مساجد می توانند در سبک زندگی تحول گرا باشند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه مساجد می توانند در سبک زندگی تحول گرا باشند، گفت: موظف هستیم برای حفظ جایگاه مساجد برنامه داشته باشیم.

حجت الاسلام حسین جلالی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به نقش مساجد در تحول در سبک زندگی گفت: در گذشته های دور از صدر اسلام تمام کارهای حاکمیتی، حکمرانی، دفاعی، سیاسی، نظامی و اجتماعی در مساجد صورت می گرفت. اولین مسجدی که بعد از مسجد قبا در مدینه ساخته شد، مسجد النبی است و تمام قعود و قراردادها آنجا بسته می شد اما امروز تنها عامل در شکل گیری سبک زندگی مساجد نیستند.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مسجد سنگر است. سنگر در سنگر باعث حفظ انسان از آسیب های دشمن می شود. مساجد خیلی می توانند تحول گرا باشند ولی اگر بخواهیم مساجد در برنامه سبک زندگی نقش داشته باشند، باید ما یک سری کارها را انجام دهیم. فضای ظاهری مساجد و جذابیت های آن باید به گونه ای باشد که باعث جذب افراد به مساجد شود.

 

وی ادامه داد:  نقش امامان جماعت نیز در این رابطه بسیار راهگشا است. اینکه امام جماعت تا چه اندازه بر سبک زندگی و خانواده تاثیرگذار است. هیئت امنا باید به روز باشد و مسایل را در قالب روش های جدید و به روز بیان کند. شرکت کنندگان نیز دیگر عامل تاثیرگذار هستند. وقتی خانواده در مسجد حضور پیدا می کند، باید برنامه ما برای آنها مدون باشد.

 

جلالی با اشاره به نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد، بسیج و سایر نهادهای فعال در مسجد در تحول در سبک زندگی گفت: در تمامی محله ها مسجد وجود دارد و فعالیت می کنند. همان طور که ستارگان آسمان از روی زمین برای ما درخشش دارند برای آسمانی ها نیز مساجد در زمین درخشش دارند. مساجد دارای این جایگاه عظیم هستند و برای این جایگاه موظف هستیم که برنامه داشته باشیم.

 

وی تاکید کرد: امروز در کنار مساجد فعالیت های دیگری نیز صورت می گیرد. فضای مجازی امروز دست ما نیست، دست حاکمیت هم نیست. از خارج از کشور برای ما سبک غذا، لباس و آداب می دهند. فیلم ها و حتی انیمیشن ها برای ما سبک سازی می کنند. آنها خوب می دانند که با تغییر سبک زندگی ما هر کاری را می توانند انجام دهند.

 

نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: در این فضا؛ مسجد هر زحمتی هم بکشد، خنثی می شود. ما باید واقعیت گرا باشیم، مسجد برای ما واقعیت است و باید با این واقعیت سازگاری پیدا کنیم. درست است که برنامه های مساجد خوب است ولی این برنامه ها قدیمی است و باید اقدامات تحول آفرینی در حوزه مساجد صورت گیرد.

کد خبر 1263208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha