مسجد تراز انقلاب اسلامی مطلع الفجر تمدن نوین اسلامی است

حجت الاسلام میثم تارم گفت: مسجد تراز انقلاب اسلامی از منظر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری مطلع الفجر تمدن نوین اسلامی است و از این جهت ما باید توجه خاص و ویژه به مسجد و کارکردهای آن داشته باشیم.

حجت الاسلام میثم تارم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، گفت: مسجد تراز انقلاب اسلامی، مسجدی است که اولا در حداکثر زمان ممکن درب های آن به روی مردم باز باشد و نه تنها در هنگام نماز بلکه قبل و بعد از اقامه نماز جماعت نیز مردم بتوانند به مسجد رفت و آمد داشته باشند.

امام جمعه جیرفت افزود: همچنین مسجد تراز انقلاب اسلامی باید در سه وعده به ویژه صبح ها با حضور پرشور نمازگزاران به ویژه نسل جوان و نوجوان نماز جماعت برگزار کند.

وی با اشاره به این که مسجد تراز انقلاب اسلامی باید محور و کانون باشد، بیان کرد: از نظر ظاهری، زیبا و پاکیزه و معطر و از نظر معنوی آرام بخش، مایه خیر و برکت و به دور از تکلف، آزار و اذیت مجاوران باشد.

حجت الاسلام تارم برقراری روابط قوی و مستحکم با همه اقشار جامعه را از دیگر ویژگی های مسجد تراز انقلاب اسلامی برشمرد و عنوان کرد: مسجد باید با عرصه های علمی، هنری، فرهنگی و اجتماعی آشنا و در ارتباط باشد و در غم و غصه غم دیدگان و در جشن و شادی اهالی محله شرکت کند.

امام جمعه جیرفت ابراز کرد: مسجد تراز انقلاب اسلامی باید مشوق و حامی دانش آموزان نخبه و ممتاز باشد و برای تکریم آنها در انظار عمومی برنامه داشته باشد و نسبت به ازدواج جوانان فعال باشد حتی از تولد نوزادانی محله مسجد مطلع بوده و برای آنها نیز برنامه ای داشته باشد.

وی با بیان این مطلب که مسجد تراز باید محل تفسیر و حدیث، مرکز رشد، تفکر و تربیت اسلامی باشد، اظهار کرد: علاوه بر این مسجد تراز انقلاب اسلامی باید مرکز موعظه و پرورش اخلاق، بصیرت افزایی و آگاهی بخشی به مردم و به ویژه بیان احکام و مسائل مورد ابتلای مردم به طور ویژه احکام مربوط به نماز و تبیین جایگاه نماز مخصوصا نماز جماعت باشد.

حجت الاسلام تارم با اشاره به این که برخی از آسیب ها و چالش ها موجب شده تا مسجد کارکردهای خود را از دست دهد و کم رونق و احیانا بی رونق شود، خاطرنشان کرد: مدیریت ناکارآمد برخی از کارگزاران و متولیان مساجد و کسانی که برنامه ریز مسجد هستند موجب شده تا مساجد از رونق لازم برخوردار نباشند.

امام جمعه جیرفت ادامه داد: مدیریت ناکارآمد ضعف برنامه ریزی باعث شده تا برنامه ای مشخص و صحیح به صورت سالانه و متناسب با ظرفیت های محله، شهرستان، جوانان و نوجوانان نداشته باشند.

وی نا مناسب بودن امکانات داخلی و ظاهری مسجد به لحاظ بهداشتی، نظافت، جذابیت و معماری را از دیگر عوامل عدم رونق برخی از مساجد عنوان کرد و افزود:  عدم جذابیت مساجد از مهمترین آسیب هایی است که باعث شده مسجد و مساجد رونق نداشته و کارایی خود را از دست دهند.

حجت الاسلام تارم ابراز کرد: عدم پاسخگویی به نیازها و مسائل عمومی به ویژه عدم پاسخگویی مناسب به نسل جوان و نوجوان جامعه و همچنین ضعف ارتباطات متولیان مساجد با اقشار مختلف جامعه، موجب بی رونقی مساجد شده است.

امام جمعه جیرفت عدم تبیین صحیح و به موقع جایگاه مسجد برای مردم و مسئولین را از عوامل عدم رونق مساجد برشمرد و گفت: جهاد تبیین که مورد تاکید مقام معظم رهبری می باشد یکی از مصادیق آن تبیین جایگاه مسجد برای مردم به ویژه نسل نوجوان و جوان ما است و کسانی که به هر نحوی با مردم در تعامل بوده و اهل قلم هستند، به این مهم ورود کنند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل بی رونقی مساجد، بی توجهی برخی از مسئولین اجرایی به محور بودن مساجد در فرهنگ سازی، رفع آسیب های اجتماعی و کمک به مدیریت بحران است و همچنین عدم رسیدگی مسئولین به وضع مساجد به بهانه این که مساجد باید مردمی باشند.

حجت الاسلام تارم اضافه کرد: کمبود مساجد نسبت به جمعیت، در دسترس نبودن مسجد یا در حاشیه بودن مساجد، موجب شده تا دسترسی مردم به خانه های خدا با مشکل مواجه شود و نتوانند در مساجد حضور یابند.

امام جمعه جیرفت اظهار کرد: گاهی مدیریت های موازی باعث عدم برنامه ریزی صحیح و بی رونقی مساجد شده و متاسفانه امروزه نهادهایی همچون سازمان تبلیغات اسلامی، اداره اوقاف و امور خیریه و سایرین که مدعی اداره مساجد هستند برنامه صحیح و دقیقی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: نفوذ هجمه های فرهنگی و ظهور و بروز سبک زندگی غربی در بی رونقی مساجد بی تاثیر نبوده و در کنار این عوامل مشکلات اقتصادی نیز بر بی رونقی برخی از مساجد تاثیرگذار بوده است.

حجت الاسلام تارم با اشاره به راهکارهای رونق بخشی به مساجد، عنوان کرد: برخی از این راهکارها مربوط به هیئت امنای مساجد، کانون های فرهنگی هنری، پایگاه های مقاومت بسیج و برخی مربوط به ائمه جماعات و برخی نیز مربوط به نهادهای مدعی اداره و برنامه ریز مساجد است.

امام جمعه جیرفت ادامه داد: هیئت امنای مساجد باید از ظرفیت نیروهای فعال، خوش فکر، خوش اخلاق و خوش رفتار به ویژه از نسل نوجوان و جوان استفاده شود چرا که یک هیئت امنای فعال و پویا و آگاه اهل برنامه فکر و نظر می تواند به پویایی مسجد و رونق آن بیفزاید.

وی بیان کرد: کانون فرهنگی هنری فعال مسجد نیز با داشتن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و برنامه های پر محتوا، جالب و جذاب می تواند با جذب نوجوانان و جوانان موجب رونق مسجد شود.

حجت الاسلام تارم ابراز کرد: پایگاه های مقاومت می توانند با امکانات بسیج در کنار کانون های فرهنگی هنری و هیئت امنا با غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان آنها را جذب مساجد کنند و به مساجد رونق ببخشند.

امام جمعه جیرفت با بیان این مطلب که ائمه جماعات در حقیقت نقش اصلی و اساسی در رونق بخشی مساجد دارند، تصریح کرد: اگر یک امام جماعت منظم، وظیفه شناس، دغدغه مند نسبت به مسجد، نماز و نمازگزاران باشد، نماز جماعت را به موقع اما نه طولانی و نه با سرعت اقامه کند و برنامه های مسجد را از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری کنترل کند و نسبت به هیئت امنا، کانون های فرهنگی هنری و پایگاه های مقاومت بسیج راهنما و رهبر باشد، آنگاه مسجد رونق پیدا می کند.

وی با اشاره به این که امام جماعت باید نمازگزاران را از اتفاقات شیرین و ناگوار محله مطلع کند و برای این اتفاقات برنامه ریزی داشته باشد، خاطرنشان کرد: امام جماعت باید با کمک هیئت امنا، کانون های فرهنگی هنری و پایگاه های مقاومت بسیج، پیگیری های مربوط به ضابطه مند کردن امور اداری، بهداشت، سرویس های بهداشتی و نظافت مسجد تلاش کند و از تداخل مسئولیت ها در مسجد جلوگیری کند.

حجت الاسلام تارم عنوان کرد: در یک کلام مسجد تراز انقلاب اسلامی از منظر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری مطلع الفجر تمدن نوین اسلامی است و از این جهت ما باید توجه خاص و ویژه به مسجد و کارکردهای آن داشته باشیم و توصیه می کنم کتاب ارزشمند مسجد تراز اسلامی از منظر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری را مطالعه کنید.

امام جمعه جیرفت با آروزی قبولی طاعات و عبادات در ماه رمضان، ابراز کرد: مقام معظم رهبری در ابتدای ماه رمضان در دیدار با قاریان فرمودند؛ مسجد باید پایگاه قرآن، پایگاه تلاوت و قرائت باشد و برای تحقق این مهم، ماه رمضان شروع خوبی است چرا که ماه نزول قرآن و بهار قرآن است.

وی با بیان این مطلب که هیئت امنا، ائمه جماعات و سایر دست‌اندرکاران مساجد باید برای تبدیل شدن مساجد به پایگاه های قرآنی برنامه ریزی کنند، اظهار کرد: برای تبدیل شدن مساجد به پایگاه قرآن باید جلسات جمع خوانی قرآن کریم روزانه در مسجد برگزار شود و با حضور قاریان ممتاز و برجسته نیز برنامه در محضر قرآن کریم برگزار شود.

حجت الاسلام تارم ادامه داد: از این مهمتر، تفسیر کوتاه قرآن کریم در این ایام شروع کنند البته بعد از ماه رمضان با برنامه دقیق و منظم جلسات تفسیر قرآن کریم را ادامه دهند.

امام جمعه جیرفت با اشاره به این که قرآن کریم کتاب زندگی ما است و ما باید سبک زندگی مان را از آن فرا بگیریم، تاکید کرد: قرآن کریم بهترین سخن و احسن الحدیث است و باید برای نوجوانان، جوانان و مردم به خوبی تفسیر و تبیین شود و تبیین و تفسیر صحیح قطعا جذابیت خود را خواهد داشت و سازنده خواهد بود.

کد خبر 1259670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha