تعبیر ضرب المثل «شنیدن کی بود مانند دیدن» در راهیان نور|اینجا پاتوق زائرین شهداست

بیش از چهار دهه از حضور رزمندگان در مناطق عملیاتی میگذرد اما خاطره بازی‌شان تمامی ندارد، شنیده ایم شهدا زنده اند و نزدخدا روزی میخورند اما ندیده ایم، برای دیدنش چشم دل لازم است نه چشم سر، مصداق واقعی این جمله ازدحام جمعیت این روزهادر حوالی شلمچه است.

 خبرگزاری شبستان- مازندران؛

چند سالی است که شاهد حضور چشمگیر مردم مازندران در کاروان‌های سیاحتی مذهبی راهیان نور هستیم، سفری که با بازدید از مناطق جنگی بازمانده از دوران دفاع مقدس در منطقه غرب و جنوب غربی خوزستان به‌ویژه شلمچه همزمان با تعطیلات نوروزوی همراه است‌.

 

این سفر زمینی از مازندران آغاز میشود و بعد از پیمودن ۱۱۸۸ کیلومتر معادل ۱۳ ساعت و ۴۱ دقیقه رانندگی بدون ترافیک و عبور از شهرهای دماوند، رودهن، بومهن، پردیس، تهران، قم، اراک، بروجرد، خرم آباد، دزفول، شوش، اهواز به خرمشهر می‌رسد، که برای عشاق الشهدا مقصد مهمتر از سختی‌های بین راه است‌.

 

در چند قدمی عید نوروز ۱۴۰۲، دانشجویان زائراولی راهیان نور مازندرانی در شلمچه از حال و هوای آنجا میگویند.

 

نسرین بهادری از دانشگاه فرهنگیان قائم شهر معتقد است که حال و هوای این اردو دوست داشتنی است و نشستن پای روایتهایی درباره شهدا، اینکه شهیدی لوله داغ را با دست خود گرفت هر لحظه بیشتر از قبل اعتقاد والای آنان را به نمایش میگذارد.

به گفته بهادری مهمترین وظیفه در مقابل شهدا ادامه دادن راه شهداست، این سفر چند روز دیگر تمام میشود و به شهرمان برمیگردیم توصیه‌ام تجربه کردن این سفر است و اینجا آرامش جریان دارد.

 

زهرا صالحی از دانشگاه فرهنگیان زائر اولی دیگری است که در حاشیه برگزاری این اردو تاکید میکند که مشاهده از نزدیک موقعیت جنگی شهدا حس و حال خوبی می‌دهد.

به اذعان صالحی رشادت و بزرگی میخواهد در این مناطق جنگیدن، ما به ذره ذره این خاک مدیون هستیم، شهدا از همه عزیزانشان گذشتند و این کار کمی نیست، حجاب بانوان از مهمترین دلیل راهی شدن شهدا به پیادین جنگ است، عدم رعایت حجاب زحمات شهیدان را از بین میبرد.

 

ملیکا پودینه دانشجوی دانشگاه فرهنگیان قائمشهر نیز میگوید؛ به پیشنهاد یکی از دوستانم راهی سفر راهیان نور شدیم، در ابتدا بدون هیچ اطلاعی وارد منطقه شدیم، اما شنیدن کی بود مانند دیدن! اینجا روایتی زنده از روزهای جنگ است.

وی با بیان اینکه باز هم به این سفر خواهم آمد تاکید میکند که منطقه طلاییه بسیار زیبا بود؛ مشاهده شلمچه در شب قسمت ما شد اما زیبا بود.

 

در ادامه این سفر فاطمه دایی یکی دیگر از زائر اولی های این سفر از دانشگاه فرهنگیان شهر آمل تاکید میکند که شهدا مسئولیت سنگینی را روی دوش ما معلمان گذاشتند باید نسل آینده را به حرکت در راه شهدا تشویق کنیم.

 

به اعتقاد وی حس و حال اروند سنگین بود، گویی این آب به‌خاطر وجود شهدا آرام گرفت، وظیفه ما در مقابل ۱۷۵ شهید غواص این است که درست زندگی کنیم به یکدیگر کمک کنیم ناگفته‌هایی که تلنگر است را بیان کنیم.

دایی میگوید اگر امروز حاج قاسم سلیمانی در اروند حضور داشت به ایشان میگویم که شرمنده ام در این ۱۹سال عمرم از لحظات زندگی ام به درستی استفاده نکردم نشد که درست زندگی کنم شدیدا شرمنده ام و دست یاری به سمت شهدا دراز میکنم، اینجا متوسل شدم که درست زندگی کنم.

 

همچنین فاطمه رجب زاده دانشجوی زائر اولی از شهر گتاب، تشویق کسانی که تجریه این سفر را داشتند را عامل حضورش در سفر راهیان نور میداند و میگوید که راهیان نور فضایی آرامش بخش دارد که اگر بدون تمایل هم در این محیط قرار بگیری خوشت می آید.

 

اینها بخشی از درودلهای زائران سفر راهیان نور است، واقعیت این است که تا راهی نشوی از حس و حالی که میگویند چیزی درک نخواهی کرد.

 

بیش از چهار دهه از حضور رزمندگان در مناطق جنگی جنوب و غرب کشور میگذرد اما خاطره بازی‌شان تمامی ندارد، شنیده ایم که شهدا زنده اند و نزد خدا روزی میخورند اما ندیده ایم، برای دیدنش چشم دل لازم است و نه چشم سر، مصداق واقعی این جمله ازدحام جمعیت این روزها در حوالی شلمچه است.

کد خبر 1257494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha