کفاره روزه عذر باید تنها برای تهیه نان هزینه شود

حجت الاسلام پروین نژاد با اشاره به اینکه کفاره روزه عذر باید تنها برای تهیه نان هزینه شود،گفت: بنا به نظر آیت الله مکارم شیرازی به جای نان می توان به همان اندازه کفاره، ماکارونی تهیه و به نیازمندان داده شود.

حجت الاسلام وحید پروین نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان فارس، گفت: براساس نظر مراجع تقلید، کفاره روزه عذر برای هر روز مبلغ ۱۲ هزار تومان و برای روزه عمد (اطعام ۶۰ فقیر) ۷۲۰ هزار تومان تعیین شده است.

 

مسئول دفتر پاسخگویی به مسائل شرعی دفتر امام جمعه جهرم افزود: کفاره روزه عذر شامل افرادی می شود که قضای روزه واجب خود را به جا نیاورده و کفاره روزه عمد یا کفاره جمع نیز شامل افرادی که روزه خود را با کار حرام باطل می کنند، می شود.

 

وی بیان کرد: کفاره روزه عذر باید تنها برای تهیه نان هزینه شود، بنا به نظر آیت الله مکارم شیرازی به جای نان می توان به همان اندازه کفاره، ماکارونی تهیه و به نیازمندان داده شود.

 

پروین نژاد اظهار کرد: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به مقلدان خود اجازه تهیه ماکارونی به جای گندم را داده‌اند. (می‌توانند به ازای هر روز قیمت ۷۵۰ گرم ماکارونی محاسبه کنند)

 

به گفته وی، زمان پرداخت کفاره روزه از اول ماه مبارک رمضان است و مبلغ کفاره را می توان به فقرا داد تا صرف خرید نان کنند؛ همچنین مراکز خیریه ای که اقدام به جمع آوری کفاره می کنند حتما باید مبالغ جمع آوری شده را صرف خرید نان کنند. 

 

مسئول دفتر پاسخگویی به مسائل شرعی دفتر امام جمعه جهرم ادامه داد: علاوه بر پرداخت کفاره، قضای روزه نیز بر گردن افراد است، تنها کسی که بیماری اش ادامه داشته باشد نیاز به قضای روزه ندارد.

 

حجت الاسلام پروین نژاد همچنین جریمه کفاره جمع را اطعام ۶۰ فقیر دانست و عنوان کرد: این افراد مکلف به انجام ۶۰ روز روزه نیز هستند که ۳۱ روز آن باید پشت سر هم انجام شود.

 

وی در پایان اظهار داشت: شهروندان جهرمی می توانند کفاره خود را برای کمک به فقرا به دفتر امام جمعه و یا کمیته امداد امام خمینی(ره) تحویل دهند.

 

کد خبر 1258725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha