اجرای طرح مسجد محوری در آبادی مساجد به عنوان خانه های خدا موثر است

آیت الله دژکام گفت: خانه های خدا باید آباد باشد و بحث مسجد محوری در آبادی خانه های خدا موثر است که توسط شورای اسلامی و شهرداری شیراز دنبال می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان فارس، آیت الله لطف الله دژکام، در نشست مشترک اعضای شورای اسلامی شهر و مجموعه شهرداری شیراز که در باغ «جهان نما» برگزار شد با تبریک سال نو و بهار قرآن گفت: خدای متعال می فرماید که در زمین شما را آفریدم و قرار دادم و از ما خواسته زمین را آباد کنیم و پروژه هایی که شهرداری شیراز در دهه فجر کلنگ زنی و یا افتتاح کرد در راستای آباد کردن زمین است.

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز ادامه داد: شیراز در بین شهرهای جهان در آبادی دارای اسم و رسم بوده است و مسئولان این شهر بار سنگینی بر دوش دارند.

وی تاکید کرد: حدود 800 سال است که در تاریخ از باغ های شیراز نام می برند و شیراز همواره حرف داتشه و مایه افتخار است.

آیت الله دژکام  افزود: شیراز در تاریخ، و گردشگری و هنر دارای توانمندی است و در عرصه هنر حرف های بسیار خوبی داریم اما هنوز جای اینکه یک نماد باشد خالی است یعنی نمادی از دوره معاصر خودمان و شیراز معاصر را تا به امروز طراحی نکردیم.

وی به اضافه کرد: در کشورهای شرق که امروزه مرکز گردشگری در دنیا شده اند، مسجد آبی مالزی کار قرن جدید است و آنها قبلا حرفی برای گفتن نداشتند و ما نیز متناسب با گذشته تاریخی خود باید حرف هایی برای آینده بزنیم.

امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه پس از دنبال کردن پروژه های عمرانی باید به عنوان نماد شیراز دوره اسلامی هم یک طراحی خوب داشته باشیم، گفت: باید به دنیا نشان دهیم که شیرازی ها خوب طراحی می کنند و می سازند و زیبا تحویل می دهند.

وی تصریح کرد: خانه های خدا باید آباد باشد و بحث مسجد محوری در آبادی خانه های خدا موثر است که توسط شورای اسلامی و شهرداری شیراز دنبال می شود و چیزی در مساجد تاریخی این شهر هست که ملت را از داخل و خارج کشور به اینجا می کشاند و آن حالی که اینجا داشتند، آبادی واقعی است.

امام جمعه شیراز ادامه داد: سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری باید فرهنگ مربوط به شهرمان و این زنده دلی و حال معنوی را پاس بدارد.در شهر قدم بزنید آن حس و حال را که از قدیم داشته امروز هم دارد و باید آن را رشد دهیم.

وی اظهار کرد:  صرفا تولید کننده نباشیم بلکه باید صادرکننده هم باشیم و بافت تاریخی شیراز باید از فرهنگ و معنویت شیراز برای گردشگران توشه راه داشته باشد.

آیت الله دژکام گفت: علاوه بر فرهنگ خاص دینی و اسلامی ما فرهنگ شهروندی هم بسیار مهم است برای اینکه همه مهمانان ما مسلمان نیستند اما چهارچوب فرهنگ شهروندی را باید بدانیم و آنها هم مراعات کنند و چهارچوب دارد و نمی شود هر کاری دلشان خواست انجام دهند و دیدگاه خود را به ما تحمیل کنند و باید در آن چهارچوب کار کنیم که ظرفیت های خوبی موجود است و در حیطه فرهنگ خاص ایرانی اسلامی خودمان حرف های ارزشمندی شما در شیراز دارید که انشاالله همه با هم کمک می دهیم تا به نتایج مطلوب برسیم.

 

کد خبر 1260251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha