آداب و رسوم روزه اولی ها در مراکش و الجزایر

در کشورهای عربی همچون الجزایر و مراکش برای روزه اولی ها در ماه رمضان جشن می گیرند و کودکان لباس سنتی می پوشند و همچون ملکه و شاهزاده با دختران و پسران رفتار می شود

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: با وجود همه تغییراتی که در جوامع عربی رخ داده است، برخی از کشورها همچنان میراث و آداب و رسوم مذهبی و اجتماعی خود را حفظ کرده اند یکی از آنها جشن روزه اولی‌هاست..

 

جشن روزه اولی‌ها در الجزایر

کشور الجزایر از جمله کشورهایی است که  تا به امروز آداب و رسوم رمضانی خود را حفظ کرده اند و برای روزه اولی‌ها جشن می گیرد.

 

نبهات الزین، نویسنده الجزایری می گوید که آداب و رسوم برای روزه اولی ها به این شکل است که با اتمام روزه داری در هنگام اذان مغرب، کودک را به پشت بام خانه می‌برند که نشان دهنده اعتلا و تعالی است و اینکه کودک از مرحله‌ای به مرحله دیگر رشد کرده است و صبر و استقامت او سنجیده می‌شود.

 

وی گفت: بعد از رفتن به پشت بام، کودکان لباس سنتی می‌پوشند و هنگام افطاری سر میز می‌نشیند و سپس با لباس جدید به همراه مادر و پدر برای اقامه نماز به مسجد می‌روند که نشان می‌دهد روزه‌اش تمام شده است و همه برای او جشن می‌گیرند و کودک در مسجد یا در حال عبور از خیابان بعد از تبریک همه به او احساس شادی می‌کند.

 

الزین گفت: آداب و رسوم کودک در پوشیدن لباس سنتی برای دختران به این شکل است که در زیر پای او بالشی به عنوان نوازش شاهانه قرار می‌دهند و پس از افطاری بهترین انواع آجیل را روی سر او خالی می‌کنند و در آن شب به عنوان یک ملکه با او رفتار می‌شود و معمولاً چندین روز اعضای خانواده، اقوام و همسایگان به او تبریک می‌گویند.

 

این نویسنده الجزایری در ادامه اظهار کرد: با کودک دختر همچون شب عروسی به عنوان یک ملکه رفتار می‌شود گویی بر تخت شاهی نشسته است.

 

 

جشن روزه اولی ها در مراکش

در مراکش خانواده‌ها برای فرزندان خود که برای اولین بار در ماه رمضان روزه گرفته اند، جشن می‌گیرند و این جشن در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.

 

با کودکان مانند دامادها رفتار می‌شود و سرودهای مذهبی مراکشی می‌خوانند، برای پیامبر صلوات می‌فرستند و لباس‌های سنتی مراکشی می‌پوشند و با دستانشان تعظیم می‌کنند.

 

 

مراکشی‌ها برای کودکان زیر ده سال که روزه گرفته اند، جشن می‌گیرند و خانواده‌ها فرزندان خود را تشویق می‌کنند که به تدریج روزه بگیرند و از نصف روز شروع می‌شود و هر روز یک ساعت افزایش می‌یابد تا کودک به اذان مغرب برسد و تمام شود.

 

شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان برای کودکان جشن می‌گیرند و دختران قبل از زمان افطار لباس سنتی خود را می‌پوشند و برای پسران عبا تن می‌کنند و همچون یک عروس و داماد برای کودکان جشن می‌گیرند و آنان را احترام می‌کنند.

 

 

 

کد خبر 1262216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha