی متعهد شدیم تا طی چهار سال یک میلیارد اصله درخت‌ بکاریم، از این تعداد درخت سهم خراسان شمالی۱۶ میلیون اصله است. 

 

 

 وی ادامه داد: برای رسیدن به این عدد مقرر شده تا در ۳۲ هزار هکتار از اراضی استان طی چهار سال ۱۶ میلیون درخت کاشته شود تا علاوه بر کم کردن تولید کربن ذخیره آب و تولید چوب بیشتر را هم به واسطه کاشت صنوبر افزایش دهیم.

 


وی با بیان اینکه هر هکتار جنگل ۲.۵ تُن اکسیژن برای ۱۰ نفر در سال تولید می‌کند، گفت: کاشت درخت در ۳۲ هزار هکتار  باعث کاهش سیلاب شده و ۳۲ میلیون مترمکعب ذخیره آب به همراه دارد.

 

 

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تاکنون در ۲۸۷ سامان مرتعی در سطح ۸۸۸ هزار هکتار طرح تهیه شده که برای ۱۹۲ سامان از این تعداد، سند برای ذی نفعان صادر شده است.

 


سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی مساحت سامان هایی که برای آن ها سند تهیه شده را ۵۲۳ هکتار اعلام کرد.

 


اسدی با اشاره به اینکه در خراسان شمالی۳۳ هزار هکتار بهره بردار از مرتع وجود دارد، گفت: تعداد سامان های مرتعی ممیزی شده، ۱۰۰۴ هکتار است.

 

 

وی همچنین با اشاره به اینکه تلاش می‌شود تا بیابان‌های استان به مرکز کشیده نشود ولی در عین حال سه شهرستان جاجرم، گرمه و اسفراین از مناطق بیابانی برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: طی سال جاری ۹ میلیارد تومان برای عرصه‌های بیابانی استان در نظر گرفته شده بود.

 

 

به گفته‌ وی ترسیب کربن از جمله مهم‌ترین طرح‌های بیابان زدایی است که از خرداد ۱۳۹۳ در استان آغاز شد و در حال حاضر در ۴۷ روستا با جمعیت ۱۷ هزار نفری در ۲۳۶ هکتار در حال انجام است.

 

 

اسدی به تنش آبی که این روزها از جمله مشکلات اساسی کشور و استان است هم گریزی زد و گفت: طی سفر رییس جمهوری به استان مقرر شد طی سه سال مبلغ ۴۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای جلوگیری از خشکسالی اختصاص داده شود.

 


 سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی به این مهم هم اشاره کرد که در این استان با انجام فعالیت های آبخیزداری موفق به ذخیره سازی ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب شده ایم.

 

 

اسدی اظهار داشت: جلوگیری از فرسایش خاک یکی دیگر از مزایای اجرای طرح های آبخیزداری است که در این راستا توانستیم تا با طرح‌های انجام شده ۵ میلیون تُن از فرسایش خاک جلوگیری کنیم.

 

 

کد خبر 1256081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha