جای خالی پژوهش ها و نشست های تخصصی در نمایشگاه قرآن/این رویداد بعد تخصصی هم بیابد

مدیر دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با بیان اینکه نمایشگاه قرآن باید تخصصی تر برگزار شود، گفت: بخش پژوهش ها نشست های تخصصی قرآن نمایشگاه تقویت شود.

حجت الاسلام «محسن اکبری شاهرودی» با حضور در بخش نهادها و موسسات دولتی در غرفه خبرگزاری شبستان، معرفی دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: این مرکز در سال 76 توسط آیت الله فاضل لنکرانی تاسیس شد و 30 سال است تحت اشراف آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی عهده دار تربیت محققان و پژوهشگران در عرصه های مختلف علوم اسلامی به ویژه پژوهش فقهی معاصر و جدید است.

 

مدیر دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با بیان اینکه هیچ یک از مراکز پژوهشی به اندازه این مرکز درخصوص فقه معاصر کار پژوهشی انجام نداده است، افزود: در بخش معاونت پژوهش این مرکز، محققان زیادی در حوزه های فقه جامعه و فرهنگ، فقه پزشکی، فقه هنر و ارتباطات و رسانه، فقه کودک، فقه معماری و شهرسازی تربیت کرده اند.

 

وی با اشاره به حضور فعال دفتر انتشارات مرکز فقهی ادمه اطهار (ع) در سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، خاطرنشان کرد: طبق سنوات قبل با حضور پررنگ در نمایشگاه قرآن شرکت کرده ایم و کارشناسان پس از افطار پاسخگوی مراجعه کنندگان در بخش مکتوب و رسانه های دیجیتال سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم؛ غرفه مرکز فقهی ائمه اطهار پذیرای قرآن پژوهان هستند.

 

حجت الاسلام اکبری شاهرودی با بیان اینکه 200 عنوان کتاب و پژوهش مربوط به قرآن توسط انتشارات مرکز فقهی ادمه اطهار (ع) در نمایشگاه اراده شده است، افزود: کتاب های عرضه شده در این غرفه با استقبال بازدیدکنندگان مواجه شده اند.

 

وی با اشاره به کتاب های جدیدی که در سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم ارائه شده است، گفت: کتاب تمسک العتره الطاهره بالقرآن الکریم اثر آیت الله طبسی از محققان و اندیشمندان این مرکز در 6 جلد یکی از کتاب های عرضه شده است که مورد استقبال اندیشمندان شیعه و اهل سنت قرار گرفته است.این کتاب شاهد مثال هایی را درخصوص اینکه ائمه اطهار در کلمات به قرآن استناد کرده اند،  گرد هم آورده است.

 

حجت الاسلام اکبری شاهرودی افزود: کتاب مقدسات بنیادین علم تفسیر مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی، کتاب فقه تجارت هنر هفتم تالیف دکتر نهاوندی از گروه فقه مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) که امسال نیز به عنوان نامزد کتاب سال جمهوری اسلامی انتخاب شد، کتاب ارزشمندی که درباره مبانی فقه سینما و صدا و سیما است، از دیگر آثار ارائه شده در این غرفه است.

 

حجت الاسلام والمسلمین اکبری شاهرودی گفت: کتاب آیات فقه پزشکی تالیف دکتر قاسمی مدیر فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) نیز مورد استقبال جامعه پزشکی قرار گرفته است. همچنین کتاب اسرار و آداب نماز تالیف آیت الله فاضل لنکرانی کتاب بسیار ارزشمندی است برای کسانی که بخواهد با معرفت وارد نماز شود و شیرینی مناجات با خدا را درک کنند، بسیار خوب است.

 

وی تاکید کرد: آیت الله فاضل لنکرانی در کتاب بازپژوهی آیات معاد تاکید دارند معادباوری را تقویت کنیم. در قالب تبلیغات سطح شهر و صدا و سیما باید معادباوری تبلیغ شود که با این کار وجدان ها بیدار می شوند و نه تنها بی حجابی بلکه همه فسادها نظیر ربا، اختلاس، دروغ، غیبت و تهمت و گناهان سیاسی داخل جامعه رفع می شود اما اگر تنها تبلیغ حجاب انجام شود فقط یک مفسده را شاید بتوانیم رفع کنیم اما در صورت ترویج آیات معاد و معادباوری همه مفاسد برطرف می شود لذا کتاب بازپژوهی آیات معاد از آیت الله فاضل لنکرانی مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

 

حجت الاسلام اکبری شاهرودی ادامه داد: کتاب های فقه القرآن مرحوم آیت الله لنکرانی، اسرار و آداب نماز به زبان انگلیسی و آیات فقه پزشکی سه آثاری هستند که بیشترین میزان فروش را در این دوره به خود اختصاص داده و در سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن خوش درخشیده اند.

 

مدیر دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) تصریح کرد: از وزارت ارشاد تقدیر می کنیم که ظرفیت سازی کرد تا هر کدام از ناشران بتوانند اظهار وجود کنند و آثار و پژوهش هایشان در سی امین نمایشکاه بین المللی قرآن کریم عرضه شد.

وی با بیان اینکه متاسفانه فقر آثار و پژوهش های قرآنی در سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم مشاهده می شود، گفت: حدود 60-70 درصد غرفه ها به مباحث عام و عمومی پرداخته اند.

 

حجت الاسلام اکبری شاهرودی با بیان اینکه جای نشست های پژوهشی خالی است، خاطرنشان کرد: تنها غرفه حوزه های علمیه خواهران در بخش نهاد و موسسات نمایشگاه آن هم به صورت محدود نشست های پژوهشی برگزار می کند در حالیکه می توانستیم تخصصی تر به موضوع قرآن در این نمایشگاه بپردازیم.

 

وی درخصوص بخش بین المللی سی امین نمایشگاه قرآن نیز گفت: این بخش از نمایشگاه باید مملو از حضور سفرای خارجی به ویژه کشورهای اسلامی و دانشجویان خارجی باشد درحالیکه استقبال خوبی از این بخش نشده است. به نظر می رسد بخش بین الملل باید فعال تر و تخصصی تر حضور پیدا می کرد.

کد خبر 1261458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha