مردم در دوران غیبت بیشتر احساس تکلیف می‌کنند

حجت‌الاسلام عادلی با بیان اینکه مردم در دوران غیبت بیشتر احساس تکلیف می‌کنند گفت: تحقق عدالت فراگیر و‌ گسترده مهمترین مولفه فلسفه انتظار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، حجت‌الاسلام ولی عادلی - مدیر دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه گیلان - شامگاه سه‌شنبه (۱۶ اسفند) در گفت‌و‌گوی خبری با موضوع مهدویت و فلسفه انتظار اظهار داشت: امام زمان(عج) در پس پرده غیبت هستند و غیبت به معنای عدم حضور است.

 

مدیر دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه گیلان عنوان کرد: حقیقت فلسفه غیبت را نمی‌دانیم زیرا اینها اسرار الهی است اما از دو دیدگاه عقلی و نقلی در روایات میتوان این موضوع را مورد بحث قرار داد. 

 

عادلی با بیان اینکه طبق برخی از روایات، حقیقت غیبت رازی است که پس از ظهور حضرت ولیعصر(عج) کشف خواهد شد تصریح کرد: غیبت امام زمان(عج) فلسفه‌ها و حکایت‌های فراوانی دارد و باعث آزمایش مردم است یعنی در اثر غیبت آنهایی که ایمانی راسخ و قوی دارند ایمانشان قویتر می‌شود.

 

وی با تاکید بر اینکه مردم در دوران غیبت بیشتر احساس تکلیف می‌کنند افزود: در دوران حضور امامان معصوم بسیاری احساس می‌کردند که دیگر تکلیفی ندارند و باید امام همه کارها را پیش ببرد و بنابراین هیچگونه همراهی با امام انجام ندارند که نمونه‌های زیادی از آن را در عصر امیرالمومنین علی (ع) و امام حسین (ع) دیدیم.

 

مدیر دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه گیلان در پاسخ به این پرسش که فرهنگ انتظار در ادیان مختلف چرا از زمان گذشته تاکنون امتداد پیدا کرده است یادآور شد: یکی از دلایل این امر آن امیدواری و صلابت و اقتداری است که انتظار در منتظران ایجاد میکند و خداوند متعال نیز همیشه حجت‌هایی را برای روز مبادا ذخیره کرده و دلیل دیگر آن هم این است که ستمگران طاغوت همواره در مقابل حجت خدا و انبیا الهی ماندند و اجازه ندادند امر خدا تحقق پیدا کند.

 

عادلی اذعان کرد: در همه ادیان الهی و حتی غیر الهی موضوع انتظار را داریم و طبیعتاً موعود انسانهایی که با دلایل مختلف به دنبال فلسفه انتظار هستند با یکدیگر تفاوت عقیدتی دارد.

 

وی ادامه داد: طبق عقیده ما شیعیان، امام زمان(عج) آخرین حجت خدا امام دوازدهم در پس پرده غیبت است و متولد شدند و امسال هم هزار و صد و هشتاد و نهمین سال ولادت این امام حی و حاضر است.

 

مدیر دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه گیلان تحقق عدالت فراگیر و‌ گسترده را مهمترین مولفه فلسفه انتظار خواند و اضافه کرد: بین دنیا و آخرت ارتباط خاصی وجود دارد و آخرت باطن دنیاست و اعمال ما در دنیا در آنجا بروز و ظهور پیدا میکند.

 

عادلی تصریح کرد: برخی این شبهه را مطرح می‌کنند که عدالت فراگیر در جهان باقی تحقق پیدا میکند و نیازی به تحقق آن در دنیا نیست اما باید گفت امام زمان (عج) زمانی ظهور می‌کنند که مردم آن زمانه آمادگی لازم برای درک دستورات الهی را داشته باشند زیرا در غیر اینصورت اتفاقاتی مانند کربلا تکرار خواهد شد.

 

وی افزود: برای اینکه آن زمینه و استعداد لازم برای پذیرش موعود بین مردم در جهان فراهم شود باید انسان از رهگذر اخلاق، عدالت و مساوات به کمالاتی دست پیدا کند.

 

مدیر دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه گیلان ابراز داشت: وقتی به دنیای امروز نگاه می‌کنیم می‌بینیم که الان دنیا پر از ظلم و ستم است اما اشکال کار اینجاست که به شکلی ملتها گرفتار غفلتند و یکی از وظایف منتظران این است که فطرت ملت‌ها را احیا کنند.

 

عادلی ترویج فرهنگ مهدویت در قالب هنر را ضروری ذکر نمود و خاطرنشان کرد: در حوزه تولید محتوا با موضوع انتظار کارهای فرهنگی و تولیدات محتوایی خوبی انجام شده اما کوتاهی‌هایی هم داشتیم و متاسفانه دشمنان ما در جهت مبارزه با فلسفه انتظار فعال‌تر هستند که تولید انواع فیلمهای هالیوودی از جمله آن محسوب می‌شود.

کد خبر 1256591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha