ضیافتی بزرگ بدون تشریفات/سفره کریمانه ای که در حریم حرم پهن می شود

وقتی سفره کرم الهی پهن می گردد و تو به عنوان رهگذر برای اولین بار قسمتت می شود که چهار زانو بر سر این سفره بی ریا نشسته و از هر آنچه که روزیت شده، تناول کنی اشک در چشم پر می شود و گلو از بغض شوق نمی تواندچیزی در خود فرو برد....

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان_ نوشین کریمی؛

مشرف شدن به حج آنهم در ماه مبارک رمضان و آشنا شدن با سنت اطعام مومن و بیشتر روزه دار، در صحن و سرای مسجد النبی و خیابان های اطرافش شاید یکی از شیرین ترین خاطراتی است که هر وقت به آن فکر میکنم معنی مهمانی خدا و ماه ضیافت الله را بهتر می فهمم.

وقتی سفره کرم الهی پهن می گردد و تو به عنوان رهگذر برای اولین بار قسمتت می شود که چهار زانو بر سر این سفره بی ریا نشسته و از هر آنچه که روزیت شده، تناول کنی اشک در چشم پر می شود و گلو از بغض شوق نمی تواند آب قورت دهد.

چه لذت بخش است این بخش از خاطراتم که می دیدم حاجیان روزه دار از هر رنگ و نژاد و کشور و قبیله ای که بودند در کنار هم، ساده و دوستانه، وقتی صدای اذان را می شندیدند دوشادوش هم آرام می نشستند و بدون آنکه نگاه کنند غذای روی سفره جلویی و یا کناریشان چیست روزه باز می کردند و افطار می نمودند.
 
زیباتر اینکه در این ضیافت، گاهی ساده ترین غذا مانند نان و خرما و آب در کنار سفره ای که با مرغ و برنج و مخلفات پر بود در یک خیابان از سوی افراد مختلف چیده میشد ولی مردمی که به سمت این سفره ها می آمدند بدون آنکه به نوع غذا توجه کنند و یا اینکه در جستجوی آنچه که بهتر می پسندند باشند، با احترام به تعارف میزبان آن سفره، بر زمین می نشستند و تشکر می کردند.

اکنون چند سالی است که شاهد برپایی چنین ضیافتی از سفره های کریمانه مردم در اماکن زیارتی و خیابان های بزرگ شهرهای مختلف هستم.

یکی از این خیابان های بزرگ که در واقع پیاده راه فرهنگی مرکز استان گیلان و شهر باران های نقره ای رشت است میکوشد با برپایی سفره های ساده افطاری، روزه دارانی که در راه مانده اند را اطعام دهند و اینجاست که مهمان بی نیاز و نیازمند هر دو کنار هم از یک غذا می خورند و می آشامند و این زیباترین تصویر از یک مهمانی بزرگ بدون تشریفات است.
از کنار این خیابان فرهنگی، شب قدری گذرمان افتاد به حرم سیدجلالدین اشرف که برادر هشتمین امام شیعیان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است و چه حال و هوایی داشت وقتی مشارکت جوانان و نوجوانان را در پهن کردن فرش ها در صحن حرم میدیدی، وقتی مانند یک میزبان سخاوتمند، ادب کرده و با زوارین روزه دار حرم با مهربانی روبرو می شوند...

امیر ندیمی _ مسئول قرارگاه امام رضا(ع) است که در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه گروه جهادی شهید «یعقوب پرناک» دهمین سالی است که‌ افطار ساده خیابانی را در راستای منویات مقام معظم رهبری برپا می کنیم، اظهار کرد: حضرت آقا در سال ۹۲ فرمودند: «این سفره ها را ساده کنید تا همه بتوانند از این سفره ها متنعم شوند و سبک زندگی اسلامی را ترویج کنیم» از این رو بنا شد طبق سال های گذشته امسال نیز برپایی سفره های افطاری را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه با توفیق خداوند متعال و لطف مردم تا پایان ماه مبارک رمضان این قضیه ادامه خواهد داشت، افزود: با کمک خیرین شهر آستانه اشرفیه و اهالی اطراف آستانه که می دانند ما هر سال این برنامه را برگزار می کنیم این سفره های افطاری هر شب پهن و تقریبا شبی ۳۰۰ نفر را پذیرایی می کنیم.

ندیمی تصریح کرد: با توجه به اینکه سفارش شده تا این سفره های ساده خیابانی، در مساجد و بقاع متبرکه هم دایر شوند، امسال آمدیم و برنامه خود را از کنار پیاده رو جنب حرم به داخل حرم آوردیم و سفره افطار را در این حیاط پهن کردیم.

وی بیان کرد: معمولا در شب هایی که برنامه های مناسبتی برگزار می شود مانند شب های قدر و محافل قرآنی و...  تعداد افطاری ها بیشتر خواهد شد ولی در روزهای عادی پذیرای بین ۲۵۰ و ۳۰۰ نفر روزه دار هستیم.

ندیمی گفت: گروه جهادی شهید یعقوب پرناک قرارگاه امام رضا(ع) علاوه بر برگزاری این ضیافت، قبل از شروع ماه مبارک رمضان و ایام نوروز نیز توزیع ۳۱۳ بسته معیشتی را در دستور کار خود داشتند که در مرحله اول یکصد بسته توزیع شد و مابقی بسته ها نیز در روزهای آینده توزیع خواهند شد.

وی ارزش این بسته های معیشتی را از نظر مالی بین ۵۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ عنوان کرد و ادامه داد: این بسته ها نسبت به تعداد اعضای خانواده‌های شناسنامه دار این گروه جهادی بر حسب وزن و مقدار آماده و ارزش گذاری شده است.

ندیمی در ادامه از عموم مردم مومن و خیر خواست که همچون گذشته حمایتگر این گروه جهادی بوده تا با توجه به وضعیت معیشت سختی که برای خانواده های کم برخوردار وجود دارد، شرمنده محرومین و نیازمندانی که هر ساله از این مجموعه توقع یاری دارند، نباشند.

 نواب پرناک_ فرزند شهید «یعقوب پرناک» نیز با بیان اینکه از جمله اعمالی که در ماه مبارک رمضان بسیار مورد تأکید قرار گرفته، افطاری دادن به دیگران حتی به اندازه نصف یک خرما است، به شب های قدر باارزش ترین شب های ماه مبارک رمضان است اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) در شب های مبارک رمضان و شبهای قدر به مردم اطعام می داد و برای انها سخنرانی می کرد.

وی افزود: سفارش شده تا در طول ماه مبارک رمضان در راه خدا انفاق کنیم و صدقه بدهیم، زیرا ماه رمضان خجسته‌ترین ماه در اسلام شناخته می‌شود برای مسلمانان از ادب و احترام ویژه ای برخوردار است.

پرناک تصریح کرد: همانگونه که روایت شده است درهای آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده و تا آخرین شب بسته نخواهد شد و چه بهتر که ما ازین فرصت برای سوزاندن گناهان خود و تزیکه و پاکسازی نفس برای یکسال بندگی بهتر استفاده کنیم.

فقیه شجاعی_ مادر میانسالی است که به همراه دخترش در کنار این سفره ایستاده تا با چای و خرمایی روزه شان را باز کنند به خبرنگار شبستان گفت: رهگذریم و از مطب دکتر می آییم، صدای اذان را که شنیدیم به سمت حرم آمدیم تا نمازمان را بخوانیم و چقدر خوب که با چنین صحنه زیبایی برخورد کردیم.

وی با بیان اینکه برپایی چنین سفره هایی هر چند کوچک و ساده اما در ترویج سبک زندگی اسلامی و همدلی مردم بسیار موثر است، افزود: کوچک ترها با دیدن چنین صمیمیت و صفایی بین مسلمین به وجد می آیند و خاطره خوشی از برنامه های دینی و مذهبی خود به یاد خواهند سپرد و بزرگ ترها بیشتر مشفق و همراه برای هر چه بهتر برگزاری اینگونه برنامه ها می شوند.

این مادر بیان کرد: عباداتی که سخت در اسلام بر آن سفارش شده، مخصوصا در ماه مبارک رمضان، برپایی نماز جماعت است همچنین پیامبر اکرم(ص) در خطبه معروف شعبانیه فرمودند«کسی که به روزه دار مؤمن در این ماه افطاری دهد، پاداش آزاد کردن یک برده و بخشش گناهان گذشته اش را خواهد گرفت» و این نشان از ثواب و عمل پسندیده ای است که اسلام بر آن تاکید دارد.

به همه آنچه که اسلام آنرا نیکو شمرده و بر انجام آن امر و نهی کرده فکر می کنم، تصویر زیبایی از آنچه که یک دین پاک الهی می تواند برای سعادت بندگانش بسازد.
دلم مانند کبوتری غریب در یک شب به مسجد النبی، به مکه مکرمه، به بقاع متبرکه ای همچون آستانه جلالدین اشرف پر کشیده و حال و هوای خوش مسلمانی را نفس میکشد ولی انگار دلم یک خواهش دیگر دارد، آنهم فرج آقایمان منجی عالم بشریت و پهن کردن سفره افطار در صحن مسجدالاقصی، در قدس شریف در آینده ای نزدیک را می خواهد. به امید آنروز

کد خبر 1261001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha