عشق در آثار نظامی گنجوی به گونه عشق حقیقی و مجازی نمود یافته است

به گفته ولیئی، عشق در آثار نظامی گنجوی، به دو گونه عشق مجازی و عشق حقیقی نمود یافته که در عشق حقیقی ، محبوب خدا و صفات و افعال اوست و در عشق مجازی معشوق، ظواهر دنیوی و زیبایی های صوری آن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، به مناسبت بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی برنامه «عشق در منظومه فکری نظامی» با سخنرانی دکتر قربان ولیئی همراه با خوانش پنج گنج نظامی و شعر خوانی شاعران استان در استقبال از بهار به همت انجمن ادبی صراط و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در فرهنگسرای امام خمینی (ره) برگزار شد.

 

دکتر ولیئی با اشاره به عشق در منظومه فکری نظامی اظهار داشت: عشق در آثار نظامی به گونه های مختلف تجلی و نمود پیدا کرده است. در یک تقسیم بندی کلی، می توان گفت عشق به دو گونه عشق مجازی و عشق حقیقی تقسیم شده است که در عشق حقیقی ، محبوب خدا و صفات و افعال اوست و در عشق مجازی معشوق، ظواهر دنیوی و زیبایی های صوری آن است.

 

وی افزود: عشق مجازی همواره از حسن صورت و کمال سیرت پدید می آید و در واقع، همان عشق غریزی و انسانی است که به زعم عرفا زودگذر است و با وصال پایان می گیرد.

 

این برنامه با اجرای زنده نقاشی از تمثال حکیم نظامی گنجوی توسط فاطمه بیات از هنرمندان طراحی و شعر خوانی شاعران استان همراه بود.

کد خبر 1257738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha