دستگاه‌های فرهنگی به صورت تخصصی به حوزه حفظ قرآن بپردازند

فرخنده با بیان اینکه دستگاه‌های فرهنگی باید به صورت تخصصی به حوزه حفظ قرآن بپردازند، گفت: سه شاخه تبیینی و تفسیری، حوزه هنری و تبلیغاتی و بخش تربیتی اعم از استعدادیابی و توانمندسازی نیروهای قرآنی باید به صورت مجزا در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، علی فرخنده -مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی- شامگاه سه‌شنبه (۱۵ فروردین) در آیین افتتاحیه نمایشگاه قرآن، کتاب زندگی در محل فرهنگ‌سرای بزرگ بیرجند اظهار کرد: این نمایشگاه به مناسبت ماه مبارک رمضان و با هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی و با هدف شناساندن علوم و معارف کلام وحی الهی برپا شده است.

 

وی با بیان اینکه این نمایشگاه قرآن از امشب به مدت پنج شب(۱۹ فروردین) با اجرای برنامه مختلف هنری پذیرای مردم خواهد بود، افزود: کرسی تلاوت و مسابقات قرآنی، پرداختن به سیره شهدای قرآنی، قصه قرآنی، عروسک‌گردانی، بازی با کودکان، جهاد تبیین، عرضه محصولات زیست عفیفانه و پاتوق گفتگوی مذهبی از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

 

فرخنده در ادامه با اشاره به اینکه سند تحولی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، تصریح کرد: امسال در این سند تمرکز ما بر تقویت هویت ایرانی و اسلامی مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور  است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: براساس این سند تحولی در ۲۰ اسفندماه سال گذشته مصوب شد که همه دستگاه‌های متولی استان در سال ۱۴۰۲ به مقوله تقویت هویت ایرانی و اسلامی بپردازند.

 

وی عنوان کرد: یکی از زیرشاخه‌های هویت‌بخش در حوزه هویت ایرانی و اسلامی بحث سبک زندگی برگرفته از سیره اهل بیت(ع) و قرآن است.

 

فرخنده با بیان اینکه تا زمانی که قرآن در بازار، محیط کار، کلاس مدرسه و دانشگاه و تفرجگاه‌ها جاری و ساری نشود، یعنی ما به اندازه وسع و توانی که خداوند به ما داده از این دریای بی‌کران استفاده نکردیم، افزود: سه سند بالادستی در حوزه قرآن مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۹۶ است که سند اول آن آموزش عمومی قرآن در کشور و مخاطب خاص آن وزارت آموزش و پرورش است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: دستیابی حداقل ۵۰ درصد نوجوانان و ۳۰ درصد جوانان و بزرگسالان جامعه به توانایی خواندن همراه با فهم و تدبر در قرآن و انس و بهره‌گیری از تعالیم آن در زندگی در افق ۱۴۰۴ این سند بالادستی در حوزه قرآن است.

 

وی با بیان اینکه براساس فرمایشات مقام معظم رهبری راز موفقیت قرآن هنری بودن است، گفت: با این نگاه برداشت ما در این مدتی که در اداره کل فرهنگ و ارشاد استان هستیم این بود که در حوزه قرآن جزیره‌ای و موازی‌کاری عمل می‌کنیم.

 

فرخنده در ادامه بیان کرد: یکی از مطالبات مقام معظم رهبری تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن است که سهم خراسان جنوبی ۹ هزار و ۶۰۰ حافظ است، در حال حاضر قریب ۳۹۰ نفر حافظ کل قرآن کریم ما در استان داریم که با وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی افزود: در راستای طرح جامعه قرآن، کتاب زندگی و برای جلوگیری از موازی‌کاری در حوزه قرآن باید سه شاخه تبیینی و تفسیری، حوزه هنری و تبلیغاتی و بخش تربیتی اعم از استعدادیابی و توانمندسازی نیروهای قرآنی به صورت مجزا در دستور کار قرار گیرد.

 

وی عنوان کرد: حدود ۱۲ هزار نفر در استان کار حفظ قرآن را شروع کردند این خود یک شاخص است که در خراسان جنوبی ظرفیت و پتانسیل در حوزه حفظ قرآن وجود دارد که اگر دستگاه‌ها به صورت تخصصی به حوزه حفظ قرآن بپردازند و هر دستگاه سهم تخصصی خود را دنبال کند، اتفاق خوبی در سطح استان رقم خواهد شد.

 

 

کد خبر 1260123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha