احیای نظامی مقاومت در کرانه باختری چالشی جدید برای اسراییل

عرب با بیان اینکه امروز مقاومت زمینه مساعدی در نزد افکار عمومی پیدا کرده است گفت: سازماندهی مجدد و احیای نظامی مقاومت در کرانه باختری یکی از تنش های اسراییل در این منطقه است.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: تحولات در کرانه باختری یکی از چالش های اسراییل به شمار می رود که تنش های زیادی را برای آنها در پی داشته است. بعد از جنگ 12 روزه سیف القدس، اسراییلی ها با عملیات های استشهادی از سوی جوانان 17 تا 25 ساله فلسطینی مواجه شدند که برای آنها قابل تحمل نیست در همین رابطه گفتگویی با علیرضا عرب، کارشناس خاورمیانه به شرح زیر ارایه می شود.

 

وقتی تشکیلات خودگردان تضعیف می شود چه اتفاقی می افتد؟

 

در این صورت تشکیلات خودگردان نمی توانند مانند سابق فعالان مقاومت را در کرانه سرکوب و منابع مالی مقاومت را خشک کند و کنترل سابق را بر مساجدی که پایگاه های مقاومت هستند، ندارد. وقتی این اتفاقات رخ می دهد و کنترل تشکیلات خودگردان در کرانه تضعیف می شود، محیط برای سیر صعودی مقاومت مهیا می شود. به عبارتی یک چرخه دایمی ایجاد شده که مستمرا در حال تکامل است.

 

تنش ها به صورت مستمر در کرانه علیه اسراییل و نیروهای نظامی اسرائیل، پلیس مرزی و پلیس اسراییل افزایش یافته است. افزایش تنش ها ابتدا نیروهای نظامی و امنیتی اسرائیل را مورد هدف قرار داده و دوم شهرک نشین هایی که به صورت غیر قانونی در کرانه باختری هستند را مورد هدف قرار داده و این تنش ها افزایش مستمر دارد. شهرک نشینان در کرانه باختری نیز به ویژه بعد از روی کار آمدن دولت راستگرا و افراطی نتانیاهو ،سطح خشونت علیه فلسطینیان را افزایش داده اند  و علیه فلسطینی ها اقدام می کنند و اخیرا شهرک نشین ها در روستای حواره جنایت کردند و یک چرخه خشونتی ایجاد شده که کنترل آن  از دست اسرائیلی ها و تشکیلات خودگردان خارج شده است.

 

بعد از جنگ 12 روزه اسرائیلی ها با چه نوع عملیاتهایی مواجه شدند؟

بعد از جنگ 12 روزه و افزایش تنش ها، اسرائیلی ها یک باره با عملیات استشهادی در داخل مناطق 1948(داخل اسرائیل) مواجه شدند یعنی بعد از جنگ 12 روزه در اردیبهشت و فروردین 1400, 19 کشته در طی شش عملیات بر روی دستان آنها ماند یعنی عملیات استشهادی انجام شد و دولت نفتالی بنت سقوط کرد. این عملیات استشهادی با 19 کشته در طی شش هفته موجب شد تا بنت کنار برود. اسراییلی ها به این نتیجه رسیدند که ریشه این عملیات ها در کرانه باختری است، به عبارتی هرچه تنش در کرانه باختری افزایش می یابد، احتمال عملیات استشهادی در داخل اسرائیل و در تل آویو افزایش می یابد که برای اسرائیل از نظر راهبردی قابل تحمل نیست؛ بر همین اساس اسرائیلی ها به این نتیجه رسیدند که باید فشار بیشتری را  بر روی کرانه باختری بیاورند و عملیات نظامی ای به نام "شکست موج"(یا موج شکن) را تعریف کردند که از 11 فروردین سال 1401 این عملیات آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد. این عملیات علیه گروه های مقاومت بود که عمدتا متشکل از  جوانان 17 تا 25 سال است و بسیار نیز خشونت آمیز است.

 

 

اسرائیلی ها در مواجه با افزایش تنش در کرانه باختری چگونه عمل می کنند؟

 

اگر آنها یک گروه مقاومت یا فرد مبارز را محاصره می کنند و از زمین و هوا به آن محله و  ساختمان محل اقامت آنان حمله ور می شوند و نام این اقدام را نیز "عملیات زودپز" گذاشته اند یعنی آنقدر فشار را زیاد می کنیم که سریع به نتیجه برسیم. اما این سطح از خشونت و وحشیگری نیروهای اسراییلی، موجب شد تنش در کرانه باختری باز هم افزایش یابد و نه تنها نتوانستند در کرانه باختری تنش را کاهش دهند بلکه با عملیات "شکست موج" موجب شدند تا تنش در کرانه دوباره و بیش از پیش افزایش یابد و دوباره عملیات های استشهادی که برای اسراییل بسیار هزینه بر است، افزایش یابند؛ بنابراین اسراییلی ها در یک چرخه افتادند که اگر بخواهند کرانه را رها کنند، گروه های مقاومت و جوانانی که به صورت انفرادی عمل می کنند نیروهای آنها را زمین گیر می کنند و اعتباری برای تشکیلات خودگردان باقی نمی ماند و اگر بخواهند این گروه ها را سرکوب کنند، واکنش گروه های مقاومت موجب می شود که سطح تنش افزایش یابد یعنی اسراییلی ها به هیچ وجه نمی توانند سطح تنش در کرانه باختری را کاهش دهند.

 

 

دلیل اجرای عملیات "شکست موج" در کرانه باختری چیست؟

 

برای مهار عملیات استشهادی در داخل اسرائیل، صهیونیست ها به این نتیجه رسیدند که باید تنش در کرانه باختری را کاهش داده و مقاومت را در آنجا تضعیف کنند لذا عملیات شکست موج(موج شکن) را طراحی و اجرا کردند. اما بعد از آغاز عملیات شکست موج علیه مقاومت در کزانه باختری نه تنها سطح تنش کاهش پیدا نکرد بلکه افزایش یافت و ما شاهد ظهور گروه های مسلح جدید عمدتا متشکل از جوانان فلسطینی در کرانه باختری بودیم مانند "کنام شیرها"(عرین الاسود) و گردان های جنین و نابلس که دو قطب بزرگ مقاومت در کرانه باختری  هستند. بنابراین وقتی اسرائیلی ها  برای مهار عملیات استشهادی در داخل اسرائیل تصمیم گرفتند عملیات "شکست موج" در کرانه باختری را اجرا کنند ،تنش در کرانه باختری و قدس نه تنها کاهش پیدا نکرد بلکه شاهد ظهور گروه های مسلح از جوانان فلسطینی مانند "کنام شیرها" بودند و لذا دوباره خصومت و تنش ها در کرانه باختری تشدید شد.

 

درست در همین زمان است ، که راست گراترین و افراطی ترین دولت در اسراییل به رهبری نتانیاهو روی کار آمد.

 

 این دولت افراطی در حد اعلی است و دولت شهرک نشین ها محسوب می شود. بعد از روی کار آمدن دولت راست گرا در اسراییل خشونت شهرک نشین های کرانه باختری علیه فلسطینی ها نیز تشدید شده و از زمان روی کار آمدن این دولت ارتش اسراییل و پلیس مرزی خشونت خود را افزایش داده است و متقابلا جوانان مبارز و گروه های مقاومت و فلسطینی ها نیز پاسخ خشونت ها را می دهند و سطح تنش در کرانه باختری مرتبا در حال افزایش است و با روی کار آمدن دولت راست گرا در اسراییل خشونت شهرک نشین ها افزایش یافته و طبیعی است به واسطه افزایش تنش و خشونت اسرائیل در کرانه باختری اعتبار و مشروعیت تشکیلات خودگردان نیز سقوط می کند.

 

 یعنی دولت جدید اسراییل نه تنها نتوانست به تشکیلات خودگردان کمک کند بلکه خودش باعث تضعیف آن شد. اکنون شاهد افزایش تنش در کرانه باختری و قدس، و توامان بن بست سیاسی و بن بست راه حل دو دولتی (سازش) هستیم. راه حل دودولتی عملا دچار بن بست شده است و ما شاهد بحران داخلی در اسراییل نیز هستیم که همین بحران داخلی نیز به نحو موثری افزایش تنش ها در کرانه باختری  را تشدید می کند.

 

در حال حاضر وضعیت مقاومت را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

در حال حاضر مقاومت زمینه بسیار مساعدی را در کرانه باختری پیدا کرده و بیشتر از گذشته در نزد افکار عمومی مشروعیت و اعتبار دارد.

 

تشکیلات خودگردان تضعیف شده است و آنچه اسراییلی ها را دچار بحران در درون خود آنها کرده است و تمام این موارد زمینه آن شده تا مقاومت دست بالا در کرانه باختری پیدا کند و ما شاهد سازماندهی مجدد مقاومت در کرانه باختری و احیای نظامی مقاومت در کرانه باختری هستیم. اکنون در کرانه باختری عملیات نظامی توسط جوانان 25 تا 17 ساله به صورت گروهی و انفرادی انجام می شود، عملیات ها متوجه شهرک نشین ها و نیروهای نظامی و انتظامی اسرائیل است و تمام این موارد موجب افزایش تنش بیشتر و مستمر در کرانه باختری شده است.

 

توافقات ائتلافی چه نقشی در تشکیل دولتها در اسراییل دارند؟

 
دولت ها در اسرائیل عمدتا ائتلافی هستند و قبل از آنکه احزاب راستگرا با نتانیاهو متحد و موءتلف شوند و یک دولت ائتلافی تشکیل دهند، یک سری توافقات ائتلافی با نتانیاهو منعقد کردند یعنی به طور مثال اگر حزب قدرت یهود بن گویر می خواهد با نتانیاهو متحد شود، شرایطی را مطرح می کند که اگر این شرایط از سوی نتانیاهو پذیرفته شود، اتحاد آنها شکل می گیرد.

 

 

 

 

کد خبر 1262202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha