دلاوری‌های رزمندگان شهید  در نمایشگاه سروقامتان تهران بازخوانی شد

نمایشگاه سروقامتان تهران که به مدت دو روز در حوزه هنری برپاست یادآور رشادت‌های اسطوره‌های ایثار و شهادت و بازخوانی مقام و منزلت آنان و پاسداشت فرهنگ حماسه است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، همزمان با روز شهدا نمایشگاه رویداد هنری سروقامتان تهران از 22 تا 24 اسفند در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری برپا شد. در این نمایشگاه 22 اثر نقاشی با موضوع شهدا در ابعاد کوچک به نمایش درآمد تا سال آینده  همین آثار در ابعاد بزرگ بر روی 22 ابر دیوار شهر تهران قرار گیرد.

 

 

 

نمایشگاه  رویداد هنری سروقامتان تهران به همت موسسه هنری نام و سازمان زیباسازی شهرداری تهران برپا شده است در واقع  طرح رویداد هنری سروقامتان تهران به درخواست خانواده های شهدا برای نصب تصاویر شهدا در محلات شهر تهران اجرایی شده است. هدف این طرح بازخوانی دلاوری های رزمندگان غیور از روزگار انقلاب شکوهمند اسلامی ایران تا روزگار دفاع مقدس و در ادامه شهدای مقاومت و مدافعین حرم است.

 

 

 

 

در بخشی از استیتمنت نمایشگاه رویداد هنری سروقامتان تهران آمده است: یادآوری رشادت های اسطوره های ایثار و شهادت و بازخوانی مقام و منزلت آنان از عوامل تکریم و پاسداشت فرهنگ حماسه برشمرده می شود. از همین منظر است که هر کشوری در موزه ها و مراکز فرهنگی و هنری خود به ارایه آثار هنری بر اساس مضامین حماسی می پردازد و با بهره گیری از نمادها و فضاهای شهری در قالب یادمان، مجسمه، نقاشی یواری، گرافیک محیطی و یاد و نام اسطوره هایش را گرامی می دارد و در معرفی و ترویج تاریخ رشادت های مردمشان می کوشد. با همین رویکرد و عطف توجه به درخواست خانواده گرانقدر شهدا بار دیگر هنرمندان به میدان آمدند تا با حمایت متولیان فرهنگ و هنر نقشی از شهادت و حماسه را زینت بخش شهر کنند. طرح اسطوره های معاصر ایران با هدف بازخوانی دلاوری های رزمندگان غیور از روزگار انقلاب شکوهمند اسلامی ایران تا روزگار دفاع مقدس و در ادامه شهدای مقاومت و مدافعین حرم با رویکرد منطقه محور مد نظر قرار گرفت و مقرر شد که با تعیین 22 ابر دیوار شاخص در مناطق 22 گانه شهر تهران این دیوارها به صورت نمادین با نام و یاد شهدای هر منطقه مزین شود.

 

 

 

نمایشگاه سروقامتان حاصل تجربه متفاوت در شیوه ارایه اثر هنری با رویکرد اندیشیدن، تاثیر پذیرفتن، توسعه دادن و انتقال مفاهیم فرهنگی به جامعه است. این رویداد با حضور طراحان، هنرمندان، پژوهشگران، دیوارنگاران به برکت نام بزرگ اسطوره های ایثار و مقاومت ساماندهی شده تا عطر و یاد سروقامتان را در پایتخت جهان اسلام جاری کند.

 

 

 

در این نمایشگاه که به مناسبت روز بزرگداشت شهدا ساماندهی شده است؛ بخشی از طرح های اولیه رویداد سروقامتان به نمایش درآمده، این طرح پس از مشخص شدن ابر دیوار و افزوده شدن نام شهدای هر منطقه اندازه سازی و به گروه های مختلف اجرای دیوارنگاری سپرده می شود تا با نظارت هنرمند بر روی دیوار نقش بندد.

 

 

در این نمایشگاه آثار هنرمندانی چون احمد آقا قلی‌زاده، ساره ارباب‌معروف، مرتضی اسدی، محمد خزایی، احمد خلیلی فرد، محمدرضا دوست‌محمدی، حسن روح‌الامین، محمد روح‌الامین، پوریا سرابی، سید حمید شریفی، محمدصابر شیخ‌رضایی، علی شیرینی، غلامعلی طاهری، سید مهدی فدوی، دانیال فرخ، عبدالحمید قدیریان، مصطفی گودرزی، ایمان ماندگاری، حامد مغروری، مسعود نجابتی، لیلا نیرومند و علی وزیریان به نمایش درآمده است.

 

 

کد خبر 1257620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha