شعار سال دارای جنبه سلبی و ایجابی است

حجت الاسلام مطیعی با بیان اینکه شعار سال ۱۴۰۲ دارای یک جنبه سلبی و یک ایجابی است گفت: جنبه سلبی آن «مهار تورم» و جنبه ایجابی آن «رشد تولید» است.

حجت الاسلام مرتضی مطیعی-نماینده ولی فقیه دراستان سمنان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در سمنان؛ ضمن تبریک فرارسیدن سال جدید و بهار طبیعت را که با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن متقارن شده است گفت: روزه‌داری صرفا خودداری از خوردن و آشامیدن نیست، بلکه تمام اعضا و جوارح انسان باید با روزه همراه شود.

 

وی با بیان اینکه اگر شرایط روزه‌داری و الزامات آن مستمرا رعایت شود، قطعا انسان به درجه تقوا نیز نائل خواهد شد اظهارامیدواری کرد: خداوند متعال به همه ما توفیق دهد از ماه عزیز رمضان که فرصتی برای تمرین تقوا است بهره‌مند شویم و به تقوا دست پیدا کنیم.

 

حجت الاسلام مطیعی درادامه با اشاره به اینکه سخنرانی ابتدای سال رهبر معظم انقلاب، منشور مهمی برای طول سال است و ایشان با این ابتکار عمل، موقعیت رسانه‌ای ويژه‌ای برای طرح نکات بسیار مهم و اساسی ایجاد می‌کنند اظهارداشت: یکی از مسائلی که توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شد تبیین ابعاد شعار سال بود، شعار سال ۱۴۰۲ دارای یک جنبه سلبی و یک ایجابی است که جنبه سلبی آن «مهار تورم» و جنبه ایجابی آن «رشد تولید» است.

 

 نماینده ولی فقیه دراستان سمنان تصریح کرد: پیش از این نیز رهبر معظم انقلاب از مسئولان امر خواسته بودند نسبت به کاهش تورم در کشور اقدام کنند اما اینکه این موضوع در شعار سال مطرح می‌شود بیانگر اهمیت آن است و تحقق آن نیازمند تلاش مسئولان و همراهی مردم است.

 

وی با تأکید براینکه برای مهار تورم، باید علل ایجاد تورم در کشور را شناسایی کرد ادامه داد: مهمترین آنها مربوط به ناترازی عرضه و تقاضا است، زمانی که حجم عرضه، تامین کننده حجم تقاضا نباشد و در کنار آن واردات نیز انجام نگیرد، شاهد بروز تورم در قیمت کالاها و خدمات خواهیم بود.

 

حجت الاسلام مطیعی یکی دیگر از عوامل ایجاد تورم را افزایش هزینه‌های تولید عنوان کردوافزود: چراکه زمانی که تولیدکننده شاهد افزایش قیمت مواد اولیه و نیز افزایش دستمزد نیروی انسانی باشد، قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهد.

 

نماینده ولی فقیه دراستان سمنان بیان کرد: تورم وارداتی و نیز تورم ساختاری نظیر توسعه شهرنشینی و مصرف‌گرایی در حالی که حجم تقاضا با حجم تولیدات کشاورزی تناسبی نداشته باشد، به افزایش نرخ تورم منجر می‌شود.

 

وی با بیان اینکه هرچند دولت سیزدهم در مقطعی نسبت به مدیریت نرخ تورم موفق بود اما پس از هجمه‌های اخیر دشمنان، شاهد صعودی شدن دوباره نرخ تورم در کشور بودیم که باید توجه داشته باشیم بدتر از خود تورم، تداوم شرایط تورمی در کشور است افزود: یکی از مهمترین اقدامات برای کنترل تورم، مدیریت نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید است که در کنار آن باید به کاهش هزینه‌های تولید، کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی، کنترل ترازنامه بانک‌ها و ایجاد انضباط و شفافیت مالی نیز توجه کرد.

 

حجت الاسلام مطیعی با اشاره به اینکه باید توجه داشت که همه اقشار جامعه بویژه فعالان اقتصادی در مهار تورم نقش ایفا می‌کننداظهارداشت: بسیاری از مردم سوال می‌کنند چرا وقتی نرخ دلار افزایش پیدا می‌کند قیمت کالاها بالا می‌رود اما وقتی نرخ دلار کاهش می‌یابد قیمت‌ها همان‌جا باقی می‌مانند؟ امیدواریم تولیدکنندگان، فروشندگان عمده و در مرحله آخر فروشندگان خرد به نقش خود در مبارزه با تورم و گرانی توجه کنند و در کسب و کار خود جنبه انصاف را رعایت کنند.

 

امام جمعه سمنان با اظهار تأسف که در سال‌های دور به شعار سال توجه کافی نمی‌شد اما در خصوص شعار سال گذشته، رهبر معظم انقلاب از عملکرد دولت تقدیر کردند اضافه کرد:هرچند با نقطه مطلوب فاصله داشتیم اما شرکت‌های دانش بنیان در سال گذشته توسعه یافتند.

 

وی تأکید کرد: در زمینه رشد تولید هم باید در سال جدید با حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها، پرداخت تسهیلات ارزی و ریالی، پیش‌بینی معافیت‌های مالیاتی، اعطای زمین و انرژی ارزان و نیز خریدهای اجباری بخش خصوصی و دولتی به افزایش تولید در کشور کمک کنیم.

 

حجت الاسلام مطیعی سرمنشاء تمام گرفتاری‌های اقتصادی، مشکلات بخش تولید دانست وافزود: چراکه اگر تولید رشد کند، درآمدهای ارزی افزایش و وابستگی کشور به درآمدهای نفتی کاهش خواهد یافت.

 

نماینده ولی فقیه دراستان سمنان تصریح کرد: انتظار داریم شعار سال جدید از سوی مسئولان امر و نیز مردم عزیز، مورد توجه قرار بگیرد تا شاهد شکوفایی اقتصادی در کشور باشیم چراکه ایجاد رفاه نسبی برای مردم، وظیفه حکومت اسلامی است.

 

وی با بیان اینکه یکی از نکات مهم سخنرانی رهبر معظم انقلاب تاکید ایشان بر امیدآفرینی در کشور بود افزود:جهاد تبیین به آن معناست که اگر نیمه خالی لیوان و رویدادهای منفی را می‌بینیم، باید به نیمه پر لیوان و دستاوردهای نظام نیز توجه کنیم.

 

به گفته حجت الاسلام مطیعی دستاوردهایی نظیر کاهش آمار مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا، کنترل مصرف بی‌رویه انرژی و نیز جلوگیری از قاچاق کالاهای اساسی، کاهش بدهی‌های خارجی و نیز کاهش نسبی بیکاری و نظایر آن نباید فراموش شوند.

 

گفتگو از عصمت سالار

 

کد خبر 1259232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha