حال و هوای مردم یمن در ماه رمضان در سایه ادامه جنگ و محاصره

مردم یمن درحالی وارد نهمین سال تجاوز ائتلاف عربی به این کشور شدند، در وضعیت معیشتی و سختی به سرمی برند و تمایل رمضان امسال را متفاوت‌تر از شرایط جنگی چندسال اخیر سپری کنند.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام، یمن درحالی امسال هشتمین سال تجاوز ائتلاف عربی به این کشور را پشت سرگذاشته و وارد نهمین سال شده است که آغازین روزهای ماه مبارک رمضان را سپری می کند، به همین دلیل این سوال مطرح می شود که وضعیت یمنی‌ها در ماه رمضان امسال که وارد نهمین سال جنگ می شوند،چگونه خواهد بود و در مقایسه با شرایط قبلی چگونه است؟

 

به گفته سازمان ملل متحد، مردم یمن در نتیجه این جنگ در بدترین تراژدی انسانی در تاریخ مدرن قرار دارند. آنها در حالی در درد و رنج به سرمی برند که مشتاق برپایی آیین‌ها و سنت‌هااین ماه مبارک هستند.

 

در ابتدا باید بدانیم که ماه رمضان برای مردم چه معنایی دارد، آنها قبل از جنگ چگونه ماه رمضان را می گذراندند و ارتباط شان با شعایر دینی و سنت‌های فرهنگی موروثی شان چگونه بوده است؟  رمضان یک مناسبت مذهبی بزرگ برای مردم یمن به شمار می‌آید. به همین دلیل از ماه رجب با تهیه و فراهم کردن مواد غذایی ویژه ماه رمضان آماده می شوند.

 

این آمادگی در ماه شعبان آشکارا با برپایی آداب روزه داری در برخی از روزهای آن که به «شعبانیه» معروف است، مشخص می شود. به طوری که مردم یمن در پانزدهم این ماه روزه می‌گیرند. روزه‌داری این روز پیشینیه فرهنگی در میان یمنی‌ها دارد، اما عمدتا مربوط به آمادگی روحی برای استقبال از ماه مبارک رمضان است. این روزه‌داری فرصتی برای ایجاد ارتباط با خدا و پایبندی به عبادات در مساجد است. مساجد مملو از نمازگزاران از جمله کودکان است که این مسئله نشانه مهم برای آمادگی ورود به ماه رمضان است.

 

مردم یمن در ماه رمضان به ادای نماز جماعت در مساجد اقدام می‌کنند که از مهم‌ترین ویژگی های ماه رمضان مربوط به مناسک این ماه است. قبل از جنگ بسیاری از یمنی ها با غذاهای منتخب افطاری از خانه‌های خود بیرون می آمدند و افطاری در مساجد گسترانده می شد.

 

 وعده افطار ماه مبارک رمضان در بیشتر مناطق یمن به دو قسمت تقسیم می شود: افطار قبل از اذان مغرب است که پس از آن، همه به نماز برمی خیزند و سپس برای شام برمی گردند و غذاهای آن با غذاهای افطار متفاوت است. در میان یمنی ها کسانی هستند که شام ​​را به ساعت نه یا ده شب موکول می کنند.

 

برهمین اساس، در رابطه با روزه داری، یمنی ها (قبل از جنگ) مایل بودند ماه رمضان را به عنوان ماه استراحت سالانه، به ویژه برای افراد خوداشتغال، و برخی از مهاجران بگذرانند، اما کارکنان همچنان چهار و پنج ساعت کار دولتی مصوب این ماه داشتند.

 

از نظر سنت های فرهنگی موروثی مربوط به آیین های ماه مبارک رمضان؛ هر منطقه ای بر اساس تنوع فرهنگی به دلیل تنوع آب و هوایی متفاوت است. با این حال، بیشتر یمنی‌ها با تمایل در آماده سازی سفره ماه مبارک رمضان مشارکت می کنند و غذاهای رمضانی مانند نان گوشت، آش سوپ و سایر غذاها را آماده می‌کنند.

 

با این وجود مردم یمن که وارد نهمین سال جنگ شدند، تمایل دارند که آداب و رسوم رمضان را به مانند گذشته داشته باشند. به هیچ وجه نمی توان انکار کرد که یمنی‌ها اصرار دارند که به زندگی عادی خود بازگردند. این مسئله در برپایی مناسبت ها و حفظ آداب و رسوم این مناسبت‌ها مشهود است.

 

اگرچه بیشترجامعه یمن در نتیجه جنگ زیر خط فقر قرار گرفته اند، اما با افزایش شاخص بیکاری  21 میلیون یمنی در حال حاضر به حمایت، 17.6 میلیون نفر به کمک غذایی نیاز دارند. به طوری که 8.8 میلیون نفر در آستانه گرسنگی هستند، اما به طور کلی اوضاع در یمن خوب نیست، وقفه در پرداخت حقوق به اکثر کارمندان دولت، رنج و درد مردم  را دوچندان کرده و باعث شده آنچه را که قرار است باقی بماند، از دست بدهند، زیرا بقیه منابع در بخش‌های کار و تولید متوقف شده است و به این ترتیب ماه رمضان به مناسبتی تبدیل شد که با توجه به شرایط سخت اقتصادی که یمن از آن رنج می برد، گذراندن آن برای سرپرست خانواده سخت شده است.

 

برهمین اساس، آداب و رسوم این ماه کمرنگ‌تر از پیش شده است. اگرچه خانواده هایی هستند که همچنان سعی می کنند ماه مبارک رمضان را با تفاوتی معقول با سایر ماه‌ها سپری کنند و با تشریفات مختلف برای آن آماده شوند، اما قشر بزرگی از خانواده‌ها به حداقل معیشتی رسیده اند و به سختی زندگی می کنند.

 

از این رو، به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی رمضان امسال به مهم‌ترین سرفصل فاجعه یمن تبدیل می شود، با این وجود، مردم یمن تمایل دارند این ماه را متفاوت سپری کنند و از بار بد اقتصادی هرچند موقت رها شوند. مردم یمن به خصوص پس از توافق اخیر عربستان و ایران امیدوارند که به زودی به صلح دست یابند و وضعیت زندگی مردم این کشور به سابق بازگردد.

کد خبر 1259009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha