توجه به آینده وهدف گذاری خوب انگیزه ها را تقویت می‌کند

هادی نیا با بیان اینکه بی انگیزه بودن یکی از دلایل اهمال کاری و تنبلی در پیگیری مسائل دوران نوجوانی و جوانی می باشد گفت : ترسیم اهداف بزرگ و بلند مدت موجب تقویت انگیزه می شود .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از تبریز، محمدهادی نیا -استاد و مشاوره خانواده- در آیین جشن تکیلف نوجوانان پسر در مسجد امام حسن (ع) محله حیدرآباد تبریز که به مناسبت  جشنهای شعبان و با حضور بیش از 40 نفر از نوجوانان عضو کانون فرهنگی هنری و پایگاه مقاومت مسجد برگزار شد با اشاره به اهمیت  امید و انگیزه برای پیگیری با نشاط تر برنامه های تحصیلی و زندگی گفت : تصویرسازی افق‌های دور و آینده در ذهن‌ و تایین اهداف بلند علاوه بر افزایش انگیزه، احساس بهتری درانسان به ویژه در دوره نوجوانی ایجاد کرده وشخص را در مواجهه  و مدیریت چالشها و مشکلات  مقاوم تر می‌کند.

 

این مشاوره خانواده با بیان این که اهداف بالا و فاخرو بلند مدت باید کاربردی شده  و امکان پیگیری  توسط  نوجوان و جوانان داشته باشد افزود: لازمه اجرای و کاربردی شدن اهداف بزرگ پرهیز از درشت انگاری آنها  و ریز نمودن کارهاست .

 

هادی نیا ترس از شروع را یکی از موانع  سر راه  جوانان و نوجوانان دراقدامات ابتدای اهداف بزرگ  ترسیم  شده یاد آور شد و افزود: وقتی اجزای اقدامات به شکل ریز و کاربردی در می آید در ذهن ما قابل اجرا و اقدام و در دسترس  بوده  و امکان شروع را راحت تر خواهد نمود .

 

وی افزود: وقتی فرد هدفهای بزرگ را به اقدامات کوچک تقسیم بندی می نماید ترس و واهمه از  شروع و هم ترس از شکست  در ذهن فرد مدیریت و کنترل میشود و به فرد این امکان را میدهد راحت تر و با خیال آسوده با موارد کوچک  مواجهه  و آنها را تجربه  نماید .

 

این مشاور خانواده یادگیری مدیریت زمان را یکی دیگر از رفتارهای فرد با خود و زمان در اختیار بیان نمود و افزود: در عصر حاضر نوجوانان و جوانان و حتی بزرگسالان هم در مدیریت زمان و ارتباط آن با اهداف خود دچار ضعف هستند و آمار ساعات حضور در فضای مجازی به ویژه مواردی که صرفا برای اهداف کاری و علمی و درسی و  خاص نبوده و از سر عدم توجه و عدم مدیریت زمان و یا بخش مهمی نداشتن سواد رسانه و صرفا وقت گذرانی و عادت می باشد گواه براین موضوع است .

 

وی راهکار مدیریت این رفتار ناپسند با زمان و اهداف را پررنگ ومعنی دارنمودن  زمانهای مصرفی  با کارهایی که ما را به اهداف ترسیم شده نزدیک و یا دور می نمایند خواهد بود .

 

لازم به ذکر است دراین آیین بیش از 40 نفر از نوجوانان محله حیدر آباد برای کنشگری فعال در مسائل فرهنگی اجتماعی  ضمن آشنایی با مسئولیت های فردی و اجتماعی و مذهبی با دریافت هدایایی فرهنگی و صرف کیک  و شیرینی  و اجرای برنامه های جشن مهمان خیرین محله و مسجد  امام حسن (ع) بودند.

کد خبر 1256774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha