سفر السودانی به قاهره؛ تفاهمات اقتصادی و پیام های سیاسی

المیادین در یاداشتی با اشاره به سفر السودانی به قاهره نوشت: عراق، به عنوان یک کشور نفتیِ عربی، فرصتی پیش روی توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران مصری گذاشته است،

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: سایت عرب زبان "المیادین" در یادداشتی به قلم «السید شبل» به اهداف و دستاوردهای سفر «السودانی» نخست وزیر عراق به قاهره پرداخته است و در طلیعه ی سخن می‌نویسد: «کارشناسان اقتصادی تاکید می‌کنند که عراق، به عنوان یک کشور نفتیِ عربی، فرصتی پیش روی توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران مصری گذاشته است، به ویژه اگر کمیته‌های دولتی در سطوح بالای دو کشور، پرونده‌های همکاری مشترک را در راستای مشارکت و یکپارچی اقتصادی مدیریت کنند.

 

برهمین اساس، می توان این دیدار را که در زمان مناسبی برای فعال کردن توافقات اقتصادی و تجاری صورت گرفته، مورد توجه و ارزیابی قرار داد؛ دیداری که منجر به توسعه فرصت‌های سرمایه گذاری بین دو کشور خواهد شد.

 

این نویسنده مصری در ادامه به فرصت‌های اقتصادی قاهره در عراق اشاره می‌کند و می‌نویسد: «برای مثال کشور مصر، صاحب تجربیات نسبتاً قدیمی در زمینه انرژی و بیابان زدایی است و همچنین صاحب تجربیات جدید و ستودنی در زمینه‌ی توسعه‌ی زیرساخت ها و ساختِ شهرهای مسکونی مدرن (که در خدمت بخش‌های مختلف اجتماعی هستند) است و برای عراق که از این مشکلات در عذاب است قابل استفاده است؛ زیر عراق درصدد احیای شهرهایی است که توسط گروه تندروی داعش ویران شده است.

 

در زمینه انرژی هم مصر 30 درصد از برق تولیدی اش مازاد است، اما به شدت به نفت نیازمند است در حالی‌که این شرایط برای عراق معکوس است و بنابراین قاهره و بغداد به دنبال پر کردن خلاءهایی هستند که هر کدام از آنها نسبت به آن طرف عاجز هستند (نفت و انرژِی برق) لذا عراق می‌تواند از تجربه شرکت‌های مصری در ساخت نیروگاه‌های برق که صاحب تخصص طولانی در این زمینه هستند، بهره‌مند شود.

 

در همین زمینه تاکید نخست وزیر مصر «مصطفی مدبولی» بر این است که کشورش دارای طرح‌هایی است که چارچوب همکاری بین عراق و مصر را -جهت تقویت خط اتصال برق با اردن برای گنجاندن 3 گیگاوات برق - توسعه می‌دهد، در حالی که ظرفیت فعلی تنها 550 مگاوات است».

 

نویسنده مصری سپس به اهداف و پیام‌های سیاسی و همکاری امنیتی سفر السودانی اشاره کرده و می افزاید: «بغداد، مصر را به عنوان یک الگو و پارادایم مناسب برای پایتخت عربی می‌داند، چرا که تفاهم با او امکان پذیر است و می‌تواند فرصت‌های همکاری مشترک را توسعه دهد.

 

دولت مصر که خود را از تعارضات بیرونی و درگیری‌های خارجی دور نگه می دارد، در جریان امور داخلی عراق دخالت چندانی نکرده است؛ برخلاف دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس که از برخی عناصر عراقی، علیه دیگر (گروه‌های عراقی) بهره جسته اند؛ بنابراین روابط دیپلماسی با او می‌تواند آرام و سازنده باشد.

 

همچنین نزدیکی بین دو کشور، استقلال بیشتری متوجه عراق در مواجهه با دیگر طرف‌هایی که مشتاق به هدایت سیاست این کشور هستند، می‌کند به ویژه اینکه بغداد قصد دارد نقش مثبتی در تعداد زیادی از پرونده‌های "درگیری و رقابتی" در غرب آسیا بازی کند که مهم‌ترین آن بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و پرونده توافق ایران و عربستان سعودی است که از سال 2015 تاکنون رابطه سیاسی آنها قطع شده است.

 

سفر السودانی به قاهره، در راستای طیف وسیعی از تورهایی است که شامل اردن، ایران، کویت و امارات می‌شود و یک جهت‌گیری راهبردی برای ایجاد توازن سیاسی و اقتصادی چه در خارج و چه در داخل از عراق به شمار می‌رود.»

 

این نویسنده مصری بعد از اشاره به سفر سودانی به اردن و تشکیل ضلع سومی دیگر توسط عراق می‌نویسد: « السودانی در اولین سفر رسمی به کشورهای حوزه خلیج فارس، به کویت هم سفر کرد و سپس به ایران سفر کرد و خواستار توسعه همکاری در زمینه‌های مختلف شد؛ همان گونه که بعد از آن به امارات سفر کرد و با محمد بن زیاد نیز دیدار کرد».

 

نویسنده در پایان ضمن برشمردن هدف‌های دیگر این سفر به هدف‌های راهبردی و اهداف بلند مدت اشاره دارد و می‌نویسد: «مصر در سطح امنیتی، ثبات عراق را جزئی از امنیت کشورهای عربی می‌داند و گزارش‌های خبری حاکی از هماهنگی سطح بالا بین قاهره و بغداد با هدف تبادل اطلاعات امنیتی و تعقیب عناصر افراطی است. مصر که پس از ژوئن 2013 با تهدید عملیات تروریستی مواجه بود، به دلیل منافع امنیتی به سمت کشورهای عربی به خصوص سوریه وعراق و که با خطرات مشابهی مواجه بودند، سوق داده شده است. همکاری امنیتی بین کشورها، منجر به بسترسازی جهت دیگر تفاهمات از جمله سیاسی اقتصادی خواهد شد».

کد خبر 1256889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha