تشدید تنش ها در فلسطین اشغالی به کجا می رسد

درگیری های داخلی میان صهیونیست ها بر سر قدرت در تل آویو ادامه دارد اما این تضادها که در تاریخ سرزمین اشغالی بی سابقه است آنها را از تعدی و جنایت علیه مردم قدس و کرانه غربی رود اردن باز نداشته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، درگیری های داخلی میان صهیونیست ها بر سر قدرت در تل آویو ادامه دارد اما این تضادها که در تاریخ سرزمین اشغالی بی سابقه است آنها را از تعدی و جنایت علیه مردم قدس و کرانه غربی رود اردن باز نداشته است. توجه همزمان به هر دو رشته از رخدادها در شبکه پرس تی وی دنبال می شود که ضمن بررسی تشدید تنش میان اشغالگران، به درگیری های میان جوانان فلسطینی و شهرک نشینان صهیونیست به صورت روزانه می پردازد. این شبکه خبرهای هتک حرمت مسجد الاقصی توسط شهرک نشینان صهیونیست تحت حمایت ارتش و پلیس اسرائیل را اعلام می کند و تصاویر و فیلم های آن را لحظه به لحظه برای مخاطبان انگلیسی زبان خود منتشر می کند. پرس تی وی در خبری اعلام کرد: «آشفتگی سیاسی با موج خشونت در کرانه باختری اشغالی همزمان شده است و صهیونیست ها در جریان یورش به یک شهرک نزدیک شهر جنین در کرانه باختری، سه جوان فلسطینی را به ضرب گلوله کشتند. بر اساس آخرین کشتارها، تعداد کل فلسطینیان کشته شده توسط نیروهای اسرائیلی در سال جاری [میلادی] به 77 نفر از جمله 13 کودک و یک زن رسیده است.» 

 

 

در بخشی از گزارش های رمضانی این تلویزیون ایران مطرح شد که «نیروهای ویژه اسرائیل پس از یورش به دروازه های مسجد الاقصی در سراسر شهر قدیمی قدس مستقر شده اند. منابع محلی گفتند که نیروهای اسرائیلی به نزدیکی مسجد الاقصی، به ویژه دروازه باب السیلله یورش بردند. فلسطینی‌ها برای مقابله با نیروهای اسرائیلی که برق مسجد را قطع کرده‌اند، هجوم آوردند تا در صحن‌های مسجدالحرام تجمع کنند.»

 

 

این رسانه به نقل از رسانه «فلسطین امروز» گزارش داد: «نیروهای امنیتی هنادی حلوانی، خدیجه خویس و نفیسه خویس را دستگیر کردند. ، هر سه نفر از آزادی خواهان صریح هستند که توسط اسرائیل از حضور در مسجد الاقصی منع شده اند. نیروهای اسرائیلی همچنین به نمازگزاران در باب حوته، دروازه دیگر مسجد الاقصی، حمله کردند. آنها با فعال شدن آژیرهای هشدار در شهر و پخش شدن نیروها در سراسر منطقه به نابلس حمله کردند.» 

 

 

پرس تی وی، یکی از عملیات های هجوم به مسجد الاقصی را چنین توضیح می دهد: اقدامات خشونت آمیز اخیر اسرائیل در محوطه مسجد الاقصی محکومیت های جهانی را برانگیخته است. نیروهای اسراییلی کاملا مسلح، با شلیک گاز اشک‌آور و نارنجک‌های شوکر به سمت صحن مسجد القبله در مسجد الاقصی که صدها مرد، زن، سالخورده و کودک، برای اقامه نماز در آن اقامت داشتند، یورش بردند. برخی شاهدان عینی گفتند که گلوله های فولادی با روکش لاستیکی نیز شلیک شده است.»

 

 

این تلویزیون خبری ادامه داده است: نیروهای اسرائیلی در جریان حملاتی که در طول ماه مبارک رمضان مستمر ادامه داشت، صدها فلسطینی را زخمی و خانواده های بسیاری را محاصره کرده اند. در همین حال، شهرک نشینان صهیونیست بدون محدودیت و البته تحت حمایت ارتش و نیروی پلیس اسرائیل به مسجد الاقصی وارد می شدند.»

 

 

شبکه انگلیسی زبان ایرانی کشتار 10 فلسطینی و زخمی کردن 100 نفر در شهرک الحواره، را هم با جزئیات کامل اطلاع رسانی کرده بود و به مخاطبان یادآور می شود که اگر مقاومتی سد راه اسرائیل نشود باید فجایعی از این دست را به نظاره نشست. 

 

 

پرس تی وی به نقل از حازم قاسم سخنگوی جنبش مقاومت فلسطین حماس اعلام کرد که «فلسطینی‌ها به نبرد برای دفاع از هویت مسجد الاقصی در برابر جنگ مذهبی دشمن ادامه خواهند داد».

 

 

سخنان قاسم در حالی بیان شد که رژیم تل‌آویو به ‌طور خطرناکی تنش‌ها را در سرتاسر سرزمین‌های اشغالی و فراتر از آن دامن می‌زند، و حملات وحشیانه‌ای را به نمازگزاران فلسطینی ترتیب می دهد حال آنکه آن مسجد، سومین مکان مقدس اسلام است.

 

افتخارات یک قاتل 

پرس تی وی در خبری از اعلام کرد: «ناتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که این رژیم از ابتدای سال جاری تاکنون «صدها عملیات» را در کرانه باختری اشغالی خنثی کرده است و ادعا می‌کند که رژیم می‌تواند در همه جا به مقاومت برسد.» در همین رابطه این رسانه خبر دیگری را هم منتشر کرده است. «حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس در پاسخ به ادعاهای نتانیاهو، سخنان وی را تلاشی برای جعل حقایق توصیف کرد و گفت: اشغالگری اسرائیل «پایه همه تنش‌ها» در سرتاسر سرزمین‌های اشغالی است. این مقام حماس با اشاره به اینکه مردم فلسطین برای احیای حق آزادی و استقلال خود در حال انجام یک نبرد مشروع هستند، گفت: اشغالگران کسانی هستند که تروریسم را به طور سیستماتیک و مستمر انجام می دهند. وی افزود: تهدیدات نتانیاهو علیه مردم فلسطین، سوریه، لبنان و ایران ثابت می کند که رژیم اشغالگر تهدیدی برای کل منطقه و منافع آن است.» 

 

 

پرس تی وی به نقل از شبکه  تلویزیون 13 رژیم صهیونیستی گزارش داد: یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که حمایت از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، حزب راست‌گرای لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو به پایین‌ترین حد خود رسیده است که در 17 سال گذشته مشاهده نشده است و در صورت برگزاری انتخابات، بیش از یک سوم کرسی‌های پارلمانی خود را از دست خواهد داد. اکنون.

 

 

نظرسنجی کانال 13 نشان داد که حزب لیکود 20 کرسی در پارلمان 120 عضوی رژیم به دست خواهد آورد که کمتر از 32 کرسی بود که در نوامبر گذشته به دست آورد و ائتلاف وی با 46 کرسی کاهش، از 64 کنست اکثریت را به دست نخواهد آورد.

 

 

حمایت از حزب راستگرای لیکود به رهبری نتانیاهو کاهش چشمگیری داشته است. «نظرسنجی پیش‌بینی می‌کند که فهرست ترکیبی احزاب «صهیونیسم مذهبی» و اوتزما یهودیت، از 14 به 11 کرسی کاهش می‌یابد، و حزب مرتز، جناح چپ هم، زیر آستانه انتخاباتی و خارج از کنست باقی می‌ماند. 

 

 

این شبکه افزوده است که « 71 درصد صهیونیست ها در پاسخ به این سوال که نظر آنها درباره عملکرد نتانیاهو در مقام ریاست دولت چیست، گفتند که او کارش را خوب انجام نمی دهد، در حالی که تنها 20 درصد از او نظر مثبت داشتند. تنها 25 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی گفته اند که می خواهند ببینند دولت فعلی نتانیاهو بر سر کار باقی بماند، در حالی که 33 درصد گفتند که مایلند به انتخابات دیگری بروند و 33 درصد دیگر معتقدند که نتانیاهو و گانتز باید کابینه وحدت تشکیل دهند.

 

 

بر اساس این نظرسنجی، حزب راست میانه «اتحادیه ملی» وزیر سابق امور نظامی، بنی گانتز، با کسب 29 کرسی، بیش از دو برابر 12 کرسی کنونی، به بزرگترین حزب کنست تبدیل خواهد شد.

 

 

این شبکه در خاتمه این اشاره کرده است که «حزب میانه‌روی یاعیر لاپید، رهبر اپوزیسیون یش آتید، 21 کرسی دریافت خواهد کرد که از 24 کرسی که در حال حاضر کنترل دارد، کاهش می‌یابد که لیکود را به سمت سومین حزب بزرگ کنست سوق می‌دهد.»

 

 

نتایج نظرسنجی در بحبوحه بازنگری قضایی بحث برانگیز است که اکنون توسط دولت راست‌گرای نتانیاهو به حالت تعلیق درآمده است، اما اختیارات دیوان عالی را کاهش می‌دهد و به سیاستمداران اختیارات بیشتری در انتخاب قضات و همچنین تشدید تنش‌ها با فلسطینی‌ها می‌دهد. 

 

 

کشمکش بر سر اصلاحات قضایی موسوم به شکاف عمیق در جامعه اسرائیل بین حامیان دولت دست راستی فعلی که می گوید تغییرات قضایی ضروری است و تعداد فزاینده شهرک نشینان مخالف طرح نتانیاهو را نشان می دهد که استدلال می کنند این اقدامات استقلال قوه قضائیه رژیم را تضعیف خواهد کرد.

 

 

یکی از خبرهایی که پرس تی وی به خوبی آن را پوشش داده این است که «طبق اسناد فاش شده: موساد اسرائیلی ها را تشویق کرد تا به اعتراضات گسترده علیه طرح اصلاحات نتانیاهو بپیوندند. مقامات بلندپایه موساد اعتراضات گسترده علیه اصلاحات قضایی بنیامین نتانیاهو را تشویق کردند.»

 

 

به بیان ساده می توان گفت که شبکه پرس تی وی هم خبرهای گسترش درگیری ها در قدس اشغالی و کرانه غربی را پوشش می دهد، هم اختلافات فزاینده درون جامعه صهیونیست ها و همچنین پشت پرده اصلاحات قضایی که به نهادهای قدرت در داخل این رژیم اشغالگر باز می گردد. مخاطب جهانی با دریافت این گزارش ها از یک تلویزیون خبری می تواند دید وسیع تری از تحولات درون فلسطین اشغالی به دست آورد و ساده از کنار این بحران عبور نکند. 

کد خبر 1263298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha