پیوند عمیق و ریشه دار بین رابطه امام مهدی(عج) و ماه رمضان

ماه رمضان از بهترین ماه‌های خداوند است، ارتباط عمیق با انتظار فرج و ظهور امام منتظر(عج)دارد. ائمه اطهار دراحادیث و دعاهای خود بر این ارتباط تاکید داشتند، مومنان بر درک این ماه عظیم به دلیل وعده خداوند برای برپایی حکومت عدل الهی تاکید دارند.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: ماه رمضان در دین مبین اسلام از جایگاه والایی برخوردار است، به طوری که خداوند متعال ماه رمضان را بهترین ماه‌ها و روزهایش را بهترین روزها و شب‌هایش را بهترین شب‌ها قرار داده است.

 

پیامبر اکرم(ص) در خطبه خود در استقبال از این ماه مبارک فرمودند: ماه رمضان نزد خداوند بهترین ماه‌ها، روزهایش بهترین روزها، شب‌هایش بهترین ‌شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات است. این ماه عظیم معانی متعالی را در خود دارد که انسان را به تقرب به خداوند متعال از طریق اعمال و طاعات و عبادات و ایجاد ارتباط بین انسان و کتاب الهی که روش صحیح ساخت انسان از آن نشأت می گیرد، دعوت می کند.

 

خداوند متعال با ذکر نام رمضان در قرآن کریم، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) و پیروانشان را به تمسک و پایبندی به احیای این ماه پرفضلیت با تلاوت قرآن کریم دعوت می کند، به طوری که امام محمد باقر(ع) می فرماید« برای هرچیزی بهاری است و بهار قرآن ماه رمضان است».

 

مسئله دیگری از اهمیت بالایی برخوردار است. ارتباط ریشه دار بین ماه رمضان و امام حجت مهدی منتظر(عج) است. امام صادق(ع) در حدیثی درباره آداب ماه مبارک رمضان از جمله انتظار فرج امام مهدی(عج) و آماده شدن برای وعده خداوند به منظور برپایی دولت حق می فرماید: «وكونوا مشرفين على الآخرة منتظرين لأيامكم من آل محمد، منتظرين لما وعدكم الله »( و از اشراف يافتگان به آخرت، ‌منتظرين به ظهور و آنچه خداوند وعده داده است، باشيد) مفاتيح الجنان ،‌باب اعمال شهر رمضان العامه.

 

همچنین می بینیم که امام سجاد(ع) ارتباط بین امام مهدی(عج) و ماه مبارک را مستند می کند. چنانچه امام سجاد(ع) در دعای برای پیروزی امام زمان(عج) که در کتاب اقبال و زاد المعاد نقل شده است، می فرماید: «سألك ان تنصر وصي محمد وخليفة محمد والقائم بالقسط من أوصياء محمد صلواتك عليه و علیهم اعطف علیهم نصرک...» (خدایا این ماه رمضان است... از تو می خواهم که جانشین محمد و وصی محمد و قیام کننده به عدالت از اوصیاء محمد که درودهایت بر او و ایشان باد- را یاری نمایی، یاریت را برآنان معطوف بدار.)

 

در همین حال، در تقویت این رابطه، در اعمال شب بیست و سوم آمده است که در حال سجده و ایستاده و نشسته دعا کنید که « اللهم كن لوليك الحجة ابن الحسن صلواتك عليه وعلى آبائه في هذه الساعة وفي كل ساعة ولیا و حافظا و ناصرا و دلیلا و قائدا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا».

 

این حدیث شریف نشان می دهد که دعا کردن برای ظهور در شب بیست و سوم ماه رمضان مهم‌تر و مؤکدتر از زمان‌های دیگر است، همانگونه که در ماه رمضان از سایر ماه‌‌ها تاکید بیشتری برآن شده است.

 

ائمه اطهار(ع) در احادیث و دعاهای متعدد مومنان را بر مداومت و توسل به خداوند از طریق امام منتظر(عج) دعوت کردند که نشان از پیوند و ارتباط بین امام(عج) و این ماه مبارک دارد. چراکه شیعیان را در تمام روزها و شب‌های مبارک رمضان به ارتباط دائم با امام عصر(عج) تشویق می کنند.

 

اینجا می توانیم بگوییم که ائمه(ع) به تقویت و تحکیم ارتباط بین امام عصر(عج) و مومنان در بزرگ‌ترین ماه سال یعنی ماه خدا ماه رمضان تاکید داشتند. این تاکید برای ارتباط با امام (عج) برای این است که مومنان خود را برای انتظار فرج و ظهور آماده کنند.

 

صیحه از نشانه های حتمی ظهور است که براساس روایت‌های ائمه اطهار در ماه رمضان خواهد بود. از اباعبدالله الحسین(ع) نقل شده است که الصیحة التی فی شهر رمضان تکون لیلة الجمعة لثلاث و عشرین مضین من شهر رمضان». همچنین امام اباجعفر محمد بن علی(ع) می فرماید: «الصيحة لا تكون إلا في شهر رمضان لأن شهر رمضان شهر الله.»

 

برهمین اساس باید گفت که ماه رمضان ارتباط عمیق با انتظار فرج و ظهورامام منتظر(عج) دارد، این ماه نزدیک خداوند متعال عظیم است و نام آن در کتاب الهی ذکر شده است. ائمه اطهار(عج) در روایت‌ها و احادیث و دعاهای خود بارها برای ارتباط ماه رمضان و امام مهدی(عج) تاکید داشتند، به همین دلیل درک این ماه عظیم برای مومنان واقعی از این باب مهم است که برای وعده خداوند به منظور برپایی حکومت عدل الهی آماده می شوند.

کد خبر 1258709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha