کنترل نرخ ارز و ایجاد ثبات زمینه ساز مهار تورم و تحقق شعار سال

سماکچی با بیان اینکه بروز تورم شدید در کشور ناشی از یکسری عوامل داخلی و خارجی است گفت: معتقدم دولت و مجلس اگر تنها بتوانند افزایش نرخ ارز را کنترل و آن را به ثبات برسانند تورم کنترل و روند آن کاهشی خواهد شد.

محمد رسول سماکچی - رئیس کانون کارفرمایی استان گیلان - در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت- با موضوع نامگذاری سال ۱۴۰۲ توسط مقام معظم رهبری به نام سال "مهارتورم، رشد تولید" ساز و کارهای تحقق آن را برشمرد و اظهار داشت: با توجه به اهمیت اقتصاد در گردش امور کشور، مقام معظم رهبری با اشرافی که به مسائل دارند، شعار امسال را تحت عنوان مهار تورم و رشد تولید نام گذاری کردند.

 

رئیس کانون کارفرمایی استان گیلان تصریح کرد: بیش از ۱۰ سال است که مقام معظم رهبری شعار سال را حول محور موضوعات اقتصادی و به طور اخص تولید تعیین می‌کنند، از سویی تورم موضوع جدیدی نیست و پدیده مذکور در تمام جوامع برای شهروندان به ویژه اقشار با درآمد ثابت مانند کارمندان و کارگران مشکلات معیشتی به وجود می‌آورد.

 

سماکچی با بیان این نکته که شدت تورم سبب ساز فاصله طبقاتی شدید و فقر در اقشار ضعیف است اذعان کرد: چندین سال است کشورمان از تورم، گاهی تورم رکودی رنج می‌برد، به بیان دیگر قسمتی از ایجاد تورم کشورمان ریشه خارجی و بین المللی دارد، بدین معنا که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ تاکنون کشور ایران توسط استکبار جهانی تحریم شده و غرب به شیوه های مختلف در اقتصاد ایران خلل ایجاد می‌کند.

 

وی علت دوم تورم در کشورمان را ناشی از مولفه‌های داخلی دانست و ادامه داد: با عدم مدیریت صحیح مسائل پولی و مالی توسط بانک مرکزی، غیر علمی اداره کردن سازمان مدیریت و برنامه ریزی و اتخاذ تصمیمات بعضا نابجای مجلس زمینه تورم در داخل کشور فراهم می‌شود.

 

رئیس کانون کارفرمایی استان گیلان راه حل نهایی اقتصاد پویا در کشورمان را تنها تولید ذکر کرد و افزود: باید به تولیدات داخلی صنعتی، کشاورزی، علمی و خدماتی بیشتر از اینها بها داده شود و فرهنگ استفاده از کالای ساخت داخل در مردم ترویج و تبلیغ شود.

 

سماکچی ابراز داشت: باید به گونه‌ای عمل کنیم تا این فرهنگ که جنس خارجی از داخلی بهتر است به وسیله صدا و سیما و رسانه ها از ذهن‌ها پاک شود، از طرفی نیاز است تولیدکنندگان داخلی هم اهتمام ویژه تری در جهت کیفی سازی تولیدات داشته باشند تا مردم ایران به مانند مردم ژاپن و کره جنوبی به تولیدات داخلی تعصب داشته باشند.

 

وی تنها راه برون رفت از اقتصاد بد را تولید، تولید و باز هم تولید دانست و بیان داشت: در مهار تورم و کاهش نرخ تورم مردم دخیل نیستند هیأت دولت و مجلس موظفند با تصمیمات خوب و به هنگام و احیانا لغو دستورالعمل‌های زائد و با تصویب قوانین خوب تورم را مهار و کاهشی کنند البته برای کاهش تورم مناسبات خارجی نیز اهمیت فراوانی دارد.

 

رئیس کانون کارفرمایی استان گیلان ادامه داد: معتقدم دولتیان و مجلسیان اگر تنها بتوانند افزایش نرخ ارز را کنترل و آن را به ثبات برسانند تورم کنترل و روند آن کاهشی خواهد شد، همچنین مناسبات با کشورها به ویژه همسایگان در مبادلات ارزی هم بسیار موثر است.

 

سماکچی اذعان کرد: دولت باید از این تفکر کهنه و پوسیده یعنی استفاده از افزایش نرخ ارز و طلا برای جبران کسری بودجه جدا پرهیز کند از طرفی دولت و مجلس در بودجه نویسی باید تمرکز بیشتری داشته باشند زیرا یک عامل بسیار مهم تورم بودجه کل کشور است.

 

وی خاطرنشان کرد: برای سر و سامان دادن به تورم وضعیت اقتصادی باید نظارت کاملی بر عملکرد شرکت‌های دولتی به‌ ویژه شرکت‌های نفتی و پتروشیمی و شرکت‌های خصولتی مانند هلدینگ شستا، شرکت‌های بازنشستگی کشوری، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، هلدینگ‌های بانک‌ها، خودروسازان و غیره اعمال شود زیرا بودجه شرکت‌ها از بودجه کل کشور بیشتر است و اغلب شرکت‌های دولتی انظباط مالی درست و حسابی ندارند.

 

 

کد خبر 1258923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha