مردم سودان با حرکت سیاسی درست به نظامیان  عواقب ادامه اختلافات را گوشزد کنند/ریشه تنش های سودان قدرت طلبی صرف است

قنادباشی با بیان اینکه ریشه تنش های سودان یک قدرت طلبی صرف است، گفت: مردم سودان می توانند با حرکت های سیاسی درست به صورت انقلاب اسلامی به نظامیان گوشزد کنند که ادامه این اختلافات به معنی ادامه قدرت آنها نخواهد بود.

جعفر قنادباشی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد تنش های سودان گفت: ریشه تنش ها یک قدرت طلبی صرف است، خط مشی ای که منافع ملی سودان را دنبال کند به هیچ وجه در این درگیری ها مورد توجه طرفین نیست.

 

اختلاف نیروهای واکنش سریع و ارتش کل سودان

کارشناس مسایل آفریقا و غرب آسیا افزود: دو بخش نیروهای مسلح سودان در این تنش ها با یکدیگر درگیر شدند که یکی ارتش کل سودان به ریاست عبدالفتاح عبدالبرهان و دیگری نیروهای واکنش سریع به ریاست محمد حمدان دقلو (حمیدتی) است. موضوع درگیری آنها این است که ارتش سودان می گوید نیروهای واکنش سریع ماموریت شان تمام شده است و اکنون باید در ارتش سودان ادغام شود و اکنون که موضوع دارفو تمام شده و وضعیت عادی می شود، باید در ارتش سودان ادغام شوند که نیروهای واکنش سریع در مقابل این موضوع مقاومت کردند.

 

وی گفت: از زمانی که این دو نفر کودتایی را علیه عمر البشیر صورت دادند، این بحث همچنان مطرح بوده است که آیا نیروهای واکنش سریع باید منحل شوند یا خیر و اگر منحل شوند در کجا باید قرار بگیرند. ارتش سودان تاکید داشت که آنها باید زیرمجموعه ارتش قرار بگیرند که نیروهای واکنش سریع مقاومت کردند و درگیری ها آغاز شد.

 

قنادباشی تصریح کرد: در این شرایط هر دو طرف یکدیگر را به شروع درگیری ها متهم می کنند اما درگیری ها متاسفانه خونبار و خانمان سوز است زیرا مراکزی را که مورد حمله قرار دادند، پادگان ها نیست و جنگ در شهرها انجام می شود زیرا مراکزی مانند صدا و سیما و تلویزیون سودان، کاخ ریاست جمهوری و فرودگاه را نشانه رفتند و تلفات بسیار زیاد است و بیش از 600 نفر زخمی بر جای ماندند و تلفات بیشتر از این است و تعدادی نیز کشته شدند.

 

وی گفت: تلفات بیش از این است زیرا در سرتاسر سودان این درگیری ها اتفاق افتاده است و فقط در پایتخت نیست، در منتهی الیه غرب سودان در بندر پورت سودان تا شرق سودان بندر سرخ در دریای سرخ و در غرب آن در مرز چاد و دارفو و همچنین جنوب و شمال و پالایشگاه ها این درگیری ها رخ داده است. گستردگی درگیری ها نشان می دهد که این درگیری واقعا جدی است و طرفین برخورد حذفی با یکدیگر دارند.

 

مردم سودان در این درگیری ها زیان های زیادی می بینند

وی در مورد اینکه نتیجه این درگیری ها چه می شود، افزود: مردم سودان در این درگیری ها زیان های زیادی می کنند زیرا تعدادی از غیر نظامی ها در این درگیری ها کشته شده و بسیاری از ساختمان ها که منبع درآمد این کشور است، تخریب می شود و باید هزینه آن را پرداخت کنند. همچنین ابزارهای جنگی و استهلاک آنها مخارجی است که بر روی دست سودان می ماند و برخی از این تسلیحات منهدم شده و از بین می رود و همه مخارجی است که بر روی دست مردم سودان می ماند.

 

نگرانی کشورهای همسایه از مهاجرت مردم سودان با ادامه درگیری ها

وی با بیان اینکه مدت این درگیری ها بسیار اهمیت دارد، اظهار داشت: کشورهای همسایه سودان بسیار نگران هستند که این درگیری ها به همسایه های سودان به مصر در شمال به چاد در غرب و ایجوبلی در شرق کشیده شود و مهاجرت ها از این پس آغاز شود یعنی اگر درگیری ها ادامه پیدا کند و مردم ناچار به ترک خانه های خود شوند، طبیعتا ناگزیر هستند به کشورهای همسایه مهاجرت کنند.

 

وی گفت: به همین دلیل اتحادیه عرب و اتحادیه آفریقا کوشش هایی را برای میانجی گری آغاز کردند اما هر دو ناامید هستند که بتوانند تاثیری بر روی این دو گروه نظامی که با غرور و قدرت طلبی وارد این مهلکه شدند، بگذارند.

 

تلاش سیاسیون سودان در حل اختلا دو گروه بی نتیجه بود

وی اظهار داشت: خیلی ها تلاش کردند از جمله سیاسیون سودان تلاش داشتند تا این دو گروه راه حلی را انتخاب کنند اما هیچ یک سال گذشته زیر بار نرفتند البته باید بگوییم که بخشی از این درگیری ها ناشی از مداخلات خارجی است؛ نیروهای واکنش سریع ظاهرا به معادنی از سلاح در آفریقا و سودان دست یافتند و بسیاری از اسلحه فروش ها و کسانی که می خواهند بر سودان سلطه پیدا کنند، خواستار این هستند که با آنها همراهی کنند و درآمدهایی ناشی از خرید سلاح را به نفع آنها کسب کنند؛ به همین دلیل مداخلات خارجی و رقابت هایی که کشورهای خارجی در سودان دارند در این اختلافات نقش دارد که بعدها بیشتر روشن می شود.

 

قنادباشی یکی از راه های حل اختلافات را عدم مداخله کشورهای خارجی دانست و گفت: عدم همکاری مردم با این گروه ها و همراهی نکردن و کمک نکردن به هر دو گروه که مشروع نیستند و فعالیت احزاب سیاسی از جمله راه حل های این اختلافات است.

 

مردم با حرکت های سیاسی درست به صورت انقلاب اسلامی به نظامیان گوشزد کنند

کارشناس مسایل آفریقا و غرب آسیا گفت: معتقدم مردم سودان می توانند با حرکت های سیاسی درست به صورت انقلاب اسلامی به نظامیان گوشزد کنند که ادامه این اختلافات به معنی ادامه قدرت آنها نخواهد بود. نظامیان امیدوارند که هر کدام اگر دیگری را حذف کند، قدرت آینده خواهند بود؛ به همین دلیل مردم باید نشان دهند که اگر هر کدام پیروز شوند، بنا نیست به عنوان گروه حاکم شناخته شود و این امر بسیار مهم است.

کد خبر 1262245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha