نابینایان انتظار ترحم از مردم ندارند/ چاپ بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب بریل در انتشارات بریل ارومیه

عظیمی گفت: نابینایان انتظار ترحم از مردم ندارند بلکه اگر به روشندلان امکانات داده شود می توانند مثل افراد عادی در جامعه زندگی کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، با عبدالمناف عظیمی در حالی به گفت‌وگو می نشینیم که 49  بهار از زندگی را پشت سر گذاشته و به قول خودش دنیا برایش از همان بدو تولد تاریک بوده است، وی که سمت مدیر عاملی انجمن نابینایان آذربایجان غربی را بر عهده دارد، این انجمن در 24 آذر  سال 1379 مجوز گرفت و از همان زمان تاکنون، وی مدیر عامل این انجمن است. گفتگوی تفصیلی پیش رو بخش از تلاش های سال های اخیر این روشندل را روایت می کند.

 شبستان: به عنوان اولین سوال، آمار نابینایان در استان آذربایجان غربی چند نفر است؟

تعداد نابینایان و کم بینایان این استان بالای 4 هزار نفر است اما به جهت محدود بودن امکانات امکان پوشش همه این افراد مقدور نشده است.

شبستان: بیشترین علتی که در این استان منجر به نابینایی می شود چه عواملی هستند؟ نقش ناهنجاریهای مادرزادی بیشتر است یا تصادفات و بیماریها؟

ازدواج فامیلی  بیشترین عامل نابینایی را تشکیل می دهد اما در کنار آن تصادفات و بیماری ها را هم تاثیر دارند.

شبستان: وضعیت اشتغال نابینایان چگونه است؟

پس از تشکیل انجمن نابینایان، اشتغال روشندلان بیشتر شده است چون که پس از سال 79 که انجمن تشکیل شد به حول و قوه الهی گام های موثری در زمینه اشتغال نابینایان و کم بینایان بر داشته شده است و تا به امروز بیش از 80 نفر در هر دو نوع شخصی و دولتی صاحب شغل شده اند. و ادارات معمولا استخدام یک نابینا را قبول نمی کنند حتی با پیگیری های بهزیستی و خود انجمن هم نمی توانیم به سادگی نابینایان را وارد بازار کار بکنیم.

شبستان: علاوه بر فعالیت های معمول انجمن که شامل حمایت از نابینایان و کمک به اشتغال و ازدواج آنها می شود فعالیت های فرهنگی را هم بفرمایید.

انتشارات بریل و دیجیتال ارومیه که در سال 99 مجوز رسمی فعالیت خود را دریافت کرده است، در طول سال جاری بیش از 200 عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان به چاپ رسانده و این کتاب‌ها به 15 کتابخانه دیجیتال و گویا ارسال شده است. و استان آذربایجان‌غربی جزو استان‌های برتر است که به انتشارات بریل و دیجیتال مجهز شده است و در تهران مرکزی به نام مرکز نابینایان رودکی وجود دارد که کتاب‌های بریل در سطح کشور توزیع می‌کند. این دستگاه قادر است هر ساعت 800 صفحه کتاب بینا را به بریل تبدیل کند و جزوه‌ دانشجویی را نیز رایگان به بریل تبدیل می‌کنیم؛ اما متاسفانه هنوز یک قطعه این دستگاه کم است.
کتابخانه انجمن نابینایان و کم‌بینایان استان در حال حاضر 10 هزار عنوان کتاب صوتی و 200 عنوان کتاب بریل دارد.

همچنین این کتابخانه بیش از300 عضو دارد. و سالن مطالعه این انجمن همه‌روزه دایر است و کتاب‌های صوتی به‌صورت رایگان در اختیار اعضا گذاشته می‌شود؛ اما کتاب‌های بریل به‌دلیل محدود بودن به‌شیوه امانتی در اختیار اعضا گذاشته می‌شود؛ همچنین امسال بیش از 500 جلد کتاب بینا را به صوتی تبدیل کرده و در اختیار اعضا گذاشتیم. کتاب‌های دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینا ناقص است؛ بنابراین باید شرایط طوری فراهم شود که کتاب‌ این دانش‌آموزان قبل از آغاز سال تحصیلی به دستشان برسد و در این زمینه نیز تلاش کردیم توافقاتی با اداره کل آموزش و پرورش انجام دهیم؛ این تلاش‌ها همچنان ادامه دارد.

تشکیل کلاس‌های ورزشی در رشته‌های مختلف برای برادران و خواهران نابینا با ایاب و ذهاب رایگان از سوی انجمن و ارتباط و مکاتبه با مطبوعات استانی و سراسری برای اطلاع‌رسانی در موضوعات گوناگون از سایر فعالیت‌های این انجمن بود.

شبستان؛ وضعیت تحصیلی نابینایان چگونه است؟

الحمد لله الان اکثر بچه های ما دارای مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند و با کمک کتاب های گویا می توانند مدارج عالی تحصیلی را کسب کنند.

شبستان؛ بعنوان سوال آخر مهمترین انتظار نابینایان از افراد جامعه در مواجه با نابینایان چیست؟

 نابینایان انتظار دارند که مردم با ترحم با آنها برخورد نکنند من بارها این را گفته ام که اگر به نابینایان امکانات داده شود می توانند مثل افراد عادی در جامعه زندگی کنند چون توانمندی ها و قابلیت های آن را دارند، متاسفانه خانواده‌‌هایی که دارای فرزند معلول هستند تصورشان بر این است که دولت فقط باید به این اعضا رسیدگی کند؛ اما این طرز فکر درست نیست و در کشور زیرساخت‌های مناسب برای رسیدگی به این افراد وجود ندارد و افرادی داریم که هنوز زیر پوشش هیچ ارگان دولتی نبوده و در نوبت هستند. و همچنین از مسئولین تقاضا داریم وقتی شخصی روشندل با نامه انجمن جهت حل مشکلش به ارگانی مراجعه می کنند در نظر گرفته شود.

 

گفتگو؛ فاطمه صمدزاده

کد خبر 1257890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha