چشم طمع نفوذی‌های حوزه فرهنگ به مهدهای کودک/ آموزش و پرورش نظارت‌ها را تقویت کند

تغییر ذائقه و سلایق کودکان و نوجوانان و تهی کردن آنان از فرهنگ ایرانی و اسلامی موضوعی است که تازگی ندارد و حتی نمونه‌هایی که مسلمانان از این تغییرات فرهنگی ضربه خورده‌اند را می‌توان در تاریخ مشاهده کرد.

خبرگزاری شبستان- استان گلستان، فریده ستایشگر؛ اندیشه و فرهنگ از جمله مولفه‌هایی است که به یک جامعه هویت می‌دهد. جامعه‌ای که مردمانش دارای فکر و اندیشه و فرهنگی غنی باشند در برابر تهدیدات نرم دشمن و جریان‌های نفوذی که قصد تغییرهای فرهنگی و هویتی آن جامعه را دارند، مقاوم خواهد بود.

 

در مقابل جامعه‌ای که پیشینه غنی فرهنگی و تمدنی خود را نادیده بگیرد و نتواند داشته‌های فکری و فرهنگی خود را در مقابل هجوم بی‌امان دشمنان فرهنگ و اندیشه، محافظت کند مانند خار مغیلان در دشت بی‌هویتی به این سو و آن سو کشانده می‌شود.

 

اینکه دشمنان و برخی پادوهای داخلی آنان با جدیت اجرایی شدن برنامه‌هایی از جمله سند ۲۰۳۰ را دنبال می‌کنند؛ درست به همین دلیل است. آنان هم می‌دانند برای اینکه جلوی قدرت روزافزون و پیشرفت‌های تمدنی جمهوری اسلامی را بگیرند باید جنگ را به حوزه‌های نرم و ادراکی ببرند.

 

تغییر ذائقه و سلایق کودکان و نوجوانان و تهی کردن آنان از فرهنگ ایرانی و اسلامی موضوعی است که تازگی ندارد و حتی نمونه‌هایی که مسلمانان از این تغییرات فرهنگی ضربه خورده‌اند را می‌توان در تاریخ مشاهده کرد. آنچه بر سر اسلام و مسلمانان در اندلس آمد درس عبرتی است برای جامعه اسلامی که سد محکمی را در برابر هجوم و نفوذ فکری و فرهنگی دشمنان ایجاد کنند.

 

نظام تعلیم و تربیت و دانش‌آموزان شاید مهم‌ترین جایگاه و قشر در جامعه باشند که دشمن برای اعمال تغییرات فرهنگی دلخواه خود بدان چشم طمع دارد و تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان این عرصه باید جلوی تهدیداتی که می‌تواند کودک، نوجوان و جوانِ مسلمانِ ایرانی را بی‌هویت و سکولار کند را بگیرند.

 

در این بین نقش مهدهای کودک در شکل‌گیری شخصیت کودکان بسیار موثر است. امروزه در بسیاری از خانواده‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی، پدر و مادر، هر دو مجبور به کار در خارج از منزل هستند و اغلب این خانواده‌ها نیز کودکان خود را به مهدهای کودک می‌سپارند.

 

اما آنچه که در بسیاری از مهدهای کودک می‌گذرد با آنچه که مورد انتظار والدین و نظام تعلیم و تربیت است، تفاوت بسیاری دارد. از پخش موسیقی‌های نابه‌هنجار برای کودکان زیر ۶ سال گرفته تا جشن‌های عجیب و غریب به بهانه مناسبت‌های غربی از جمله ولنتاین تنها بخشی از روال همیشگی برخی مهدهای کودک است. مکان‌هایی مهم که گویا به دلیل کم سن و سال بودن مخاطبانش، کسی توجه چندانی به آنها ندارد.

 

همین چند وقت قبل و در جریان اغتشاشات فرمانده فراجا گلستان، سردار سعید دادگر در گفتگو با خبرگزاری ایرنا «با ذکر نمونه‌ای از فعالیت فرهنگی عناصر بهاییت و دشمنان در یکی از مهدهای کودک استان در راستای اجرای سند ذلت بار ۲۰۳۰ گفت: در یکی از این مهدها، به کودکان گفتند که تغذیه روز بعد این مهد کودک را امام زمان (عج) خواهد داد و لازم نیست آنها برای خود تغذیه بیاورند، فردا که کودکان به مهد رفتند تا ظهر نه از آب خبری بود و نه از غذا و اینگونه می‌خواستند جایگاه امام زمان (عج) را پیش بچه‌ها بد جلوه دهند که نشان می‌دهد دشمن تا کجا در دستگاه‌های فرهنگی ما و بر روی کودکان و نوجوانان ما نفوذ کرده است و باید بیش از همیشه هوشیار باشیم».

 

مادر یکی از کودکان پیش‌دبستانی در این باره گفت: کودکم امسال ۶ ساله شده و علاقه‌مند است که نماز خواندن را یاد بگیرد. در خانه تا جایی که فرصت اجازه بدهد سوره‌های کوچک قرآن را به او یاد می‌دهم. موقع نماز سجاده کوچکی برایش پهن می‌کنم تا کنار ما به نماز بایستد. با توجه به اینکه فرزند کوچکتری هم دارم فرصت چندانی برای آموزش این موارد ندارم. برای همین از کودک خواستم از مربی پیش‌دبستانی خود بخواهد که نماز خواندن را به او و دیگر بچه‌ها یاد دهد.

 

این مادر ادامه داد: بعد از این ماجرا، یکی از روزها که دنبال فرزندم رفتم دیدم ناراحت است. در مسیر برگشت به خانه علت را پرسیدم که در جواب گفت به خانم مربی گفتم به من نماز خواندن یاد بده، سرم داد زد و گفت اینجا ما از این چیزها به شما یاد نمی‌دهیم!

 

این خانم ادامه داد: فردای آن ماجرا به مهدکودک رفتم و با مدیر مجموعه صحبت کردم اما در کمال تاسف دیدم از کار مربی دفاع می‌کند و می‌گوید که آموزش‌های آنها سرفصل‌های خاصی دارد! این چه سیستم آموزشی است که حتی یاد دادن نماز به کودکان هم در آن جایی ندارد؟

 

مادر دیگری هم گفت: چند وقت قبل، مهد دخترم به خانواده‌ها گفت برای جشن ولن‌تاین، برای بچه‌هایشان کادو بخرند. مگر ما روز ولادت حضرت معصومه (س) را در تقویم به عنوان روز دختر نداریم که قرار باشد از همین الان بچه‌هایمان را به سبک و سیاق غربی‌ها تربیت کنیم؟

 

صدور مجوز و نظارت بر مهدهای کودک چند سالی است که به وزارت آموزش و پرورش واگذار شده و حالا که دیگر تمرکز دشمن بر تغییر فرهنگی و هویتی کودکان و نوجوانان این سرزمین برای همگان روشن شده، لازم است که آموزش و پرورش با حساسیت بیشتری نظارت بر مهدهای کودک را پیگیری کند.

 

«علی‌محمد زنگانه» هم با بیان اینکه دشمن طمع زیادی به مهدهای کودک دارد، به خبرنگار شبستان گفت: شکل‌گیری شخصیت افراد در دوران کودکی رقم می‌خورد و برای همین است که خیلی‌ها چشم طمع به مهدهای کودک دارند تا برنامه‌های خود را عملی کنند که در این زمینه برخی عوامل دستگیر شدند.

 

استاندار گلستان با بیان اینکه دغدغه‌های والدین درست و بحق است، گفت: برای اینکه بتوانیم نسل دارای هویت و منطبق با فرهنگ ایرانی اسلامی پرورش دهیم طرح «پاک» را در دستور کار قرار دادیم.

 

وی توضیح داد: پرورش اوان کودکی «پاک» به صورت پایلوت در گلستان اجرا می‌شود تا مهارت‌ها و محتواهای مختلف و متنوع در این زمینه تولید شود. این طرح در شورای آموزش و پرورش استان و شورای راهبری وزارت آموزش و پرورش تصویب شده است.

 

زنگانه افزود: مربیان برای پرورش نسل نیاز به محتواهای اموزشی دارند که در قالب این طرح، این محتوا در اختیار آنان قرار گرفت. از طرفی با توجه به اینکه حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد کودکان در محیط خانه رشد می‌کنند این محتوا می‌تواند در اختیار والدین قرار بگیرد.

 

 

کد خبر 1258145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha