طرح‌های نوین برای احیای کارکردهای مساجد اجرا شود/ مساجد در همه شبانه‌روز پناه مردم باشند

حجت‌الاسلام شریفی با تأکید بر بهره‌گیری از طرح‌های نوین برای احیای کارکردهای مساجد، گفت: فعالیت مساجد باید به گونه‌ای باشد که در ساعت مختلف شبانه‌روز در عرصه‌های اقتصادی، اخلاقی، تربیتی و ... پناه مردم باشند.

حجت الاسلام «غلامرضا شریفی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان بر لزوم تقویت کارکردهای مختلف مساجد تاکید و اظهار کرد: از ظرفیت عظیم مساجد نباید تنها برای اقامه نماز استفاده کرد، بلکه همدلی و همگرایی بین مجموعه های فعال در مساجد باید با هدف آبادانی معنوی خانه های خدا دنبال شود.

 

پژوهشگر حوزه دین با بیان اینکه مساجد در صدر اسلام جایگاه مهمی داشتند، تصریح کرد: تمام امور جامعه اسلامی در زمان نبی مکرم اسلام(س) در مساجد انجام می شد و مسجد محلی برای ملاقات و مذاکره با سران قبایل و شخصیت ها بود. از طرفی پیامبر اکرم (ص) صبورانه در مسجد حضور می یافتند و مشغول حل و فصل اختلافات مردم می‌شدند و امیرمومنان علی (ع) نیز مسجد را به کرسی قضاوت تبدیل کردند. امروز ائمه جماعات باید این سنت نبوی و علوی را در مساجد پیاده کنند.

 

حجت الاسلام شریفی ادامه داد: پیامبر(ص) در ابتدای ورود به میدنه مسجد ساختند اما متاسفانه در حال حاضر در شهرسازی ها به ساخت مسجد توجه نمی شود، وقتی در شهرسازی به اصل بنای مسجد توجه نشود، چگونه می توان زمینه انس نوجوان و جوان با مساجد را فراهم کرد؟

 

این استاد حوزه علمیه افزود: در کشورهای اسلامی مساجد برای همه اقشار و گروه های مختلف سنی برنامه دارند، اما در کشور ما ایجاد نهادها و مراکز موازی با مسجد، موجب کمرنگ شدن کارکرد مساجد و همین موجب شده است که انگیزه در نوجوان و جوان برای حضور در مساجد وجود نداشته باشد. در همین راستا با بهره گیری از تجربیات دیگران در موضوع احیای کارکردهای مسجدی می توانیم طرح های نوینی را برای پویایی مساجد به کار ببندیم و به ویژه قشر جوان را به مسجد بیش از گذشته جذب کنیم.

 

حجت الاسلام شریفی تأکید کرد: مساجد باید به گونه ای فعالیت کنند که در تمام ساعات شبانه روز در عرصه های اقتصادی، اخلاقی، تربیتی و سیاسی ملجأ و پناه مردم باشند، بنابراین درهای مساجد باید ساعات طولانی به روی مردم باز باشد.

 

این پژوهشگر حوزه دین بر لزوم توجه به پیوند مسجد و مدرسه تأکید و خاطرنشان کرد: پیوند و همکاری موثر مسجد، مدرسه و منزل زمینه رشد تربیتی کودکان و نوجوانان را فراهم می کند؛ آسیب های اجتماعی که امروز با آن مواجه هستیم، ناشی از بی توجهی به همین مسئله است.

 

کد خبر 1262447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha