هرچه دینداری انسان بهتر شود توقع خداوند از او بیشتر می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه هرچه کلاس دینداری انسان بالاتر برود توقع خداوند از او بیشتر می‌شود، گفت: خداوند هفتاد گناه را از دیگران می‌بخشد اما یک گناه را از عالم نمی‌بخشد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی، استاد حوزه علمیه بامداد چهارشنبه به مناسبت شب قدر در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به سخنرانی پرداخته و گفت: انسان همانگونه که می‌تواند در یک لحظه مراتب بالا رفتن نزد خداوند را طی کند همان‌گونه هم می‌تواند در یک لحظه سقوط کند. صعودها و سقوط‌ها در لحظه‌ها صورت می‌گیرد بر همین اساس معصوم(ع) در روایت می‌فرماید خدایا مرا یک لحظه از چشم خود نیاندازید.

 

 

وی افزود: حضرت یونس(ع) یک لحظه به خود واگذار شد چه بلایی بر سرش آمد. ما هیچ کدام تضمین شده نیستیم، این ضمانت‌نامه را به ما ندادند که بروید هرچه می‌خواهید انجام دهید. استاد پهلوانی از شاگردان برجسته علامه طباطبایی فرمودند یک مرتبه در خانه با خانواده تندی کردم در عالم خواب به من گفتند ۲۰سال از گریه‌ها و اشک‌های تو سوخت و از بین رفت. انسان در یک لحظه می‌تواند بسیاری از کارهای خوب خود را از بین ببرد.

 

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به داستان علی بن یقطین یکی از اصحاب امام کاظم(ع) عنوان کرد: ایشان وزیر هارون الرشید و در واقع نفوذی امام کاظم(ع) در دربار عباسی بود که شیعه بودن خود را تقیه می‌کرد خدمت زیادی به شیعیان کرد، امام کاظم(ع) ایشان را بسیار دوست داشتند. روزی یکی از شیعیان امام به نام ابراهیم جمّال از شهر کوفه به پایتخت بنی عباس بغداد آمد، نزد علی بن یقطین رفت که مشکل او را حل کند. علی بن یقطین به علت کثرت کار به او اعتنا نکرد و ابراهیم جمّال دست خالی برگشت. همان سال علی این یقطین پس از مراسم حج آمد مدینه که منزل امام برود، امام کاظم(ع) او را راه ندادند و فرمودند تو به یکی از شهروندان ما بی‌اعتنایی کردی ما هم به تو به بی‌اعتنایی می‌کنیم. زمانی که علی‌ابن یقطین از ابراهیم جمّال حلالیت طلبید او را پذیرفت. این نشان می‌دهد که اهل بیت(ع) نسبت به شیعیان خود تعصب داشتند، چراکه آنها همچون پدر و مادر هستند، اگر کسی به بچه اهانت کند گویا به پدر اهانت کرده است. ای مردم اعم از مسئول و غیر مسئول اگر کاری برای شیعیان می‌توانید انجام دهید و دریغ نکند.

 

 

حجت الاسلام والمسلمین عالی ادامه داد: اگر اهل‌بیت(ع) گاهی در کار شما گره انداختند قهر نکنید آنها همچون پدر و مادر دنبال تربیت شما هستند. مراقب باشیم ما هیچکدام تضمین شده نیستیم که سقوط نکنیم، در طول تاریخ بسیاری سابقه عبادت، جهاد در جبهه و جنگ داشتند اما سقوط کردند. در آخرالزمان سرعت سقوط انسان‌ها بسیار زیاد می‌شود، در روایت است شخص صبح دیندار است اما شب دین خود را از دست می‌دهد. آیت الله مرعشی نجفی آن فقیه با عظمت می‌فرمودند من برای حفظ دین خود صبح که از منزل بیرون می‌آیم خدا را به چهارده معصوم قسم می‌دهم که به خانه برمی‌گردم دیندار بمانم.

 

 

وی با بیان اینکه هرچه کلاس دینداری انسان بالاتر برود توقع خداوند از او بیشتر می‌شود، اظهار کرد: خداوند هفتاد گناه را از دیگران می‌بخشد اما یک گناه را از عالم نمی‌بخشد. هرچه دینداری انسان بهتر شود توقع خداوند از او بیشتر می‌شود، از ما که در ایران هستیم توقع دینداری بیشتری می‌رود چرا‌که ما با ابزارهای مختلف و از همه طرف به مسائل دینی دسترسی داریم.

این استاد حوزه علمیه در خصوص اهمیت جبران اشتباه و گناه، گفت: اهل‌بیت(ع) از پدر و مادر مهربان‌تر هستند وقتی شما گناه می‌کنید در این دنیا شما را گوشمالی می‌دهند که بیدار شده و گناه خود را پاک کنید تا حساب و کتاب کار شما به آخرت نکشد.

کد خبر 1261424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha