پویش بین‌المللی دعاخوانی برگزار می شود

سعیدنژاد گفت: در بعد بین المللی پویشی برای دعاخوانی نیز برگزار خواهد شد و این جشنواره در دو رشته علمی، پژوهشی و آواها و نغمات برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، «محمد علی سعیدنژاد»، مسئول کمیته اجرایی یکصدمین سالگرد تالیف مفاتیح الجنان در نشست خبری که به همین مناسبت در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد، گفت: مرحوم حاج شیخ عباس قمی در سال 1344 قمری مفاتیح الجنان را تالیف نمودند. رمز ماندگاری این کتاب هدیه به حضرت فاطمه (س) است.

 

وی اظهار کرد: مفاتیح الجنان حاج شیخ عباس قمی 600 دعا دارد که از دعاهای 2 و 3 خطی شروع شده و تا دعای ابوحمزه ثمالی را شامل می شود. طبق بررسی های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که مفاتیح الجنان را همانند قرآن کریم فرازبندی کنیم. این کار توسط دفتر طبع و نشر انجام شد و در مرحله نهایی قرار دارد. بر همین اساس بیش از 250 دعا را تقطیع و فرازبندی کردیم تا افراد با توجه به معنای آن این دعاها را بخوانند و آن را درک کنند.

 

سعیدنژاد در ادامه افزود: حدود 16 میلیون دانش آموز در کشور داریم، ضمن اینکه مقام معظم رهبری نیز در بیانیه گام دوم انقلاب بر تقویت معنویت در کشور تاکید نمودند. بر همین اساس یک مضامین مناسب جهت استفاده دانش آموزان از مفاتیح الجنان را تدوین کردیم.

 

مسئول کمیته اجرایی یکصدمین سالگرذ تالیف مفاتیح الجنان حاج شیخ عباس قمی بیان کرد: حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد غلامعلی حدود 30 مقاله علمی را مشخص نمودند که نقش زیارت در آرامش بخشی خانواده ها، آثار تربیتی مناجات های پانزده گانه، نقش زیارت در بهبود رفتارهای اجتماعی و مناجات شعبانیه از جمله مواردی است که مورد بررسی قرار گرفته است.

 

وی از برگزاری جشنواره نکوداشت شیخ عباس قمی خبر داد و افزود: این جشنواره نهم خردادماه ۱۴۰۲ در حرم عبدالعظیم حسنی(ع) و سالن همایش های صدا و سیما برگزار می شود. چاپ مفاتیح شماره گذاری عمومی، چاپ مفاتیح دانش آموزی، چاپ مفاتیح دانشجویی، چاپ کتاب دعا برای گروه دبستانی، چاپ مقالات علمی با موضوع دعا و زیارت، چاپ خاطرات معلمین از مجالس دعا و تاثیر آن بر روی دانش آموزان، چاپ خاطرات دانش آموزان، چاپ خاطرات کتاب عباس قمی و چاپ روش شناسی مفاتیح الجنان برای جوان پسند کردن موضوعات آن از مهمترین عناوین این همایش است.

 

سعید نژاد بیان کرد: در بعد بین المللی پویشی برای دعاخوانی نیز برگزار خواهد شد و این جشنواره در دو رشته علمی، پژوهشی و آواها و نغمات برگزار می شود.

 

همچنین در این نشست، «سید محمدرضا قاسم تبار»، مسئول کمیته رسانه و تبلیغات یکصدمین سالگرد تالیف مفاتیح الجنان نیز گفت: مردمی بودن و تداوم این کار برای ما بسیار کلیدی و مهم است. حاج شیخ عباس قمی 65 سال عمر کردند و در این مدت 63 کتاب تالیف نمودند.

 

وی با بیان اینکه انقلاب ما منبعث از قرآن کریم است، افزود: ما وظیفه خود می دانیم که این برنامه ها را در بعد بین الملل به سمع و نظر دیگران برسانیم. ما در معرفی این آثار به جهان کوتاهی کردیم، بر همین اساس «پویش جهانی دعاخوانی» را در بعد بین الملل برگزار خواهیم کرد.

 

«حامد منیری» نیز در این نشست گفت: در صدد  راه اندازی  دبیرخانه نکوداشت شیخ عباس قمی مولف مفاتیح الجنان در اداره کل تبلیغ و ترویج معاونت وزارت ارشاد هستیم.

کد خبر 1257189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha