مساجد ظرفیتی برای تربیت هنرمندان انقلابی است

مساجد به عنوان پایگاه تجمع مسلمانان در فعالیت‌های دینی و مذهبی، ظرفیتی برای تربیت هنرمندان اتقلابی براساس ارزش‌های دینی و اسلامی به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کردستان،
پس از شهادت هنرمند متعهد «شهید سید مرتضی آوینی» در روز بیستم فروردین سال ۱۳۷۲، این روز در تقویم ملی کشورمان به نام روز «هنر انقلاب اسلامی» نامگذاری شد و فرصتی را فراهم کرد تا هنرمندان انقلابی با الگوگیری از چنین شهیدی زیر سایه نظام جمهوری اسلامی ایران پرورش یابند.

 

این روز در تقویم ثبت شد تا یادمان بماند هنر اسلامی و ایرانی در شان این انقلاب باید روز به روز قوی‌تر و ماندگارتر شود و به نوعی از هنر نوگرای غربی دوری شود.

 

امروز هنرمندان انقلابی زیادی در استان کردستان با بهرهگیری از ظرفیت اماکنی مقدس همچون مساجد، پرورش یافته و افتخارآفرین این مرز و بوم شده‌اند.

 

شبستان در مصاحبه با یکی از هنرمندان انقلابی کردستان که اخیرا در ویدئوکنفرانس رئیس ستاد کانون‌های مساجد کشور مورد تجلیل قرار گرفت، به معرفی این هنرمند و دیدگاه ایشان در خصوص هنر انقلابی پرداخته است.

 

«رحمان غریبی» از هنرمندان انقلابی  استان کردستان نویسنده ۳۰ عنوان کتاب و چندین مقاله با موضوعاتی از جمله کلامی، فقهی، سیاسی، تقریبی، حقوقی و هنری است که برخی کتب او از جمله «حجیت رویت هلال در مذاهب اسلامی»، «جریان‌شناسی تکفیر و حرمت آن در مذهب شافعی» و «بررسی رویت هلال در اسلام» دوبار به چاپ رسیده‌اند.

 

پرورش هنرمندان کارآزموده و انقلابی ما با پشتوانه مساجد چه اهمیتی دارد؟


از آنجا که مساجد به عنوان اولین پایگاه سیاسی و دینی در اسلام شناخته می‌شوند و این خود جهت گسترش تفکر مسجدی احتیاج به ابزارهای مختلفی دارد که یکی از آنها ابزار هنر است و همانطوری که ایرانیان نیز به این مهم همت خاصی گمارده‌اند و باعث تعالی مساجد در دنیا شده‌اند حال برای اینکه بتوانیم این مهم را ادامه دهیم و به وسیله آن مساجد را به مساجد صدر اسلام تبدیل نماییم باید از هنرمندانی که حال و هوای انقلابی دارند استفاده شود تا این امر محقق شود و قطعا این مهم مستلزم پرورش افراد هنرمند انقلابی است.

 

وظایف هنرمندان انقلابی در تبیین ارزش‌های انقلابی بین نسل جوان چیست؟


همانطوری که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) فرمودند که جهاد تبیین فریضه است این مهم علاوه بر اینکه بر آحاد جامعه تکلیف است، این وظیفه با توجه به اینکه هنرمندان انقلابی و مسجدی از نخبگان جامعه و سرآمدان هستند خطیر و سنگین‌تر شده لذا می‌طلبد که ایشان با جدیت بیشتر به این راه ادامه دهند چون که بیان واقعیات به زبان هنر قدرت نفوذ بیشتری دارد.

 

با توجه به هجمه دشمنان علیه اسلام و انقلاب و لزوم مقابله با این توطئه‌ها، رسالت هنرمند انقلابی چیست؟


رسالت هنرمند انقلابی در این برهه زمانی بیشتر است چرا که اولین هدف دشمنان اسلام و نظام آنها هستند بنابراین هنرمند انقلابی علاوه بر اینکه از خود باید محافظت نماید باید از آحاد جامعه هم دفاع نمایند و آن هم به وسیله هنری که دارد و هنری که از بطن انقلاب و اصول اولیه آن نشات گرفته است.

 

رسالت کانون‌های مساجد در تربیت هنرمند در تراز انقلاب چگونه است؟


همانگونه که کانون‌های مساجد در راستای مسجد طراز اسلامی گام بر می‌دارند و برای رسیدن به این مقصود و هدف باید از ابزارهای فرهنگی و هنری که مدنظر از اهداف عالیه نظام است، استفاده نمایند، لذا کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید بر خود وظیفه و تکلیف بدانند که اولین کارشان تربیت نیروهای انقلابی در مساجد باشد که در راس آنها  هنرمند انقلابی و متدین قرار می‌گیرد چرا که ایشان با بهره‌گیری از آموزه‌های اسلامی و انقلابی خود که به دست آورده‌اند و تجربه کرده‌اند بهترین عملکرد و رویکرد را خواهند داشت و به طمطراق شکوه جامعه اهمیت می‌دهند.

 

در پایان از زحمات کلیه دست‌اندرکاران که با بحث اشاعه فرهنگ دینی به ویژه فرهنگی مسجدی در جامعه تلاش می‌نمایند نهایت تقدیر و تشکر را دارم.

کد خبر 1262626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha