اعتلای فرهنگ قرآنی با وفاق و همدلی میان  مسلمین در صیانت از حریم قرآن فراهم می شود

اسماعیلی گفت: در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در تلاش هستیم تا با وفاق و همدلی موجود میان مسلمین در صیانت از حریم قرآن کریم، گام های موثری برای اعتلای فرهنگ قرآنی برداریم.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، «محمدمهدی اسماعیلی» در آیین افتتاحیه بخش بین الملل سی امین نمایشگاه قرآن کریم که دقایقی پیش در سومین روز از نمایشگاه قرآن برگزار شد، گفت: در دوازدهمین روز از ماه مبارک رمضان و در نمایشگاه بین المللی قرآن میزبان برادران و خواهران مان از کشورهای اسلامی هستیم. امیدوارم این نشست و این جلسه برای دوستان و مهمانان گرامی حاوی نکات خوب و در عین حال وحدت بخش میان امت اسلامی باشد. سی سال است که مهم ترین و باشکوه ترین نمایشگاه قرآنی در سطح جهان اسلام در شهر تهران در حال برگزاری است.

 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: کشور ما به واسطه انقلاب و برقراری نظام اسلامی در این 44 سال اخیر با رویش های گسترده ای در حوزه معارف قرآنی همراه بوده است و امروز در کشور صدها هزار حافظ قرآن و میلیون ها فعال در حوزه پژوهش، آموزش و فعالیت های قرآنی مشغول به کار هستند.

 

اسماعیلی با بیان اینکه دانشگاه های مختلف، مدارس قرآنی و جلسات دینی رونق بسیار زیادی در کشور ایران دارد، تصریح کرد: در ایام ماه مبارک رمضان جلسات جزء خوانی قرآن با شکوه بسیار در اقصی نقاط کشور در حال برگزاری است.

 

وی با اشاره به ایده های ابتکاری در برگزاری این دوره نمایشگاه قرآن، گفت: در اقدامی ابتکاری امسال 21 کشور مسلمان در سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن حضور دارند و همه نخبگان و فرهیختگان جهان اسلامی حول قرآن گرد هم آمده و از مواهب معنوی قرآن بهره مند خواهند شد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه در سال های اخیر با رشد گرایش اسلام گرایی شاهد فعالیت هایی علیه قرآن عزیز بوده ایم، خاطرنشان کرد: در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در تلاشیم تا با وفاق و همدلی که میان مسلمین در صیانت از حریم قرآن کریم وجود دارد گام های موثری برای اعتلای فرهنگ قرآنی برداریم.

 

اسماعیلی با بیان اینکه بیش از ۷۵هزار متر از مصلی بزرگ امام خمینی (ره) تهران به سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم اختصاص یافته است، گفت: طی دو هفته برگزاری نمایشگاه قرآن، پیش بینی کرده ایم صدها هزار نفر از این رویداد قرآنی بزرگ بازدید کنند.

 

وی تاکید کرد: بخش بین الملل سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از جمله ایده های ابتکاری است و امیدواریم بتوانیم با حضور قوی کشورهای اسلامی تجربه جدیدی را به پیش ببریم.

 

در ادامه این مراسم، «محمد حمید» وزیر فرهنگ گردشگردی و صنایع دستی نیجر گفت: در ماه مبارک رمضان نماینده کشور نیجریه در سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم هستم و از مردم و دولتمردان ایران تشکر و قدردانی می کنم. در سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم شرکت کرده ایم تا فرهنگ قرآنی را اشاعه و تمام مسائلی که مربوط به اسلام و مسلمانی هست را بتوانیم ترویج کنیم.

 

وزیر فرهنگ گردشگری و صنایع دستی نیجر با اشاره به تاریخچه اسلام در نیجر، گفت: نیجریه در آفریقای غربی قرار دارد و بیش از ۲ قرن است که اسلام وارد این کشور شده و ۹۵درصد مردم آن مسلمان هستند. فعالیت های متعددی در کشور انجام داده ایم تا فرهنگ اسلامی را گسترش دهیم چراکه باعث ارتقا معنویت خواهد شد.

 

 

وی با بیان اینکه بزرگترین دانشگاه اسلامی در آفریقا در کشور نیجر مستقر است، گفت: کتابخانه های مجهزی در کشور نیجر ایجاد شده است، ما معتقد هستیم اقدامات انجام شده در حوزه توسعه فرهنگ اسلامی، توسعه صنعت را در کشورهای اسلامی به دنبال خواهد داشت. تداوم همکاری میان کشورهای اسلامی به ویژه جمهوری اسلامی ایران باعث ارتقا فرهنگ اسلامی خواهد شد.

 

در ادامه وزیر امور دینی موریتانی با بیان اینکه خدمت به قرآن کریم از افضل اعمال است، گفت: در قرآن کریم نیز قید شده است که خدمت به قرآن ثواب و ارزش والایی دارد چراکه ذکر خداوند قلب را نرم می کند و نرمش قلب سبب رستگاری می شود.

 

کد خبر 1259941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha